De Fiat 124 Spider bracht menig liefhebber van Italiaanse auto’s een glimlach op het gezicht maar de snelle Abarth 124 Spider, gepresenteerd in Genève, laat je echt breeduit glimlachen.

Maar voordat je hier verder over leest, check eerst dit gave filmpje:

Een nieuwe schorpioen

De Fiat 14 Spider, gebaseerd op de nieuwe Mazda MX-5 is een mooie interpretatie van de oude 124 Spider. Motor voorin, aandrijving naar de achterwielen via een handgeschakelde bak en een relatief laag gewicht, klassieker kun je het bijna niet krijgen. Abarth 124 Spider, een nieuwe schorpioen 1Hij wordt echter alleen maar geleverd met een 1.4-liter met slechts 140 pk en dat zou best wel wat meer kunnen. Maar daar hebben ze bij Fiat een aparte afdeling voor: het merk met het schorpioen. De engineers bij Abarth wisten de 1.4 op te voeren tot 170 pk en 250 Nm, waarmee je in 6,8 seconden op de 100 kilometer/uur zit met een top van 230. Kijk, dat zijn de betere cijfers.

Snel, sneller, snelst

De Abarth wordt geleverd met een handgeschakelde 6-bak, maar kan ook met een automaat voor de deur staan. Voor de wegligging is gekozen voor schokbrekers van Billstein, een sperdifferentieel en remmen van Brembo. Samen met de standaard sportuitlaat hebben ze hiermee op het eerste oog een heerlijke auto gemaakt. Uiteraard is ook het uiterlijk aangepast met spoilers e.d. en is het Fiat logo vervangen door de schorpioen.

Abarth 124 Spider, een nieuwe schorpioen 2Maar zoals we van Abarth gewend zijn, is er altijd een overtreffende trap. Want naast de ‘gewone’ werd in Zwitserland ook het doek afgetrokken van de Abarth 124 Spider Rally. En deze wagen, voorzien een 1,8-liter turbo met 300 pk, is volledig goedgekeurd door de FIA, dus wie weet zien we hem op de rallycircuits.

Het is in ieder geval erg mooi om te zien dat er met de presentatie van de Abarth 124 Spider (Rally) in Genève weer een nieuwe telg in de Abarth geslacht te zien is. 

 

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: