‘Van SUV naar WOW’, dat zijn de woorden die Toyota gebruikt om hun nieuwe model, de C-HR, te omschrijven. Met deze moderne en hip gestylde crossover proberen de Japanners een nieuwe jonge doelgroep te bereiken die niet bang is op te vallen. Maar hoe ‘WOW’ is deze Toyota C-HR nu eigenlijk? 
Een gewaagd design

De C-HR, de Coupé High Rider, markeert een belangrijke nieuwe en boude stap voor Toyota. Want hoewel het Japanse merk sinds lange tijd bekend stond om zijn degelijkheid, ontbrak het naar eigen zeggen toch wel aan enig sexappeal. En dus mochten de ontwerpers hun creativiteit de vrije loop laten gaan met als resultaat een uitgesproken en gewaagd vormgegeven crossover.

Hoekig, wild en vooral zeer opvallend, de C-HR zie je meteen staan. De voorkant ziet er modern uit met een druk maar strak lijnenspel. De zijkant, met zijn uitgeklopte wielkasten, geeft deze compacte SUV een stoer uiterlijk waarbij de weggewerkte deurgrepen van de achterdeur de suggestie van een driedeurs coupé geven. Aan de achterkant zijn de ontwerpers echt los gegaan met enorme lichtunits, een spoiler en diffuser alsof de auto zo uit een mangastrip is komen rijden.Dit maakt de C-HR een spannende auto voor Toyota, want met een dergelijk buitengewoon uiterlijk is het lastig de massa te bereiken, althans dat zou je denken. Want hoewel veel mensen moeten wennen aan de drukke lijnen, waren alle reacties van omstanders zeer positief. Omhoog gestoken duimen, snel uit de binnenzak gegriste mobieltjes die fotografeerden en nawijzende mensen, met de C-HR val je positief op. Mede daardoor verkocht Toyota de eerste twee maanden dat de auto leverbaar was al 2.000 stuks.

Een diamant in het interieur?

Het interieur van de C-HR is gelukkig een stuk rustiger dan de buitenzijde, maar niet minder modern. Een mooi gestikte leren dashboard geflankeerd door een opvallende vloeiende gekleurde strip, die als een golf over het multimediasysteem heen buigt en doorloopt tot in de portieren. Diepe sportieve tellers met daartussen een digitaal scherm voorzien je van alle nodige informatie.
Ook de leren stoelen hebben een modern design gekregen en zitten, zelfs na lange tijd, zeer comfortabel terwijl ze je goed op je plek houden. Als je goed oplet, dan zie je overigens in de C-HR een bepaald beeldkenmerk overal terugkomen: de diamant. In de carrosserie , de knoppen, in de bekleding, in de tellers, zelfs in de vorm van de boxen.

Goede en moderne techniek

Het design zit qua wow-factor dus wel goed, maar hoe zit het met de techniek? Is het all show of meer? Om te beginnen maakt de C-HR gebruik van het nieuwe TNGA-platform (Toyota New Global Architecture), dat buitengewoon stijf is met een zeer laag zwaartepunt. Gecombineerd met vering die getest is om de Nürburgring, zou je verwachten dat de crossover keihard zou zijn, maar verre van dat. Het geheel is inderdaad zeer sportief, maar blijft ten alle tijden comfortabel, een combinatie waarmee de C-HR veel modellen in dit segment overstijgt.

Qua motorisering biedt Toyota twee opties: een 1.2 turbo benzine met 116 pk, leverbaar in twee- of vierwielaandrijving met automaat of handbak, of de 1.8 benzine hybrid automaat, die we ook kennen uit de Prius. Deze laatste is alleen leverbaar met de CVT-automaat en is altijd voorwielaangedreven. Ik ging op pad met de hybrid, die gecombineerd 122 pk levert.
Hoe rijdt het ?

Zoals gezegd is de wegligging in combinatie met het comfort bijzonder goed in de C-HR, mede door het goede onderstel. Bochten rijg je met gemak aan elkaar, waarbij de auto altijd rustig blijft, een zeer fijn gevoel. Jammer is wel dat de sterkste versie slechts 122 pk heeft, want het onderstel kan met gemak 180-200 pk aan, en dat zou de auto nog een stuk spannender maken en best bij de beoogde doelgroep passen.

De hybrideaandrijving werkt verder goed en zorgt voor een gunstig verbruik van gemiddeld 1 op 16,5. Jammer is wel dat de benzinemotor wat gehorig is en dan vooral bij snel accelereren. De CVT-automaat houdt de motor dan hoog in de toeren en dat past niet echt bij de verder zeer luxueuze uitstraling van de C-HR. 

Kijk hieronder de video van de C-HR:

Conclusie

Met de nieuwe C-HR heeft Toyota een pareltje van een auto neergezet. Persoonlijk ben ik zeer te spreken over het gewaagde moderne uiterlijk, zeker in combinatie met het prachtige interieur, dat zo uit een Lexus lijkt te komen. Gecombineerd met de altijd comfortabele en toch zeer sportieve rijeigenschappen, begin ik te begrijpen wat Toyota met ‘WOW’ bedoelde en lijkt mij dat de C-HR een goede kans maakt op Auto van het Jaar 2017. De C-HR is er vanaf  25.250 euro, onze (hybride aangedreven) testauto in de Premium uitvoering met automaat komt op 35.260 euro.

Informatie:

Merk: Toyota
Model: C-HR
Uitvoering: 1.8 Hybrid Premium automaat
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.797 cc viercilinder
Vermogen: 122 pk
Acceleratie tot 100 km/u: 11 seconden
Topsnelheid: 170 km/u
Versnellingsbak: CVT-automaat
Prijs vanaf: 27.560 euro
Prijs gereden model: 35.260 euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: