Yamaha en Abarth hebben een relatie, al vier jaar. Maar wat moet een Japans motorfietsmerk met de maker van Europese snelle autootjes en wat heeft Max Verstappen daar nou weer mee te maken?

Racen
Wie fan is van de Moto GP en daar wel eens een Italiaan heeft zien rondrijden genaamd Valentino, weet al veel meer. Abarth is namelijk al jaren sponsor van het Yamaha Moto GP team en siert derhalve met zijn schorpioen de voorzijde van de motor van Rossi. Om deze samenwerking te vieren brengen Yamaha en Abarth gezamenlijk twee bijzondere modellen uit: de Abarth 695 XSR en de Yamaha XSR900 Abarth.

En deze modellen werden aan de Nederlandse auto- en motorpers gepresenteerd tijdens een kleine bijeenkomst die gehouden werd bij Van Amersfoort Racing, het wereldberoemde Nederlandse Formule 3 en Formule 3 race team, waar Max Verstappen heeft leren racen. 

Maar waarom juist daar? Iets wat veel mensen niet weten is dat alle Formule 4 racewagens rijden met motorblokken van Abarth. En geen zwaar aangepaste motoren, nee, gewoon degene die je ook in de normale straatauto’s van Abarth vindt. 
Zeewolde
VAR heeft sinds een jaar een nieuw pand in Zeewolde (het oude pand van Spyker) waar wij van Driving-Dutchman een rondleiding kregen. Helaas mogen we niet te veel zeggen en was foto’s maken in de meeste ruimtes streng verboden, maar wat ik jullie wel kan vertellen is dat het zeer indrukwekkend is. Elke klasse heeft een team van monteurs en engineers die op alle mogelijke vlakken honderdste van seconden van rondetijden proberen af te halen.

Maar ook de rijders worden op deze locatie tot het uiterste gepusht. Naast een uitgebreide gym waar de conditie en kracht opgebouwd wordt, biedt VAR drie state-of-the-arth race simulatoren waar coureurs alle bekende circuits ronde na ronde kunnen oefenen. Tevens is het mogelijk nieuwe settings van de raceauto’s uit te proberen. De enorme circuit kennis van Max is mede hier op gebouwd, door dagen, weken, maanden de circuits te rijden in een virtuele omgeving.
Yamaha XSR900 Abarth
Een van de modellen die getoond werden was de nieuwe Yamaha XSR900 Abarth. In feite een aangepaste XSR900, maar wel met een aantal hele mooie onderdelen. De motorfiets deed mij denken aan een moderne interpretatie van een caféracer. Een soort toekomstig retro, als je me nog volgt.

Het motorblok van Abarth past niet in het frame van de XSR900, dus heeft Yamaha er zelf maar iets ingehangen, en niet zomaar wat. De bekende 850 cc driecilinder uit onder andere de MT-09, met 115 pk en 87,5 Nm, traction control, rijmodi, enz. Later dit jaar zullen we wat langer rijden met deze prachtige motorfiets.
Abarth 695 Pista
Naast de Abarth 695 XSR hadden de Italianen ook de gloednieuwe 595 Pista meegenomen. Weer zo’n lekker fel autootje met 160 pk en 230 NM, die een heerlijke brom en bij gas los plofjes uit de Record Monza uitlaat maakt. De Pista is verder voorzien van speciale vering om het bommetje strak op de weg te houden.

Zoals we van Abarth gewend zijn, is ook de Pista een heerlijk scheurijzer, die je lekker een bocht om kan hoeken. Ook het interieur is weer mooi, met gave kuipstoelen. Er kan er weer één op de verlanglijst. Schiet wel op met aanschaffen, want de Pista, net als de XSR uitvoering, komen slechts in zeer beperkte mate naar ons land.

Een dag met een nieuwe Yamaha, twee nieuwe Abarths en een rondleiding op de plek waar Max Verstappen zijn ervaring heeft opgedaan bij Van Amersfoort Racing, er zijn slechtere dagen. En als klap op de vuurpijl, kwam ook nog eens een klassieke Abarth langs, waarvan de eigenaar de motor vervangen had voor een 190 pk viercilinder blok uit de Yamaha R1. Hoe dat klinkt, hoor je hier onder:

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: