De Fiat 124 Spider was heerlijk om mee te rijden, typisch zo’n auto om lange afstanden door prachtige landschappen mee te toeren. Maar voor wie houdt van meer sportiviteit, meer beleving en performance, bleef er altijd een verlangen naar meer. Maar maak je geen zorgen, voor jullie is er de Abarth 124 spider, in basis dezelfde auto als de Fiat maar door vele slimme aanpassingen in de praktijk totaal verschillend.

Wat is er dan anders?

De mensen van Abarth namen de Fiat Spider en overgoten deze met hun speciale en prettig gestoorde sausje. De buitenkant kreeg door de slimme toepassing van twee kleuren – bij mijn testauto rood en zwart – een sportiever gezicht, mede geholpen door de gave velgen. Ook in het interieur werden aanpassingen gedaan, zoals twee sportieve kuipstoelen en het rijkelijk rondgestrooide Alcantara-leer op het dashboard.

De 1.4 turbomotor werd voorzien van een krachtigere Garett turbo waardoor het vermogen met 30 pk steeg naar 170 pk. Gecombineerd met het lage gewicht van 1.060 kilogram zorgt dit voor een zeer gunstige gewicht-vermogensverhouding van 6,2 kg/pk. Al deze kracht werd in het testexemplaar via een strak schakelende handmatige zesversnellingsbak op de achterwielen overgebracht. Er is echter ook een automatisch zesversnellingsbak met flippers achter het stuur beschikbaar.
Technisch zwaar aangepakt

Meer power is leuk, maar het moet ook gecontroleerd kunnen worden en ook daar hebben de mensen van Abarth veel werk aan gedaan. De Abarth spider is voorzien van unieke sportieve vering en dempers van Bilstein, die voor een veel strakkere wegligging zorgen. De auto wordt hierbij geholpen door het Abarth D.M.S. – Mechanisch Limited Slip differentieel, die een betere verdeling van de kracht over beide achterwielen verzorgt.

De remmen komen van het befaamde Brembo en het uitlaatsysteem van de firma Monza, die bekend staat om zijn luidruchtige dempers, zo ook in de Abarth spider. Zodra je de auto start, komt er dat bekende, heerlijke en vrij harde Abarth geluid te voorschijn. Keer op keer blijft verbazen dat een 1.4 turbo motor zo’n indrukwekkend geluid kan produceren. Voor sommigen is het misschien te hard en aanwezig, maar mij is het geen enkel moment gaan vervelen.
Hoe vertalen al deze aanpassingen zich op de weg?

Zoals ik in de inleiding al aangaf: hoewel de Abarth als basis de Fiat heeft, is het in de praktijk een totaal andere auto. Dat begint al zodra je de auto start en het sportieve geluid hoort, dat direct duidelijk maakt dat je met iets aparts op weg bent. En bij de eerste keer stevig gas geven merk je niet alleen dat de motor feller en scherper reageert, maar ook dat die 30 pk zorgen voor een aanzienlijke snellere acceleratie. Althans dit is je ervaring, want de Abarth sprint slechts 0,8 seconden sneller van 0-100 km/u dan de Fiat. Toch voelt dit in de praktijk vele malen sneller aan. De topsnelheid van de Abarth ligt op 231 km/u ( 16 km/u hoger).

Het grootste verschil met de Fiat komt naar voren in bochten. Want wat ligt deze Abarth strak op de weg en wat kun je hier heerlijk bochten mee nemen! Met het merendeel van het gewicht tussen de wielen, achterwielaandrijving, de sportieve vering/demping en het Abarth differentieel hebben de Italianen een smakelijk pakket samengesteld, waarmee je rijdend in Nederland direct verlangt naar slingerende Alpenwegen. Gasgevend in bochten merk je hoe de auto zich steeds scherper vastbijt, waarbij de Abarth in de sportmodus (waarin je hem altijd hebt staan natuurlijk) een klein drift toestaat. Zet je de Traction Control uit, dan heb je een heerlijke maar ook listige speelauto. Geef iets te veel gas, ga iets te schuin en de schorpioen steekt je met z’n angel.
Conclusie

De Abarth 124 spider mag dan wel gebaseerd zijn op de Fiat, in de praktijk zorgen de vele technische aanpassingen voor een totaal andere en vooral veel sportievere auto. Voor de versie met de handgeschakelde versnellingsbak betaal je vanaf 47.595 euro, wat 11.620 euro duurder is dan de Fiat. Een hoop geld maar gezien de hoogwaardige technische componenten valt dit reuze mee. En zodra je de Abarth start, gas geeft en bochtige wegen vindt, dan ben je die meerprijs compleet vergeten, dan ben je eigenlijk alles vergeten. Behalve het puur genieten van autorijden.

Informatie:

Merk: Abarth
Model: 124 spider
Uitvoering: 1.4 MultiAir Turbo 170
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.368 cc viercilinder
Vermogen: 170 pk
Koppel: 250 Nm
Acceleratie tot 100 km/u: 6,8 seconden
Topsnelheid: 231 km/u
Versnellingsbak: handgeschakelde zesversnellingsbak
Gewicht: 1.060 kg
Prijs vanaf: 47.595 euro
Prijs gereden model: 50.965 euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

1 reactie

Laat een reactie na: