Het CBS heeft het nieuws vrijgegeven dat er in 2016 wederom een stijging te zien is in het aantal verkeersdoden in het verkeer in ons land. En meteen worden er discussies gevoerd over elektronische snelheidbegrenzingssystemen, meer controleren op overtredingen en verlaging van de maximum snelheid. Maar wat is nu de achtergrond van deze cijfers?

Acht 
Dit is het aantal verkeersdoden die meer zijn gevallen in 2016 ten opzichte van 2015, wat het totaal brengt op 629 dodelijke ongevallen. Natuurlijk is het lot van ieder van deze mensen tragisch en te betreuren. Maar we hebben het hier over een stijging van 1,2 %. Een stijging die je ook zou kunnen zien als een standaarddeviatie.

Maar hoe zijn deze cijfers verdeeld? Verreweg het merendeel van de slachtoffers viel in de auto, waar 231 mensen kwamen te overlijden. Verder vielen er ook 189 fietsers, 51 voetgangers, 45 motorrijders, 41 brom- en snorfietsers en 38 scootmobielgebruikers slachtoffer in het verkeer. 
Waar?
Uit de cijfers blijkt ook dat de wegen buiten de bebouwde veel meer slachtoffers eisen dan de snelwegen. De verklaring hiervoor is dat men op de snelweg allemaal dezelfde kant op rijdt, terwijl op de 80-kilometer wegen ook tegenliggers en kruisend verkeer bestaat. Tevens valt op dat er in de 30-kilometer zones nog altijd veel slachtoffers vallen, terwijl hier de snelheid op z’n laagst is. 

Leeftijd
Uit de leeftijden van de slachtoffers valt ook meteen dat er een piek te zien is bij zeer jonge bestuurders. De verklaring hiervoor is  te vinden in de onervarenheid van de jonge weggebruiker, die zichzelf vaak overschat en het gevaar onderschat.

Maar er is ook een duidelijke piek te zien onder oudere bestuurders. Omdat deze groep tegenwoordig een stuk fitter en actiever is dan vroeger en we leven in een vergrijzing, bevinden zich steeds meer ouderen op de weg, die sowieso steeds drukker wordt. En feit is dat de wat oudere bestuurder meer moeite heeft met de snelheid van het moderne verkeer en vaak een lagere reactiesnelheid heeft. Daarnaast overlijden ouderen sneller na een ongeluk dan jongeren. Alleen dit al zou een verklaring kunnen zijn voor de stijging van het aantal doden.
Oplossingen
Natuurlijk moet er altijd nagedacht worden over de veiligheid van het verkeer en zou het ideaal zijn als er geen doden meer vielen. Maar het verkeer is nu eenmaal een potentieel gevaarlijke plek en ongelukken zijn daar een onderdeel van. En als je bedenkt hoeveel mensen zich dagelijks in het verkeer begeven in ons kleine volgebouwde landje, dan gaat het eigenlijk best erg goed.

Toch grijpen instellingen als Veilig Verkeer Nederland en de politiek deze lichte stijging met beide handen aan om te pleiten voor strenger controleren van de automobilist en motorrijders. Meer snelheidscontroles, lagere maximum snelheden en hogere boetes.

Rijopleiding
Wat misschien een veel betere oplossing zou zijn, gezien de cijfers, zijn betere en strengere rijopleidingen. Het zijn namelijk de jongeren die kennelijk niet afdoende voorbereid zijn op het verkeer en de ouderen die het verkeer niet goed meer aankunnen. Zorg voor deze beide groepen voor strengere en betere (vervolg-)opleidingen en je vangt al een hoop op. En staar je niet blind op de snelheid, want 70 % van alle ongevallen vond plaats terwijl men de toegestane snelheid reed. 

Het is duidelijk dat men een relatief kleine stijging gebruikt om oude wensen weer nieuw leven in te blazen. En zoals altijd wordt de schuld direct bij automobilist en motorrijder neergelegd. Maar als je de achtergrond van de cijfers bekijkt, zijn er tal van andere nieuwe oplossingen te verzinnen, die wellicht een beter effect hebben op het aantal verkeersdoden in ons land.

 

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: