Of het hem in het begrip paardenkracht zit weet ik niet, maar naast auto’s heb ik ook iets met paarden. Vanaf jongs af aan, toen ik op een manege leerde paardrijden, heb ik het gevoel om met zo’n groot dier een eenheid te vormen heerlijk gevonden en nog altijd maak ik regelmatig mooie ritten. En als je er zo eens over nadenkt, zijn er eigenlijk heel veel parallellen te trekken tussen de hippische wereld en die van (gebruikte) auto’s zoals de aankoopkeuring.

Onafhankelijke aankoopkeuring

Neem bijvoorbeeld de aankoop van een paard, waarbij het vanzelfsprekend is dat er een onafhankelijke keuring van het dier uitgevoerd wordt. Het is zelfs een voorwaarde bij de aanschaf van een paard, ondersteund door de meeste verzekeraars (want ook een paard verzeker je). Er kan pas een polis worden afgesloten als er geen afwijkingen aan het dier worden gevonden tijdens zo’n uitgebreide medische controle door een dierenarts.

Vrijwel elk paard wordt daarom voor aanschaf op verzoek en kosten van de mogelijke nieuwe eigenaar gekeurd. Zelfs als je geen wedstrijden wilt gaan rijden en het paard alleen voor rustige buitenritjes gebruikt, laat je het voor aankoop beoordelen. Bij duurdere (sport-)paarden hoort daar ook een scan bij en is zo’n medisch onderzoek een behoorlijk kostbare aangelegenheid. Let wel, we hebben het dan over paarden met een aanschafprijs van een gemiddelde tweedehands gezinsauto.

Verborgen gebreken

Niet alleen kunnen de resultaten van een medische keuring invloed hebben op de prijs, ook komen er regelmatig verborgen gebreken aan het licht die aankoop voor het doel wat de ruiter heeft niet verantwoord maken. Want het paard kan nog zo mooi lopen, beginnende artrose bijvoorbeeld zie je niet vanbuiten, maar kan tot hoge medische kosten en zelfs voortijdig afscheid van het paard leiden. Een beetje plastisch geformuleerd, maar lees bovenstaande zinnen nu eens met het woord ‘auto‘ in plaats van ‘paard’?

Juist, daarom dus een aankoopkeuring. Gek eigenlijk dat we aan een auto net zo veel geld uitgeven als aan een paard, we er als koper meestal nauwelijks verstand van hebben en we de verkoper vertrouwen op z’n blauwe ogen in plaats van een onafhankelijke deskundige te laten kijken. Misschien iets voor de autoverzekeraars om over na te denken.

Gijs Bosman adviseert bedrijven en consumenten over de aan- en verkoop van een gebruikte auto, caravan of camper en ondersteunt ze in de onderhandelingen over de prijs. Ga voor meer informatie naar website Gijs Bosman Advies.

Deel.

Over de schrijver

Gijs Bosman

Gijs Bosman speelde nog voordat hij kon praten met auto’s, boetseerde van klei auto’s met caravans erachter en herkende het merk van een voorbijrijdende trekker aan het geluid. Hij las liever autojaarboeken dan de Donald Duck en zijn fiets zag hij als ondergeschikt vervoermiddel, want hij had ook een door zijn vader gebouwde skelter. Gijs verkocht, kocht en repareerde auto's en nu helpt hij mensen met het vinden van de juiste occasion.

1 reactie

  1. Dieseltje op gas op

    Gijs, je begint over paarden.
    Maar ik ben naast auto’s dol op motorboten.
    Kost eigenlijk ook net zoveel, alleen een boot neem je niet om naar je werk te varen.
    Ik vaar voor mijn plezier, en Nederland is een waterland, en ik ben 1 met het waterl

    De techniek van een binnenboordmotor is 1 op 1 gelijk aan de auto.
    In mijn Doerak zit een Peugeot Diesel.

Laat een reactie na: