Wat kan een mens gelukkig worden van een Volvo XC90 met zo’n lekkere vijfcilinder diesel. De nieuwbakken eigenaar was dan ook een tevreden mens, ondanks het feit dat het een tweedehands exemplaar was met 145.000 kilometer op de teller.

Die kilometerstand is bij geen enkele Volvo reden tot zorg, en het begin van jarenlang rijplezier. Ware het niet dat er na twee maanden een moeilijk te definiëren bijgeluid ontstond.

Irritant bijgeluid rond 1.800 toeren

Rond de 1.800 toeren ontstond ergens een bijgeluid, aanvankelijk niet noemenswaardig, maar eveneens lastig te negeren. Na verloop van tijd groeide het bijgeluid uit tot een zeer irritant geluid dat niet meer te negeren was. Uiteindelijk besloot de eigenaar het euvel aan de dealer voor te leggen, en die was erg blij met de komst van deze klant. De dealer nam de tijd voor een gedegen proefrit en benoemde na afloop een aantal mogelijke oorzaken en de daarbij behorende herstelprocedures.

Op de offerte stond een eindbedrag van 4.300 euro. Inclusief btw, dat dan weer wel.

Volgens de dealer zou de AOC vervangen moeten worden. Dit is de Active On demand Coupling, beter bekend als de Haldex koppeling. Deze koppeling bevindt zich bij een XC90 net voor het achterste differentieel (zie afbeelding). Onder normale omstandigheden is de XC90 AWD voorwielaangedreven, als de Haldex-koppeling geactiveerd wordt, worden de achterwielen ook aangedreven. En hier zat volgens de dealer de oorzaak van het geluid.  Als het vervangen van de AOC / Haldex koppeling geen verbetering zou opleveren, moest ook de elektronische regeleenheid vervangen moeten worden. Op de offerte stond een eindbedrag van 4.300 euro. Inclusief btw, dat dan weer wel.

Positie-Haldex-koppelingTechspertise bij garantieverzekering

Dat was even slikken, en de eigenaar besloot een zoekslag op internet te maken, maar hij vond weinig alternatieven. Er zijn genoeg gespecialiseerde bedrijven, maar per saldo leverde de speurtocht op internet meer vragen op dan er beantwoord werden. Gelukkig had de eigenaar bij aanschaf wel een garantieverzekering afgesloten, al wilde hij niet na twee maanden al aanspraak op die verzekering maken. Na enige overpeinzing nam hij toch contact op met de garantieverzekeraar, die op vervolgens mijn hulp inriep om poolshoogte te nemen. Zo gebeurde het dat ik een proefrit met de Volvo XC 90 maakte en dat ook ik tot de Haldex-koppeling als belangrijkste verdachte aanwees.

Na enig speuren en aandachtig luisteren werd de dader gevonden.

Groot prijsverschil

Zo’n diagnose kun je echter niet stellen op één enkele proefrit. Ik besloot de hulp in te roepen van een Gelders bedrijf dat zijn sporen op het gebied van aandrijftechniek ruimschoot verdiend heeft. De Volvo ging op de brug, de motor werd gestart, en de versnellingsbak werd ingeschakeld. De specialist luisterde met een stethoscoop naar alle componenten van de aandrijflijn. Hij kwam al snel tot de conclusie dat het bijgeluid niet uit de Haldex kwam.

Verrassend, maar waar kwam het geluid dan wel vandaan? Na enig speuren en aandachtig luisteren werd de dader gevonden: het geluid kwam uit het achterste differentiëel. Een revisie bleek noodzakelijk en de eigenaar besloot het door dezelfde specialist te laten uitvoeren.

Niet goedkoop, maar wel goedkoper dan de dealer: voor net geen 1.200 euro kreeg de XC 90 een zo goed als nieuw, gereviseerd achterste differentiëel. De XC 90 reed weer als nieuw, en de eigenaar kan weer lachend kilometers vreten. Al was het alleen maar om het prijsvoordeel van 35 procent.

 

Deel.

Over de schrijver

Bert Pennock

Bert Pennock is sinds 1976 werkzaam in de automotive branche en verricht technische expertises aan auto’s met zijn bedrijf 'Techspertise'. Techspertise is een samenwerkingsverband van vier technische experts. In 2012 startte Bert 'Flush Service Europe' op. Flush Service Europe importeert en verkoopt motorflush machines. Op Driving-Dutchman schrijft Bert sinds 2013 artikelen over opvallende technische expertises waar hij mee in aanraking komt.

5 reacties

  1. Anjo de Ruiter op

    Goedemorgen,

    Bovenstaande verhaal hoor ik net van de Volvogarage, wij hebben nl. een irritant bijgeluid sinds een paar maand…..even op de brug ……4 man er omheen en een telefoontje dat het minimaal € 4000.00 kost en dan hebben ze maar 10% marge op het materiaal werd er direct bij verteld.
    Graag wil ik in contact komen met bovengenoemd bedrijf.
    Zal mij benieuwen!

    bvd mvrgr Anjo de Ruiter

    • Driving-Dutchman
      Driving-Dutchman op

      Beste Anjo,

      Dankjewel voor je reactie. Je kunt Bert hierover bellen op nummer 0651360265.

      Mvg,
      Driving-Dutchman

  2. Anjo de Ruiter op

    Goedemorgen,

    Beste Driving Dutchman, beste Bert,

    Hartelijk dank voor de input die ik van jullie heb gekregen zodat ik de juiste vragen kon stellen bij de verschillende revisie bedrijven.
    Was er al snel achter dat de aandrijftechniek van een auto, een vak apart is.
    Uiteindelijk met de revisievraag naar Bastiaan Techniek in ’s Heerenbroek gegaan,of zij wisten waar ik het beste de Haldex koppeling kon laten reviseren.
    Lachend vertelde de eigenaar dat zij nog nooit iets niet voor elkaar gekregen hadden op revisie gebied en hij vroeg mij of ik de auto wilde laten staan……….Een prijs kon hij mij niet afgeven………..Het kwam dus op vertrouwen aan vanaf mijn kant! Ik wist natuurlijk ook wel dat hij voor de genoemde € 4000.00 bij de Volvo garage, heel wat kon versleutelen.
    Gistermiddag een belletje dat de auto klaarstond.
    Tijdens een testritje in onze XC 90 vertelde Henk ( eigenaar van Bastiaan Techniek), dat ze buiten het reviseren van de AOC koppeling ook nog een lager hadden vervangen die er op een of andere manier weer voor deze koppeling zit, In gedachten hoorde ik al een kassalade rinkelen……….
    Tot mijn grote verbazing heb ik een factuur van nog geen € 1000.00 incl btw arbeid en materialen!
    Begin nu ook te begrijpen dat alle ambulances bij ons uit de buurt bij dit bedrijf in onderhoud zijn, gewoon weg een top bedrijf!
    Zo kun je maar zien dat je nooit over 1 nacht ijs moet gaan!

    Nogmaals bedank en met vriendelijke groet, Anjo de Ruiter

  3. Goed nieuws Arno, revisie is vaak een aantrekkelijke optie tov. het uitruilen van een compleet component.
    Succes en veel probleemloze km’s gewenst!

Laat een reactie na: