Lange tijd werd gespeculeerd over de straatversie van de befaamde Moto GP machine van Honda, de RC213V. Meerdere keren kampioen geweest, verwachtte iedereen dat er een beest van een motor ten tonele zou verschijnen met uiteraard een stevige prijs. Maar dat de Japanners zich zo zouden laten gaan, hadden er denk ik weinigen verwacht.

De motor moet inderdaad een straatkopie zijn van de race machine, die dik over de 235 pk gaat, maar de RC213V blijft steken op een armzalige 159 pk. En hoewel je een extra kit erbij kan bestellen die de power tot 212 brengt, mag je hiermee niet de straat op.  Goed, de motor weegt 170 kilogram, maar dat zijn de droge cijfers. Gevuld met alle vloeistoffen komt de motor in de buurt van het standaardgewicht van een superbike nu. Daarnaast zijn de carbon remmen van de Moto GP racer vervangen door stalen, ontbreekt het pneumatische klepsysteem en zit ook de race versnellingsbak er niet in.

Allemaal niet heel erg spectaculair dus. Maar wacht : omdat Honda toch graag iets waanzinnigs met de motor wil doen, hebben ze de prijs spectaculair gemaakt: omgerekend iets meer dan 185.000 euro. En nee, hier staat geen nul te veel, het is echt 185.000 euro!!

Er zullen vast mensen zijn die deze motor aanschaffen, want het is een bijzonder collectors item, maar persoonlijk zou ik eerder tien andere superbikes kopen, die allemaal meer pk zouden hebben.

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: