Alfa Romeo heeft op 24 juni 2015 op haar 105e verjaardag in de Italiaanse stad Arese de  Giulia Quadrifoglio aan de wereld gepresenteerd. De Giulia Quadrifoglio is de opvolger van de Alfa Romeo 159 die tot 2011 geproduceerd werd.

Uiteraard is in het persbericht van de Italianen de auto volledig state-of-the-art en design-technische perfectie. Wij vinden de auto gewoon mooi en willen er zo snel mogelijk een keer mee rijden om te voelen of het inderdaad allemaal zo goed en geweldig is.

510 pk zescilinder, 3 kilo per pk

Toch geven we je hier alvast een paar high-lights van de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Onder de motorkap debuteert een 510 pk sterke zescilinder. De technologie van de motor is gebaseerd op die we ook in zusterbedrijf Ferrari vinden. Het blok stuwt de Giulia in 3,9 seconden van nul naar honderd kilometer per uur.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Driving-Dutchman1Om deze prestaties te bereiken hebben de Italianen ultralichte materialen zoals koolstofvezel, aluminium, aluminium composiet en kunststof gebruikt. Hiermee heeft Alfa Romeo een gewicht-vermogensverhouding van minder dan 3 kilo per pk gerealiseerd. En dat zijn fraaie cijfers!

Active Aero Splitter voor meer downforce

Om al dat vermogen en geweld op de weg te brengen zijn vierwielaandrijving en alle bekende moderne rijhulpsystemen toegepast. Alfa Romeo claimt verder een “perfecte gewichtsverdeling” van 50 procent over de voor- en achteras. Om de auto op hoge snelheid stabiel te houden is een Active Aero Splitter systeem voor de downforce toegepast. Dat klinkt heel gaaf, ik ben benieuwd hoe dit allemaal aanvoelt.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Driving-Dutchman3Alfa Romeo laat met de Giulia zien dat ze terug zijn in de markt van het luxe D-segment. Wij kunnen niet wachten om ermee te gaan rijden. Uiteraard gaan we ons best dien om dit topmodel, de Quadrifoglio, te confisqueren!

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

11 reacties

  1. Otto Takas op

    Ik lees: “….zoals de modelaanduiding Quadrifoglio al zegt, vierwielaandrijving….”. Als je dit niet al meteen herkent in de fabrieksinformatie kan een beetje onderzoek geen kwaad! Quadrifoglio betekent “vier blaadjes”. De typeaanduiding in de zestiger jaren was “Qadrifoglio Verde” ofwel vier groene blaadjes = Klavertje vier! Dat heeft dus NIETS met aandrijving te maken.
    Ik weet dus nog steeds niet of de nieuwe Giulia voor- (dat zal toch niet……?), achter- (graag!) of vierwielaandrijving 🙁 heeft maar dat zoek ik zelf wel uit.

      • Otto Takes op

        De “gewone” uitvoering krijgt achterwielaandrijving. Gelukkig. Er komen ook uitvoeringen met vierwielaandrijving en er komt geheel overeenkomstig de historie van het merk een “Qadrifoglio Verde”. Vroeger hield dat in: extra pk’s, lichtgewicht, etc. Die specificaties zijn nog niet bekend.

Laat een reactie na: