Soms denk je dat technisch niets meer te gek en alles mogelijk is. Audi bewijst dat deze keer met de TT clubsport turbo. Een showauto met een 2.5-liter TFSI-motor waarin de brandstof met twee elektrische turbo’s de cilinders in wordt geblazen.

Het resultaat: een vermogen van 600 pk, 650 Nm trekkracht en een acceleratie van nul tot 100 in 3,6 seconden. De prestaties worden mogelijk gemaakt door de elektrische biturbo (dubbele turbo). De technologie is geïnspireerd op de Audi 90 IMSA GTO die in de jaren 90 furore maakte op circuits in de Verenigde Staten.

Audi-TT-clubsport-biturbo-DrivingDutchman-rearDicht tegen productiestadium aan

Volgens Audi-professor Dr. Hackenberg is de elektrische biturbo een sprong voorwaarts als het gaat om sprintcapaciteiten en motorkoppel en is een hoog piekvermogen mogelijk. “Voor onze TDI-motoren zitten we met deze technologie dicht tegen het productiestadium aan. We presenteren de techniek nu in een TFSI”, aldus Hackenberg.

Audi-TT-clubsport-biturbo-DrivingDutchman-accuDe elektrische turbo komt zonder vertraging sneller op gang dan een conventionele turbo die door uitlaatgassen aangedreven wordt. Waar de gasturbine stopt als er geen gas meer is, gaat de elektrische turbo nog even een tandje door. De compressor krijgt stroom van een 48 Volt systeem waarvan de lithium-ion accu in de kofferruimte wordt geladen door regeneratie tijdens het rijden.

De TFSI heeft vijf cilinders met een gezamenlijke inhoud van 2.480 cc. De meeste kracht ligt tussen de drie- en zevenduizend toeren per minuut. Om te versnellen moet je handmatig schakelen met een zesbak. Voluit haalt de TT clubsport turbo een topsnelheid van 310 kilometer per uur. Om de TT op de weg te houden past Audi permanente quattro vierwielaandrijving toe.

Audi-TT-clubsport-biturbo-DrivingDutchman-dashboardAudi toont de TT clubsport turbo van 13 tot en met 16 mei tijdens de Wörthersee Tour in Oostenrijk. Hackenberg zegt dat de technologie bijna klaar is voor productie.

 

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: