Ik ben fan van sportieve SUV’s én altijd gek geweest op Alfa Romeo’s. Ik was dan ook best opgewonden om in de Alfa Romeo Stelvio, Alfa’s eerste SUV ever te gaan rijden. Zou de Stelvio bij mij het echte Alfa-gevoel losmaken?

Je hebt ‘m vanaf iets meer dan 54 duizend euro, de dieseluitvoering van de Alfa Romeo Stelvio. Vanaf 55 duizend euro rij je in de benzineversie met automaat, 4WD én 280 pk. Deze uitvoering had ik een week onder m’n kont en kon ‘m vergelijken met mijn andere favorieten in deze prijsklasse waaronder de Jaguar F-Pace die er ook vanaf 54 duizend euro is, de Land Rover Discovery Sport (vanaf 46 duizend) en de Mercedes-Benz GLC (vanaf 54 duizend euro).

De adrenaline begon bij mij al te stromen voordat ik überhaupt in de auto zat. Alfa Romeo, Q4, 280 pk, allemaal voortekenen dat dit dé SUV van rond de 50 duizend euro moet zijn. Meestal kan ik ook altijd volmondig ja, of nee beoordelen. De Stelvio is de eerste sportieve SUV in zijn prijsklasse waarbij ik dat niet kan. Ik heb namelijk twee duidelijke meningen over ‘m. Een Alfa rij je, omdat je Alfa wil rijden. Je hebt iets met het merk, of je hebt er iets tegen.

Precies wat de Alfist wil

Op het moment dat ik in de ruime, binnenin lekker sportief ogende Stelvio stapte, voelde, zag en hoorde ik sportiviteit. Z’n hele interieur is erop ingericht om je het sportieve Alfa Romeo gevoel te geven. Het instrumentenpaneel en de mooie titanium-look flippers achter het stuur laten je vergeten dat je in een hoge auto zit. Het enige wat je dat nog laat beseffen, is het hoge plafond, waardoor ook lange personen makkelijk in de auto passen. Ook achterin is dankzij de lang doorlopende daklijn voldoende ruimte voor grote Nederlanders.

Het interieur is gemaakt van mooie, kwalitatief goede materialen. Zo ook de voor- en achterzittingen. Een nadeel vind ik dat die stoelen, in mijn auto leder, aan de stugge kant zijn. Ik zat er meer op, dan in, wat bij een sportieve auto toch prettiger is. Ook zijn de zittingen van de voorstoelen kort waardoor ze onvoldoende comfort geven. Van passagiers op de achterbank kreeg de Stelvio daarentegen lovende reacties. Fraai is ook het in het dashboard geïntegreerde infotainmentsysteem dat we ook van de Alfa Romeo Giulia kennen. De hele auto ademt sportieve passie, precies wat de Alfa-fan wil.

De Alfa Romeo Stelvio Q4 is een opgewonden standje. Hoewel je de auto met de Alfa DNA-modi je heel sportief, iets minder sportief en nog iets minder sportief kan laten aanvoelen, blijft het een opgewonden standje. Zelfs in de A(ll Weather)-modus, de eco-stand  bij andere auto’s, zijn de gaspedaalrespons en stuurreactie direct. Zo direct zelfs dat je flink wat kilometers moet maken voordat je vrienden met het gaspedaal bent en lekker vloeiend op kan trekken.

Dna, sportiviteit en temperament

Hetzelfde geldt voor het sturen, zelfs de kleinste stuurbeweging is voelbaar. Heerlijk voor de sportiviteit, minder fijn als je vaak lange afstanden rijdt en continue moet corrigeren. En hoe meer dna je de Stelvio geeft, hoe directer en gevoeliger hij wordt. En dan heb ik het nog niet over de remmen gehad. Die doen het perfect, maar ze bijten wel waardoor je, zeker de eerste paar honderd kilometer sneller stilstaat dan je wil. En bij een sportief karakter, hoort natuurlijk een sportief onderstel. En ook daar zijn de Italianen goed in geslaagd. Het onderstel is stug, maar desondanks heeft Alfa Romeo een geweldig compromis tussen sportief en comfortabel weten te vinden.  

Het sportieve karakter van de Alfa Romeo Stelvio wordt dik, dubbel en dwars onderstreept door de motor. De dikke 280 pk’s en 400 Nm koppel worden zorgvuldig gebalanceerd via de 8-traps automatische transmissie en permanente vierwielaandrijving op het asfalt losgelaten. Los van z’n directe stuurgevoeligheid, krijg je onder normale droge en natte omstandigheden nooit het gevoel dat je iets doet wat de auto niet aankan. In de D(ynamic) modus geeft de Stelvio zijn berijder alles wat hij wil. Felle gasresponse, snelle op- en terugschakelingen én… een geweldig geluid uit de motor en dubbele uitlaat. Op dat moment weet je weer waar Alfa Romeo voor staat, waarom je een Alfa Romeo wil én je ‘m uiteindelijk ook koopt of least. Dna, sportiviteit, Alfa Romeo, temperament, ze zijn allemaal onlosmakelijk met elkaar verbonden en in deze Stelvio SUV samengegoten.

Conclusie

Ik vroeg me af of de Alfa Romeo Stelvio bij mij het echte Alfa-gevoel los zou maken. En het antwoord is een volmondig ja. Maar dan wel omdat hij op en top sportief is, er fantastisch uitziet én omdat het een Alfa Romeo is. De ultieme sportieve droom van veel mannen, jongens, jongens die nu mannen zijn en mannen die weer jongen willen zijn. Maar ook van vrouwen die mannen wel eens een poepie willen laten ruiken. Overigens wil dit niet zeggen dat ik de Jaguar, Land Rover en Mercedes-Benz links zou laten liggen als ik er een uit zou mogen kiezen. Het zal een verdomd lastige keuze voor me worden.

Informatie:

Merk: Alfa Romeo
Model: Stelvio
Type: 2.0T 280PK AWD
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.995 cc viercilinder
Vermogen: 280 pk
Koppel: 400 Nm
Topsnelheid: 230 km/h
0-100: 5,7 seconden
Versnellingsbak: 8 v., automatisch
Gewicht: 1.635 kg
Prijs vanaf: 54.650 euro (150 pk diesel automaat)
Prijs gereden model: 61.605 euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: