De Alfa Romeo Giulietta Veloce is de opvolger van wat vroeger de Giulietta Quadrifoglio heette. Ondanks deze treffende nieuwe naam die ‘snel’ betekent, is het concept hetzelfde gebleven en dat is mooi. Want van de vorige versie ging mijn auto liefhebbende hart een stuk sneller kloppen. Biedt deze nieuwe uitvoering dezelfde beleving?

Ouder maar nog lang niet afgeschreven
Dat de Giulietta al weer een tijd meedraait sinds haar introductie in 2010 is de auto niet echt aan te zien. Nog altijd is het design fris en sexy, zeker met de kleine subtiele veranderingen die deze macchina ontving in 2016. Tijdloze ontwerpen maken is altijd wel besteed aan de mensen van Alfa Romeo.

We moeten het bij de Veloce doen zonder het iconische klavertje vier op de flanken, die vervangen is door het woord Veloce. Maar dat betekent niet dat de auto minder potent is. Nog altijd is zij voorzien van een 1.750 cc viercilinder turbomotor met 240 pk gekoppeld aan Alfa’s TCT-transmissie met dubbele koppeling.
Serieus Veloce
Mede door deze razendsnelle schakelende semi-automatische transmissie en het dikke koppel van 340 Nm dat al vanaf lage toeren beschikbaar is, knalt de Giulietta er lekker veloce vandoor.  Gelukkig is het verlaagde sportonderstel goed in staat om met deze kracht om te gaan.

Sowieso is de Giulietta een fijn sturende auto, maar de Veloce stuurt net even iets scherper en strakker, geholpen door het Q2 elektronische sperdifferentieel. Ook de remmen zijn op deze sportieve Italiaan aangepakt en worden geleverd door het eveneens Italiaanse Brembo. 
Het echte Alfa DNA

Zoals we gewend zijn bij Alfa Romeo heeft de Giulietta Veloce ook de befaamde DNA-knop waarmee je een aantal karakteristieken van de auto kunt aanpassen. De A(ll weather) stand is voor gladde en regenachtige omstandigheden, N(atural) voor dagelijks gebruik en D(ynamic) voor lekker sportief sturen. In deze laatste stand heb je alle power, een zeer felle (lees: lekkere) gasrespons en een zwaardere stuurbekrachtiging.

Tevens staan in deze stand de remmen op Pre Fill, wat inhoudt dat de remblokken al bijna tegen de schijven aanstaan zodat er amper vertraging is tussen het rempedaal intrappen en daadwerkelijk afremmen. En het moet gezegd worden, de remmen werken erg goed en zijn zeer goed te doseren.
Gameplay
De vraag was echter of deze Veloce net zo begeerlijk is als de Quadrifoglio’s van voorheen. En niet verbazingwekkend is het antwoord daarop Ja. De turbomotor is lekker fel en krachtig, het onderstel is misschien niet het allerstrakste op de markt, maar het stuurgevoel is typisch Alfa: heerlijk. Dit is echt zo’n auto waar je om gaat rijden om wat extra bochten te nemen.

Is er dan niets nieuws? Jazeker. In de Veloce vind je het nieuwe Uconnect infotainmentysteem met een lekker groot scherm met daarop navigatie, muziek en de telefoon. Maar echt leuk is het gameplay-achtige Uconnect Live waarmee je de auto koppelt aan je smartphone. In deze auto krijg je dan allerlei gave features zoals een 0-100 timer, waarmee je kunt zien hoe snel je optrekt. Dankzij het snelle schakelen haalde ik keer op keer 5,8 seconden.
Toch wat grijze haren?
Maar het systeem biedt veel meer, zoals een enorme batterij aan extra meters met oliedruk, olietemperatuur, turbodruk en hoeveel pk je gebruikt.  Je kunt zelfs de GPS gebruiken om routes te creëren en te delen met andere leden van de community.

Dit alles geeft deze nieuwe Giulietta Veloce een modern gevoel, maar niet alles is up-to-date. Eigentijdse features die verkrijgbaar zijn op veel concurrenten, zoals keyless entry, Lane Departure Control, Adaptive Cruise Control en een dodehoeksensor zijn niet verkrijgbaar. Geen zaken die afdoen aan de aantrekkelijke rijervaring, maar wel een indicatie van de leeftijd van deze schone dame.

Conclusie
De Alfa Romeo Giulietta Veloce is net als haar voorgangers een zeer begeerlijke auto. Een krachtige turbomotor, een fijn onderstel en typische Alfa stuurgevoel creëren een echte rijervaring. En nog altijd heeft de Giulietta een wulps en aantrekkelijk ontwerp. De koppeling met je smartphone maakt haar ook weer voor een jong publiek aantrekkelijk, hoewel de grijze haartjes hier en daar wel beginnen te tonen. Voor mijn testauto met een Bose geluidssysteem, Bi-xenon lampen en verwarmbare en elektrische leren stoelen betaal je 47.925,- euro. Niet weinig maar je rijdt dan wel in een echte snelle Alfa Romeo, wat voor een liefhebber (like me) onbetaalbaar is. 

Informatie
Merk: Alfa Romeo
Model: Giulietta
Type: Veloce
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.750 viercilinder
Vermogen: 240 pk
Koppel: 340 Nm
Topsnelheid: 244 km/h
0-100: 5,8 seconden
Versnellingsbak: TCT semi-automaat
Gewicht: 1.395 kg
Prijs vanaf: 39.995,- euro
Prijs gereden model: 47.925,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: