Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    5 Redenen om de Volkswagen Golf 1.0 TSI te kopen

    Auto 05-04-20166 reacties

    Je denkt natuurlijk: een auto van het formaat als een Volkswagen Golf met een motor van slechts 1 liter, dat kan nooit wat zijn. Maar dat zal je verbazen. Daarom hier 5 redenen om de Golf 1.0 TSI te kopen.

    1. Hij is zuinig
    Altijd een heikel punt bij het merk Volkswagen sinds de dramatische ontwikkelingen vorig jaar, maar de Golf 1.0 is echt zuinig. Tijdens de testperiode heb ik aardig doorgereden, zowel op de snelweg, B-wegen als in de stad en kwam uiteindelijk uit op een voor een benzine aangedreven auto net gemiddeld verbruik van 1 op 16.

    Dit alles bereikt de Golf niet alleen door de kleine motorinhoud, maar ook omdat de 7-traps DSG versnellingsbak zeer snel opschakelt, waardoor je zelden boven de 2.500 toeren uitkomt, wat natuurlijk brandstof bespaart. Daarnaast helpt ook het stop-start systeem, dat overigens samen met de DSG soms wel zorgt dat je nogal hakkerig wegrijdt als het stoplicht ineens op groen springt; een zeldzaam foutje in een verder nagenoeg perfecte wagen.
    5 Redenen om de Volkswagen Golf 1.0 TSI te kopen 22. Hij rijdt lekker
    Ik hoor veel mensen denken: “Ja leuk zo’n zuinig blokje, maar dat rijdt natuurlijk voor geen meter!”, maar daar zit je dan behoorlijk naast. Niet alleen trekt de Golf netjes op (check onze Facebook voor het 0 tot 100 km/u filmpje) maar nergens heb je het idee met een dergelijke kleine motor op stap te zijn.

    Toegegeven, bij vol gas maakt het een wat apart geluid en een strepentrekker is het niet, maar met z’n 115 pk en 200 Nm komt hij prima met het verkeer mee, zowel in de stad als op de snelweg. En voor een topsnelheid van 204 kilometer per uur hoef je je ook echt niet te schamen.
    5 Redenen om de Volkswagen Golf 1.0 TSI te kopen 53. Hij is goed
    Er is al veel over geschreven en gezegd, maar de Golf blijft een goede wagen. Het is wellicht niet de meest spannende keuze, maar als je op zoek bent naar een goede degelijke weldoordachte auto, dan is de Golf altijd een reële optie. Aan alles merk je dat er goed en lang over nagedacht is. Alles is netjes, logisch en van goede kwaliteit, zonder overdreven ontworpen te zijn. Heel veel Duitser dan dit, wordt een auto niet.

    5 Redenen om de Volkswagen Golf 1.0 TSI te kopen 34. Hij is modern
    Zoals het een Volkswagen betaamt, is de auto ook modern. Het onderstel en de rijeigenschappen zijn precies zoals het hoort bij een auto van dit tijdperk: sportief en comfortabel. Tevens was de testauto voorzien van een modern multimediasysteem en van allerlei moderne veiligheidssnufjes, waarvan ik graag de Lane Assist uit wil lichten.

    Lane Assist helpt je binnen de lijnen te blijven door continu het wegdek te scannen. Dreig je te veel naar de streep te rijden, dan stuurt de auto je weer naar het midden van de rijbaan. Hoewel het systeem bij vele merken te vinden is, heb ik het zelden zo goed voelen werken als in de Golf. Waar andere auto’s, ook binnen de range van Volkswagen zelf, nogal de neiging hebben wat bruusk terug te sturen, doet de Golf dit oh zo subtiel. Een compliment waard.
    5 Redenen om de Volkswagen Golf 1.0 TSI te kopen 6
    5. Het is een Golf
    Dit laatste punt klinkt wat vreemd, maar voor veel mensen, best wel heel veel mensen, is het rijden van een Golf een begrip. Voor hen is deze oerdegelijke vierkante Duitse auto het beste wat in dit segment te koop is. En hoewel de Golf mij op een persoonlijk vlak nooit echt heeft getrokken, kan ik niet ontkennen dat het een steengoede en erg lekker rijdende wagen is, ook met een 1 liter motor.

    Conclusie
    Vijf redenen om de Volkswagen Golf 1.0 TSI DSG te kopen: zuinig, lekker rijdend, goed, modern en een Golf. Hiervoor vragen de Duitsers wel een vanaf prijs van € 21.050,- terwijl de 1.0 TSI Comfortline waar ik mee reed al weer € 33.246,- kost. Dat is niet echt heel goedkoop, maar je krijgt er dan wel een complete en volwassen auto voor terug.

    Technische gegevens:
    Merk: Volkswagen
    Model: Golf
    Type: 1.0 TSI Bluemotion 7-DSG
    Prijs vanaf: € 21.050,-
    Prijs testauto: € 33.246,-
    Motor: driecilinder, 115 pk
    Versnellingsbak: 7-traps transmissie met dubbele koppeling
    Brandstof: Benzine
    Gemeten gemiddeld verbruik: 1 op 16
    Gewicht: 1.133 kg
    CO2-uitstoot: 99 g/km
    Energielabel: A
    Euro NCAP sterren: 5
    Topsnelheid: 204 km/h
    Carrosserie: hatchback
    Aantal zitplaatsen: 4

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleOccasionblog: Hondenhaar
    Next Article Column: Grote schoonmaak

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 6 Reacties

    6 reacties

    1. Visser on 06-04-2016 10:52

      leuk voor de leaserijder, voor de consument minder interessant TSI met DSG.
      Laat ze maar eerst betere technische producten maken ipv dashboards.

      Reply
      • Mark on 07-04-2016 21:57

        Leuke review, hoewel dit niet echt een zuinigheidswonder is. Een SkyActiv motor van Mazda is sneller en fijner om te rijden bijvoorbeeld.

        Reply
        • Yuri Van Koeveringe on 08-04-2016 09:02

          Een zuinigheidswonder is het niet, maar voor een wagen met het formaat van een Golf is het zeker niet slecht. Welke motor lekkerder rijdt is natuurlijk vaak een persoonlijk voorkeur maar idd de SkyActiv motoren van Mazda zijn erg goed en rijden erg fijn, zonder het gevoel te geven dat de motor zich helemaal kapot hoeft te werken

          Reply
      • Yuri Van Koeveringe on 08-04-2016 09:00

        Dat dingen eerst technisch goed moeten zijn voordat ze mooi zijn, ben ik helemaal met je eens

        Reply
    2. Sjeik El i-dtec on 09-04-2016 01:40

      Kritiek op Volkswagens kan je na het sjoemelschandaal wel verwachten.

      Verder gaat het nergens meer over dat er voor een 1.0 TSI over de 30.000 neergelegd diend te worden. Daar rij je ook een Peugeot 508 voor.

      Reply
    3. Termin8r on 25-10-2018 10:48

      Ik rij nu tijdelijk een week in een Golf 1.0 TSI Bluemotion en ik ben er doodongelukkig in. Wat een ongelooflijk knullige aandrijflijn heeft dit ding, zeg. Zeven versnellingen om de belachelijk piekerige koppelkromme van het motortje te compenseren en een start-stopsysteem waar je whiplash van krijgt. Een Japanse hybride van zeven jaar oud rijdt vele malen beter dan dit gedrocht. Ik begrijp niet dat VW-consumenten dit slaafs accepteren.

      Verder is de auto kwalitatief ook niks bijzonders. Ik had verwacht dat de portieren zouden sluiten als kluisdeuren, maar het tegendeel is waar – ze sluiten gewoon slecht.

      Wat zal ik blij zijn als ik m’n eigen hybride Japanner weer terug krijg.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?