Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    Audi A3 1.2 TFSI stopt 600 kilometer na beurt door foutje tijdens onderhoud

    Auto Techniek 13-08-20181 reactie

    Gevaar schuilt soms in een klein hoekje, besefte ook de reparateur van de Audi A3 1.2 TFSI met motorcode CYVB. Het bouwjaar van de auto was 2014 en met 56.364 kilometer op de teller lijkt het uit te voeren onderhoud slechts een goedkoop fluitje van een cent te zijn. Lijkt…

    De Audi werd zeer kort ervoor uit Duitsland geïmporteerd, de laatste tenaamstelling was tevens de eerste registratie in Nederland. Het leek een goede auto, maar toch was er kennelijk wel iets met de Audi. Tijdens het onderhoud en voor aflevering aan de nieuwe eigenaar werden namelijk onder andere de bougies, katalysator en de injectoren vernieuwd.

    Audi A3 1.2 TFSI stopt 600 kilometer na beurt door foutje tijdens onderhoud Driving-Dutchman

    De daaropvolgende 539 kilometers werden met groot plezier en zonder problemen afgelegd. Totdat eerst het motorlampje en vervolgens het  Electronic Powertrain Control (EPC)-lampje de berijder attendeerden op naderend onheil. De dichtstbijzijnde Audi dealer werd bezocht waar tijdens de diagnose al snel richting bougies werd gekeken.

    Isolator afgebroken

    Het vermoeden van de monteur bleek correct. Van de eerste gedemonteerde bougie bleek namelijk de isolator te zijn afgebroken. Een verdere check leerde dat de centrale elektrode niet meer aanwezig was en inmiddels zijn weg naar de compressieruimte van de motor gevonden had. Van de overige drie bougies zaten de isolators niet meer vast in de schacht en konden met de hand verdraaid worden.

    De getroffen bougies zijn van het merk Bosch, type BD Platina en geschikt voor deze auto. Nu komen we wel vaker afgebroken bougies tegen en doorgaans is er echter wel een goede reden voor aan te wijzen. In principe kan je ervan uitgegaan dat alle bougies van dezelfde productieband komen en niet kapot geassembleerd werden. Ergens gaandeweg het traject moet er dus iets gebeurd zijn waardoor er schade aan de bougie kon ontstaan.

    Dat kan een valpartij of transportschade zijn, maar in de meeste gevallen blijkt het een montagefout te betreffen; hetzij door een vervuilde montage-schacht of anders door een verkeerd aanhaalmoment. Vooral de laatste is zeer belangrijk bij de nieuwe generatie gedownsizede en direct ingespoten  turbomotoren. Deze motoren zijn immers kleiner en hebben daardoor minder ruimte voor de traditionele M14 bougies die derhalve gedownsized zijn naar M12. Ze opereren echter wel met hogere cilinderdrukken én hogere temperaturen.

    Gebruik momentsleutel

    Om toch de warmte te kunnen afvoeren is de draadschacht verlengd, de geometrie van de bougie aangepast en worden er hoogwaardiger materiaal in verwerkt. Dit maakt de gevoeligheid van deze bougies voor impact-schade zeer hoog. Het is van groot belang dat deze bougies met het juiste aanhaalmoment en niet zomaar op het gevoel en met de hand vastgezet worden. Iets te veel kracht en de schacht en het isolatiemateriaal scheiden zich van elkaar en het probleem is daar.

    Audi A3 1.2 TFSI stopt 600 kilometer na beurt door foutje tijdens onderhoud Driving-Dutchman

    Voeg daaraan toe dat de démontage- en montage-ruimte sterk is afgenomen en voilá, de kans op kostbare schade is aanzienlijk  toegenomen. Deze schades melden zich doorgaans in aanvang aan de berijder middels een melding op het dashboard in de vorm van een lampje met daarin het motorsymbool. Als vervolgens de regeleenheid uitgelezen wordt zal blijken dat er een misfire gedetecteerd is.

    Zoals we allen inmiddels beseffen, de nieuwe generatie motoren zijn gevoelig voor interne vervuiling. De vervuiling zet zich vast op de injector- en bougieneus en staat garant voor ontstekingen en inspuitingen op een ongewenst tijdstip of van ongewenste omvang; een misfire dus. Een misfire kan  niet genegeerd worden, zelfs niet in het geheel worden voorkomen. Echter de bougies vragen speciale aandacht en er dient zeer zorgvuldig mee te worden omgegaan. Een afgebroken elektrode in de cilinder laat al gauw zijn sporen in de cilinderwand achter met een peperdure rekening als gevolg.

    Montagetip: Plaats de 4 vingers van uw rechterhand in een bankschroef en draai deze vast. Uw vingers zijn nu aanmerkelijk platter geworden, waarna dé- en montage werkzaamheden aanmerkelijk eenvoudiger zijn geworden.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous Article4 onbekende supercars van bekende merken
    Next Article Rijtest BMW 530e iPerformance, het hybride zakenkanon

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 1 Reactie

    1 reactie

    1. i-dtec3 on 15-08-2018 18:56

      Het is flauw als ik zeg dat inplaats van TFSI je beter aan de TDI kan.
      Zoals mijn alias i-dtec3 is, verraad ik hiermee mijn enthousiasme voor auto’s die op Diesel kracht vooruit gaan. Mijn eigen auto bezit eigenlijk geen bougies, dus ik of een automoneur kan ze niet fout monteren.
      Ook fluit ik gemakkeliijk 1 op 20 met een zware rechtervoet.
      De milieu comotie ten spijt, Diesel aangedreven auto’s zijn enorm duurzaam. Schoner worden ze ook al. Ad Blue, euro 6, rijden zullen we.

      Maar het bougie euvel van de Audi motor is zeker interressant.
      Stel dat een handig iemand met een autotechnische achtergrond zijn Audi met een kleine turbopitter zelf onderhoud, dan is het handig de juiste bougies en aanhaalmomenten toe te passen.
      Of flauw gezegd, eens een Mercedes dealer op te zoeken voor een leuke A klasse.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?