Toen ik de mogelijkheid kreeg een dag lang een Audi R8 V10 Spyder aan de tand te mogen voelen, twijfelde ik geen seconde. In wat een dag van zeer snelle acceleraties, hoge bochtensnelheden en het geluid van een jankende V10 zou worden, heeft deze Duitse supersportauto mijn hart gewonnen. Wat een beest!

Audi R8 Spyder frontLiever eerst de video bekijken?

Geschiedenis van de R8

Toen Audi in 2007 met de R8 op de markt kwam, was het de eerste stap van het Duitse merk in de wereld van de supersportauto’s. Natuurlijk waren er de RS4 en RS6 en de Audi TT, maar aan een echte supersportwagen hadden de mensen uit Ingolstadt zich nog nooit gewaagd. Met een futuristisch design, de knowhow uit de racerij, techniek van zuster Lamborghini en de V8 uit onder andere de RS4, waren de kritieken lovend. In 2008 kwam een nog krachtigere versie beschikbaar met een afgeleide van de V10 uit de Gallardo. Een jaar later kwam Audi ook met de Spyder, die zowel met de V8 als met de V10 leverbaar was.

De auto die wij een dag mochten testen was voorzien van een 5,2 liter V10 met 525 pk en 530 Nm. Daarnaast had de eerste eigenaar de auto voorzien van een hoop extra opties waarvan de belangrijkste de R-tronic versnellingsbak, magnetische dempers en keramische remschijven waren. Zaken die de auto qua nieuwprijs in Nederland tot over de 250.000 euro brachten.

Audi R8 Spyder back

Een jankende racemotor

Wegrijden in een auto met 525 pk is de eerste keer altijd indrukwekkend. Voorzichtig gas geven, versnellingsbak in de automatische stand en nog maar even afblijven van de sportknop. Niet te veel toeren en eerst maar eens kennismaken. Maar al snel geeft de R8 vertrouwen door onder andere de zeer stabiele wegligging en trap je het gas wat dieper in. En dan dat lege stukje weg: toch maar de sportknop, terugschakelen en vol gas. Pas dan komt de Spyder tot leven.

Van een een lekkere sportieve brom onderin verandert de V10 in een jankende racemotor als hij bijna de grens van 9.000 toeren nadert.

Met een duizelingwekkend tempo bouwt hij snelheid op en dat gaat gepaard met een ongelooflijk heftig geluid. Van een een lekkere sportieve brom onderin verandert de V10 in een jankende racemotor als hij bijna de grens van 9.000 toeren nadert. Een klikje aan de kleine schakelflipper achter het stuur en weer die versnelling, weer dat heerlijke geluid. Okay, deze auto is serieus snel en het geluid enorm verslavend. Na een blik op de teller zie je dat je toch al best (lees: zeer) hard rijdt en met het rijbewijs in het achterhoofd neem je toch maar wat gas terug.

Audi R8 Spyder V10

Design

Een mooi moment om de adrenaline wat te laten zakken en eens rond te kijken in het interieur. Dat is typisch Audi: netjes, verzorgd, logisch en misschien wat braaf. Het scherm van de navigatie is niet echt groot, maar voldoet prima. De materialen zijn premium, zoals we kennen van dit Duitse merk. Een prettige plek om in te zitten, maar lang niet zo speciaal als zeg een Ferrari 458 Italia. De versnellingspook is dan wel weer supergaaf en nog ontworpen door een Nederlander ook.

Dan het exterieur. Ik vind cabrio’s vaak  minder mooi dan de dichte versies, maar dat gaat niet op voor de R8. De gesloten versie heeft mij nooit echt kunnen bevallen. Er klopt iets niet aan voor mijn gevoel en dan met name aan die grote anderskleurige vlakken aan de zijkant. Gelukkig ontbreken die op de Spyder, die er zowel dicht als open gaaf uitziet. De Spyder is dan wel 100 kilo zwaarder dan de dichte R8, waardoor hij ietsje minder snel is. Maar je kunt wel veel beter genieten van het geluid van die heerlijke V10.

Audi R8 Spyder dashboard

Als een blok

Maar hoe gaaf het uiterlijk ook is, deze auto is gemaakt om te rijden. Naast de enorm snelle acceleratie is ook de wegligging indrukwekkend. Geholpen door dezelfde vierwielaandrijving als de Gallardo ligt de R8 Spyder als een blok op de weg. Bochten neemt ie alsof ie op rails ligt en hij blijft altijd strak liggen. Zeker als je de eerder genoemde magnetische dempers in de sportstand zet.

Als je de magnetische dempers in de sportstand zet lever je comfort in, maar je krijgt er wegligging voor terug.

Je levert dan wel wat comfort in, maar krijgt er wegligging voor terug. Op de openbare weg zul je daardoor zelden de grens van de grip van een R8 ervaren, of je moet het wel heel gek maken. En geholpen door de keramische schijven sta je echt binnen no-time stil. Niet te geloven hoe snel de remmen de snelheid van de toch wel 1.720 kilogram zware auto van zich afschudden.

R-tronic

Over de gerobotiseerde R-tronic versnellingsbak ben ik iets minder te spreken, zeker bij lage snelheden. Zelfs zonder de sportstand schakelt ie soms wat hakerig en tot stilstand komen en rustig optrekken gaat soms gepaard met een wat schokkerig gevoel. Echter tijdens vol optrekken, maakt ie lekkere dikke klappen en bij het terugschakelen geeft ie een fijne dot gas, wat wederom heerlijk klinkt. En het blijft toch wel leuk om te schakelen met flippers achter het stuur.

Audi R8 Spyder pook

Conclusie

De R8 V10 Spyder is een waanzinnige auto met een beest van een motor. Zonder het dak kan je ongefilterd genieten van het geluid van tien jankende cilinders. Hij ligt als een blok op de weg, remt snoeihard door de keramische schijven en ziet er ook nog eens gaaf uit. Voor dit alles betaal je dan ook wel een behoorlijke prijs. Nieuw was deze auto rond de 250.000 en nu vier jaar later met zo’n 29.000 km op de teller kost ‘ie nog 128.500 euro. Een hele hoop geld, waar je ook veel andere gave auto’s van kan kopen. Maar als je het geluid van die V10 hebt gehoord en hebt ervaren hoe gemakkelijk deze Spyder zijn snelheidspotentieel aanbiedt, dan weet ik zeker dat je de R8 V10 Spyder in overweging gaat nemen.

Graag wil ik hierbij Jack Driessen van Cabrioland danken voor het uitlenen van de R8 Spyder.

Technische gegevens Audi R8 V10 Spyder:
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud:5.204 cc
Cilinders: V10
Max. vermogen: 386 kW/525 pk bij 8.000 t.p.m.
Max. koppel: 530 Nm
Transmissie: R-Tronic gerobotiseerde zesversnellingsbak
Gewicht: 1720 kg
Nieuwprijs: circa € 250.000
Prijs tweedehands: € 128.500

Plus
+ Geluid van een jankende V10
+ Wegligging
+ Snelheid
+ Goede remmen
+ Gaaf futuristisch uiterlijk

Min
– Verbruik
– Prijs

 

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: