“Oh wat is het leven fijn als de zon schijnt, en de allergrootste pessimist wordt een veelgevraagde humorist, oh wat is het leven fijn als de zon schijnt”. Andre van Duin zong dit jaren geleden en het klopt helemaal! Zeker als je een cabriolet te testen hebt. Dus het dak ging open en met de zon op ons bolletje gingen we eind september op pad.

Audi-A3-cabriolet-11Chique

Ik vind dat een cabriolet een stoffen dak moet hebben. Het geeft de auto iets chiques, iets bijzonders. En in tegenstelling tot een hard-top is het is natuurlijk veel lichter qua dakconstructie. Door het contrast van een stoffen dak zie je direct dat je met een cabriolet te maken hebt. Het dak van de Audi A3 kan al rijdend tot 50 kilometer per uur in 18 seconden geopend en gesloten worden.

Audi-A3-cabriolet-5Verrassend stil

Wat betreft de geluiddemping ben ik, rijdend op de snelweg, aangenaam verrast hoe stil het is in het interieur. Mijn testauto is dan ook uitgerust met een ‘akoestische’ kap. Een dikker uitgevoerde en strakker gespannen kap die voor meer geluiddemping in het interieur zorgt. Alleen als je een vrachtwagen passeert hoor je die wat beter dan in een gesloten auto.

Achterin is het voor volwassenen behelpen qua beenruimte, kinderen kunnen iets beter zitten.

Waar de vorige generatie A3 Cabrio gebaseerd was op de driedeurs hatchback, is deze generatie gebaseerd op de A3 Limousine, waardoor hij maar liefst 18 centimeter langer is dan zijn voorganger. Hierdoor is de auto ook wat beter in proportie. De 18 centimeter meer hebben er echter niet voor gezorgd dat de achterpassagiers veel meer ruimte hebben. Achterin is het voor volwassenen behelpen qua beenruimte, kinderen kunnen iets beter zitten. Het interieur is typisch Audi: alles zit op een logische plek, mooie bedieningsknoppen en het gebruikte materiaal voelt erg fijn aan. Fraai is het kleurendisplay wat automatisch uit het dashboard komt.

Audi-A3-cabriolet-2Lawaaiige föhn

Onze testauto was voorzien van lederen Pashminabeige bekleding. Erg mooi, het geeft de auto een luxe uitstraling, maar is wel vuilgevoelig. Omdat de vloermatten ook lichtbeige van kleur zijn zie je daar al gauw donkere vlekken op. De stoelen zitten goed maar hebben wel een te vlakke zitting. Onze testauto is voorzien van de optionele nekverwarming. In de rugleuning van de voorstoelen zit een uitstroomopening voor warme lucht. Het is alleen jammer dat dit systeem een kapster met een lawaaiige föhn nadoet. Dat dit ondanks Audi’s slogan ‘voorsprong door techniek’, niet wat stiller kan is opmerkelijk, maar lekker is het wel, zeker als je het standaard aanwezige windscherm hebt opgezet. Windwervelingen en je weelderige haardos door de war zijn dan niet aan de orde.

Audi-A3-cabriolet-6Geen langzame sloeber

De A3 Cabriolet is leverbaar met een vijftal motoren, namelijk drie TFSI-benzinemotoren met respectievelijk 125, 150 en 180 pk en twee TDI-dieselmotoren met 110 en 150 pk. Ik reed met de 1.8 TFSI met 180 pk en dat is geen langzame sloeber. Nee, de 180 pk’s zijn ruim voldoende om vlot van A naar B te rijden terwijl de cabriolet toch 1.505 kilo weegt.

De auto is eerder comfortabel dan sportief afgesteld en blijft mooi neutraal.

Het motorvermogen wordt naar de voorwielen gestuurd, maar je hebt nooit het gevoel dat de voorwielen dat vermogen niet op de weg kunnen brengen. Enkel aan snelheidssensatie ontbreekt het. De auto is eerder comfortabel dan sportief afgesteld en blijft mooi neutraal als je de grenzen opzoekt. De S-tronic versnellingsbak met zeven versnelling doet zijn werk erg soepel.

Audi-A3-cabriolet-3Besturing is te licht

Ik ben erg enthousiast over de optionele adaptieve cruise control. Deze automatische afstandsregeling doet zijn werk erg nauwkeurig. In combinatie met de automaat kan de auto volledig tot stilstand komen en naar wens weer versnellen. De radarsensor herkent de auto’s voor je en houdt automatisch de juiste afstand door te remmen of te versnellen. Ik heb dit een aantal keren getest en na verloop van tijd hield ik mijn voet niet eens meer boven het rempedaal. Uiteraard is het altijd opletten geblazen wanneer je met de adaptieve cruise control rijdt, want er kan altijd iets onverwachts gebeuren in het verkeer. Het lederen stuurwiel ligt goed in de hand, echter het sturen zelf voelt wat licht en kunstmatig aan. Je kunt de auto wel goed plaatsen maar meer weerstand is welkom.

Audi-A3-cabriolet-4Kinderen de deur uit

Ik ben enthousiast over de Audi A3 Cabriolet. Het is een auto waar weinig op aan te merken is, of het moet al de prijs zijn nadat je hem wat opgeleukt hebt met opties. De A3 Cabriolet is prima geschikt voor alledaags gebruik omdat het met de kofferbakruimte ook wel goed zit, als je tenminste met de kap dicht rijdt. Ik zie mezelf er wel in rijden als de kinderen de deur uit zijn.

Bekijk meer foto’s van de Audi A3 Cabriolet op onze Facebook-pagina.

Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Energielabel/Bijtelling: B/25%
Gem. verbruik: 5,8 l/100 km
CO2 uitstoot: 133 g/km
Cilinderinhoud: 1.798 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 132 kW/180 pk bij 5.100 – 6.200 tpm
Max. koppel: 250 Nm bij 1.250 – 3. 500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 7,8 sec
Topsnelheid: 242 km/h
Transmissie: zeventraps automaat met dubbele koppeling
Gewicht: 1.505 kg
Prijs basisuitvoering: € 43.970,-
Prijs gereden uitvoering: € 59.871,-
Gereden test kilometers: 311 km

Plus
+ Soepele versnellingsbak
+ Zeer redelijke bagageruimte met dak dicht
+ Erg fijne motor
+ Goede wegligging

Min
– Beperkte beenruimte voor de achterpassagiers
– Prijzige opties
– Te lichte besturing

Deel.

Over de schrijver

Mark Schuring

Mark Schuring is in het dagelijkse leven Senior ICT medewerker bij een Jeugdzorg organisatie, getrouwd en heeft 2 dochters. Mark reed motor, een Harley wel te verstaan, maar heeft door tijdgebrek de Harley vaarwel gezegd. Hij hoopt ooit een goede Shovelhead op de kop te tikken. Mark is gek van zowel klassieke, moderne, snelle en sportieve auto's en mag graag auto(sport) evenementen bezoeken. Op zaterdag poets hij regelmatig zijn E92. Daarnaast heeft Mark een beetje een horloge-tic en rookt hij op zijn tijd een sigaartje.

Laat een reactie na: