Zelfs Hans Klok doorziet het gegoochel met afleverkosten niet waar de argeloze occasionkoper vandaag de dag mee te maken krijgt. Want heb je na avondenlang de occasionsites doorspitten eindelijk je droomauto gevonden en past ie ook nog eens binnen budget, dan blijken de meerkosten voor een poetsbeurtje en een nieuwe apk alsnog roet in het eten te gooien… 

Door: Gijs Bosman

In mijn dagelijkse showroombezoeken kom ik van alles tegen. Van een keurig geprijsd all-in afleverpakket tot een ondoorgrondelijke lijst met gouden, zilveren en bordkartonnen enveloppen waarbij na enig rekenen blijkt dat het feitelijke verschil tussen pakket 3A-2 en 3A-3 alleen het tenaamstellen is. En honderd euro, terwijl tenaamstellen slechts negen euro kost. Hogere wiskunde? Nee, gewoon verkapte winst natuurlijk!

Hogere wiskunde nodig voor gegoochel met afleverkostenErgernis: verplichte afleverkosten op meeneemprijs

Begrijp me niet verkeerd, ik snap heel goed dat autobedrijven ervoor kiezen de prijs van service en garantie los te weken van de prijs van de auto zelf. Logisch: internet heeft ervoor gezorgd dat we niet meer op de autoboulevard om de hoek shoppen, maar het aanbod door het hele land vergelijken. En dan kan het interessant zijn een auto driehonderd kilometer verderop te kopen en de apk en beurtje bij je eigen garage te laten verzorgen. Maar wil je wel garantie, en stel je wel prijs op een frisse, gepoetste auto bij aflevering, dan graag wel in alle redelijkheid. En transparant graag.

Vooruit, nog eentje dan. Mijn grootste ergernis is de kreet ‘verplichte afleverkosten‘ op een meeneemprijs. Ja, het bestaat echt! Je besluit de auto zo mee te nemen zonder enige service en dan nog wil men twee- tot driehonderd euro zien voor een slokje brandstof en een vloeistoffencontrole. Als een verkoper daarover begint ben ik gauw klaar: jammer joh, je hebt te duur ingekocht. Marge krijg je niet, die verdien je. Op naar de buurman.

Hogere wiskunde nodig voor gegoochel met afleverkostenEr zijn ook positieve uitzonderingen

Maar er zijn ook positieve uitzonderingen. Bedrijven die zonder morren de reparatiepunten uit mijn inspectierapport overnemen en beloven alles in orde te maken voor aflevering. Gewoon als onderdeel van het 395-pakketje. Met garantie. Prima, ik betaal het met liefde.

Gijs Bosman adviseert bedrijven en consumenten over de aan- en verkoop van een gebruikte auto, caravan of camper en ondersteunt ze in de onderhandelingen over de prijs. Ga voor meer informatie naar website Gijs Bosman Advies.

Deel.

Over de schrijver

Gijs Bosman

Gijs Bosman speelde nog voordat hij kon praten met auto’s, boetseerde van klei auto’s met caravans erachter en herkende het merk van een voorbijrijdende trekker aan het geluid. Hij las liever autojaarboeken dan de Donald Duck en zijn fiets zag hij als ondergeschikt vervoermiddel, want hij had ook een door zijn vader gebouwde skelter. Gijs verkocht, kocht en repareerde auto's en nu helpt hij mensen met het vinden van de juiste occasion.

2 reacties

  1. Dieseltje op gas op

    Bij de advertentie van mijn auto stond kosten rijklaar maken. Een occasion wel te verstaan.
    De kentekenplaten zitten eral op.

    Maar eenmaal aan het onderhandelen, een prijs gemaakt.
    De kosten rijklaar maken kwam niet aan bod, dus het was gewoon wat zal ik zeggen een slordigheidje van de verkopende partij.
    Maar dit moet ook kunnen als je in de markt ben voor een nieuwe auto. Praat met zo’n verkoopadviseur eens over het schrappen van de kosten rijklaar maken, want men moet aantallen scoren dus iedere verkochte auto is een succes.

Laat een reactie na: