Om heel eerlijk te zijn, was ik wat in de war. Waarom? Toen ik gevraagd werd de snelste Alfa Romeo Mito te testen, verwachte ik natuurlijk een wagen met het ‘klavertje vier’ logo en de naam de Quadrifoglio Verde. Maar dit was niet het geval, het was de ‘Veloce’. Hoe zit dat?

alfa-romeo-mito-veloce-de-nieuwe-sportieveling_driving-dutchman_1Alfa Romeo heeft besloten dat alleen de echte pk-monsters de term Quadrifoglio (Verde komt te vervallen) krijgen, zoals bijvoorbeeld de beestachtige 510 pk sterke Giulia Quadrifoglio. Alle andere snelle Alfa’s, zoals de Mito, krijgen de term Veloce. Maar ‘what’s in a name’, een snelle Mito is een snelle Mito, helemaal als die in Rosso Alfa rood is!

De schoonheid van Italië

Als het op design aankomt, moet je bij de Italianen zijn. Het is knap hoe ze de Mito, die toch al weer een aantal jaren mee gaat, nog zo actueel houden. De Italianen zijn er in geslaagd met minimale uiterlijke aanpassingen een fris ogende Mito neer te zetten. De meest in het oog springende veranderingen zijn de nieuwe honingraat grille en de ‘diffuser’ aan de achterkant. Door de nieuwe grille is de gelijkenis met de neus van de nieuwe Alfa Giulia opvallend, een erg slimme zet.

alfa-romeo-mito-veloce-de-nieuwe-sportieveling_driving-dutchman_5Maar hoe belangrijk het uiterlijk is, het innerlijke van de Mito is natuurlijk nog belangrijker. Qua interieur is er niet heel veel veranderd ten opzichte van de vorige Mito. De stoelen met de rode stiksels en de alcantara bekleding vallen op en zitten perfect. Als ik de stoel lekker laag zet voor een sportieve zit, ik ben 1 meter 88, dan wordt de ruimte achter de bestuurder wel echt minimaal. Het rode logo in de hoofdsteun geeft een sportieve en exclusieve uitstraling, net als de carbonfiberachtige deurpanelen en afwerking op het dashboard.

Het afgeplatte stuur is sportief en voelt goed aan. Het Uconnect 5”multimediasysteem met bluetooth handsfree bediening werkt uitstekend. Je kan hooguit zeggen dat het display wat aan de kleine kant is. Ook in het dashboard zelf is via een display informatie te zien, helemaal leuk is de informatie over de Turbo-druk als je de Alfa DNA rijmodus in D(ynamic) zet. De donkere 18 inch Sport Miron lichtmetalenvelgen met 215/40 Pirelli banden geven net de ‘final touch’ qua sportief uiterlijk.

alfa-romeo-mito-veloce-de-nieuwe-sportieveling_driving-dutchman_4Wat een fijne motor

Bij het innerlijke hoort natuurlijk ook een fijne motor. De Mito Veloce is voorzien van een 1.4 MultiAir turbobenzinemotor met 170 pk met een automatische TCT versnellingsbak met dubbele koppeling. Deze bak is met de hand te bedienen met ‘flippers’ aan het stuur. In de stand N(ormaal) wil de automaat wel eens wat te traag reageren, alsof ie niet helemaal bij de tijd is en wat scherpte mist. Dat is op zichzelf niet erg als je in de stad rijdt of op de snelweg, want standje N is mede voor een wat vriendelijker brandstof gebruik.

In stand D(ynamic) daarentegen, wanneer je sportief wilt rijden, reageert de versnelling heerlijk snel en schakelt hij precies wanneer je wilt. Ook de gasrespons is scherper, zeker als je de MultiAir in de toeren jaagt. Bochtige wegen zijn dan helemaal de max. Het plezier dat de Mito Veloce je dan geeft, is fantastisch. De wegligging is mede door de lekkere brede Pirelli’s uitstekend en dankzij goede veren en dempers zijn grenzen ver weg voor menig bestuurder.

alfa-romeo-mito-veloce-de-nieuwe-sportieveling_driving-dutchmanGebrom met kinderen?

Wat na enige tijd wel opvalt, is dat het motorgeluid constant op de achtergrond aanwezig is. In het begin vond ik het wel een leuk en aangenaam gebrom, echt een geluid dat bij de sportieve Mito past. Echter na een tijdje vond ik het wel een beetje gaan storen en deed wel eens terug verlangen naar de standje N. Alleen is dan wel het plezier en fun weg, dus nam ik het gebrom maar op de koop toe.

Is de Mito geschikt voor een gezin met 2 kinderen? Nou, het kan, maar de instap naar achteren is eigenlijk alleen geschikt voor jonge kinderen, een volwassene moet dat maar niet proberen of je moet aan yoga gedaan hebben. De ruimte in de kofferbak is voor de meeste dagelijks boodschappen ruim voldoende en als je meer wilt vervoeren kan de achterbank nog worden opgeklapt, echter niet in twee delen. 

alfa-romeo-mito-veloce-de-nieuwe-sportieveling_driving-dutchman_3Conclusie:

De Alfa Romeo Mito Veloce blijft een erg leuke auto die door een aantal uiterlijke aanpassingen heel erg bij de tijd blijft. Het plezier dat de Mito je als bestuurder teruggeeft, zeker in de Dynamic mode, is geweldig. Iets minder geweldig is de prijs van de ‘Veloce’ die ik reed. Want met 30,685 euro is de Mito best wel aan de prijs als je het afzet tegen wat andere snelle rakkers in hetzelfde segment. Maar die missen wel de beroemde Alfa emotie!

Informatie:

Merk: Alfa Romeo
Model: Mito Veloce
Type:  1.4 liter MultiAir benzine
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.368 cc
Vermogen: 170 pk
Koppel: 250 Nm
Topsnelheid: 219  km/h
Versnellingsbak:  Automatisch TCT met dubbele koppeling
Gewicht: 1.145 kg
Prijs vanaf: € 18.850 ,-
Prijs testauto: € 30.685,01

alfa-romeo-mito-veloce-de-nieuwe-sportieveling_driving-dutchman_2

Deel.

Over de schrijver

Mark Schuring

Mark Schuring is in het dagelijkse leven Senior ICT medewerker bij een Jeugdzorg organisatie, getrouwd en heeft 2 dochters. Mark reed motor, een Harley wel te verstaan, maar heeft door tijdgebrek de Harley vaarwel gezegd. Hij hoopt ooit een goede Shovelhead op de kop te tikken. Mark is gek van zowel klassieke, moderne, snelle en sportieve auto's en mag graag auto(sport) evenementen bezoeken. Op zaterdag poets hij regelmatig zijn E92. Daarnaast heeft Mark een beetje een horloge-tic en rookt hij op zijn tijd een sigaartje.

Laat een reactie na: