Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autoreview Subaru XV: ‘Duurkoop’ is goedkoop

    Auto 07-06-2016Geen reacties

    De Subaru XV heeft een kleine opfrisbeurt gehad, maar waarschijnlijk is het je niet eens opgevallen omdat je niet heel veel XV’s rond ziet rijden. En dat is jammer, want de XV is een erg fijne en goede crossover, die nu nog beter is.

    Een opgefriste Subaru XV_1Updates

    Waar bestaat deze opfrisbeurt uit? Behalve wat nieuwe lakkleuren, vinden we aan de achterkant nieuwe lichten en een dakspoiler die voor een betere CW waarde zorgt. Aan de voorkant zien we een andere bumper met een grotere luchtinlaat, voorzien van breedstralers in een aangepaste behuizing.  

    Ook in het interieur zijn wat wijzigingen doorgevoerd, zoals een dikker stuurwiel, wat aangepaste schakelaars en oranje stiksels! Wellicht zaken die je met een vergrootglas moet zoeken, maar die wel zorgen voor een heel aangenaam en plezierig interieur, dat tevens erg overzichtelijk is met de knoppen op de juiste plek. Helaas is er wel veelvuldig gebruik gemaakt van harde plastic materialen.

    Een opgefriste Subaru XV_2Display-Walhalla

    Achter het stuur is het voor de display liefhebbers een waar walhalla. Er zijn maar liefst drie schermen waar informatie op te zien is. Tussen de toerenteller en de snelheidsmeter zien we een scherm voor onder andere het verbruik en in het midden van het dashboard het High-Grade Multi-Function display waarop tijd, temperatuur, onderhoudswaarschuwingen en veiligheidsinformatie te zien is.

    Het derde scherm vinden we boven de bedieningsknoppen van de klimaatregeling. Dit zogenaamde Starlink systeem bestaat uit een goed en snel werkend touch-screen voor navigatie, radio, telefonie en dergelijke.

    Een opgefriste Subaru XV_4De techniek

    Motorisch is alles het zelfde gebleven. Uiteraard is de XV voorzien van de voor Subaru kenmerkende boxer-motoren. Keuze is er uit de 1.6 met 114 pk of de 2.0 benzinemotor met 150 pk. De diesel is niet meer leverbaar. Beide uitvoeringen zijn voorzien van het AWD (All Wheel drive) systeem. Ik reed met de 2.0 liter benzine motor die erg prettig aanvoelt en rustig is. De 150 pk’s zijn voldoende om de 1.365 kilogram zware XV vooruit te helpen en kunnen tevens nog eens 1.200 kilo’s trekken. Echter zodra je het gas intrapt,bijvoorbeeld bij inhalen op de snelweg, maakt de motor behoorlijk wat geluid.

    Een opgefriste Subaru XV_5De automaat waarmee de XV was uitgerust, oftewel de Lineartronic Continu Variabele Transmissie, heeft een moment nodig om te reageren voordat er een voorwaartse beweging wordt ingezet. Persoonlijk vond ik dit niet heel prettig. Als je volgens Subaru “daarentegen gewoon rustig gas opvoert, is de afstemming met de CVT veel prettiger en gaat de auto soepeler en zonder meer geluid te maken vooruit”.

    Goed bochtenwerk

    Hoewel wat hoger op de wielen, helt de XV nauwelijks over in de bocht, ook niet op wat hogere snelheid. Dit komt omdat het zwaartepunt, in tegenstelling tot andere auto’s, lager is, omdat er nu eenmaal een boxermotor in ligt. Daarnaast is de XV ook behoorlijk hard afgeveerd, wat enigszins ten koste gaat van het comfort, maar wel weer ten goede komt aan het rijgedrag. Al met al zorgt dit alles voor een solide en vertrouwenwekkende wegligging.

    Een opgefriste Subaru XV_3Conclusie

    De Subaru XV is een opvallende verschijning, zeker in de door mij gereden Tangerine Orange Pearl. Het is een zeer goed sturende crossover die behoorlijk ruim van binnen is en een zeer duidelijke plus heeft ten opzicht van andere merken, namelijk het Symetrical AWD systeem. Je vraagt je af waarom er niet meer XV’s rond rijden. Misschien heeft dat met het prijskaartje te maken, want de Subaru XV kost 33.495 euro.

    Daarvoor krijg je van Subaru in de XV wel onder andere leder, een schuifdak, navigatie, vierwielaandrijving, lichtmetalen wielen en CVT-automaat. Aan de andere kant, de levensduur van de Subaru’s is zo hoog, dat als je het aanschafbedrag deelt door de jaren dat je een Subaru rijdt, je waarschijnlijk weer veel goedkoper uit bent dan bij andere merken.

    Plus
    + Rijeigenschappen
    + All wheel drive
    + Veelkunner
    + Exclusief

    Min
    – Bandengeluid All Season banden
    – Materiaal gebruik interieur, harde plastics

    Een opgefriste Subaru XV_7Informatie:
    Merk: Subaru
    Model: XV
    Type: 2.0 liter (1.995 cc)
    Prijs vanaf: € 25.995,-
    Prijs testauto: € 33.495
    Motor: viercilinder,  150 pk
    Versnellingsbak: Lineartronic Continu Variabele Transmissie
    Brandstof: Benzine
    Opgegeven verbruik: 6.5 L /100km
    CO2-uitstoot:  151 g/km
    Energielabel: F
    Euro NCAP sterren: 5
    Topsnelheid:  187 km/h
    Carrosserie: Crossover/Hatchback
    Aantal zitplaatsen: 5
    Laadvolume:  minimaal 380 liter

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleReview Triumph Tiger, Honda Africa Twin, BMW S 1000 XR en Suzuki V-Strom
    Next Article Waarom je niet meer nodig hebt dan een Suzuki GSX-S 1000 FA

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?