Op de brochure van de BMW 3 Serie Touring prijkt de slogan “Er valt nog zoveel te ontdekken”. Dat treft, ervaringsdeskundige als we zijn met de vorige 3 Serie Touring. BMW Nederland heeft een 320d in Modern Line uitvoering in de combinatie Mineralgrau metallic met Oyster interieur voor ons klaargezet. Als de eerste indruk representatief is, kunnen het wel eens drie mooie dagen worden.

Personalisatie

BMW biedt de mogelijkheid om het interieur en exterieur te personaliseren door voor € 1.750 een van de drie Lines te kiezen. De Modern Line is de gulden middenweg die een aantal elementen van de meer uitgesproken Sport en Luxury Line combineert. Onderdeel van de pakketten zijn onder meer dorpel- en interieurlijsten, bekledingsvarianten in stof en leer, lichtmetalen velgen, zijruitomlijsting en details voor grille, bumpers en uitlaatpijpen.BMW 320dA Touring 01 Driving-DutchmanUiterlijk

De nieuwe 3 Serie volgt de ontwerplijn van de laatste 5 Serie. Sterker, als je de 3 Serie in zijperspectief ziet, zie je zonder geoefend oog niet direct dat het hier het kleinere broertje betreft. De Dreier is tien centimeter gegroeid ten opzichte van de vorige versie en de wielbasis is vijf centimeter toegenomen. In combinatie met de lange en lage motorkap, iets lagere daklijn, prominente belijning op de zijkant en de uitstekende achterbumper maakt dit dat de auto extra lang lijkt.

Zitcomfort

De Modern Line is standaard niet voorzien van sportstoelen. Onze testauto had deze optie echter wel. Van de gewone stoelen hebben we eerder geconcludeerd dat de zitting vrij vlak is en de zijdelingse steun minimaal. Voor de sportstoelen geldt dat allerminst. De stoelwangen zijn, als je dit wilt, zo in te stellen dat je echt geen kant meer op kunt. Ook de bovenbenen worden door de verstelbare zitlengte goed ondersteund, ongeacht je lengte. Bij de Sport Line zijn deze stoelen standaard. Kies je een andere Line, vergeet ze dan niet aan te vinken op de optielijst.

BMW 320dA Touring 02 Driving-DutchmanCockpit

Dashboard en bedieningselementen stralen kwaliteit en eenheid uit. Aan de ergonomie is duidelijk aandacht besteed. Knoppen zijn goed bereikbaar en zitten op een logische plaats. De iDrive controller is nu beter te bereiken met je arm rustend op de middenarmsteun, dan in zijn voorganger het geval was. Persoonlijk zou ik de cockpit graag wat meer om de bestuurder gevormd zien, als in oudere generaties 3 Serie.

BMW 320dA Touring 03 Driving-DutchmanRuimte

Achterin biedt de auto meer beenruimte dan de vorige generatie. Ook de hoofdruimte is toegenomen. Hetzelfde geldt voor de laadruimte. Het volume is met 35 liter toegenomen tot 495 liter, met neergeklapte achterbank 1500 liter. Dit is marginaal meer dan de Duitse ‘premium’ concurrenten, maar ook deze 3 Serie koop je niet om de ruimte die hij biedt. Praktisch is dat het afdekrolscherm (met geïntegreerd bagagevangnet) in zijn geheel onder de laadvloer opgeborgen kan worden. Handig om ook de ‘hoogteliters’ volledig te kunnen benutten.

BMW 320dA Touring 04 Driving-DutchmanUitrusting

Het is een aantal op zichzelf kleine voorzieningen die duidelijk maken dat BMW naar de klant geluisterd heeft. Praktische zaken als een in verhouding 40:20:40 neerklapbare achterbank, skiluik, automatisch te openen en sluiten achterklep, meer opbergruimte in voor- en achterportieren en afsluitbare bekerhouders in de middenconsole behoren tot de verder volgens beproefd BMW-concept beperkte standaarduitrusting.

Onze testauto in High Executive uitvoering was in totaal voorzien van ruim € 18.000 aan optiepakketten en opties. Het voert te ver om ze allemaal te noemen, maar vermeldenswaardig zijn de 18-inch lichtmetalen wielen in turbinestyling, de automatische sporttransmissie, head-up display, active cruise control, 8,8-inch navigatie inclusief Google kaartmateriaal met streetview, en comfort access (zonder sleutel openen en sluiten van portieren en openen bagageruimte via een sensor onder de achterbumper).

BMW biedt tot eind 2012 een gratis upgrade aan van Executive naar High Executive uitvoering, inclusief onder meer xenon verlichting en lederen bekleding, om de meerprijs van opties iets te drukken.

Aandrijving

Het leveringsprogramma van de 3 Serie Touring is momenteel nog beperkt, in vergelijking met dat voor de Sedan. Voor benzinerijders is er de 245 pk sterke 328i. De 320d, waarmee wij reden, is voorzien van een viercilinder TwinPower turbomotor van 2,0 liter en levert 184 pk. Vooralsnog is deze motor niet beschikbaar als (licht geknepen) Efficient Dynamics Edition in combinatie met 20% bijtelling, zoals voor de sedan. De 330d met 258 pk is ook reeds beschikbaar voor de Touring. Alle motoren kunnen naar wens gecombineerd worden met een 8-traps automatische sporttransmissie.

Driving Experience Control

BMW noemt de knoppen waarmee je de gewenste rijstand kiest ‘Driving Experience Control’. Wil je sportief rijden, dan kies je voor Sport of Sport Plus. In die standen is de besturing en gasrespons directer. Comfort is de standaardinstelling. In de Eco Pro-stand is alles gericht op een maximale brandstofbesparing. De automaat schakelt (veel) sneller op, de gasrespons is minder fel en de airconditioning houdt zich wat rustiger.

De boordcomputer waarschuwt als je het gas onverhoopt toch te diep indrukt en een verbruiksbesparingsindicator laat je zien hoeveel kilometers je hebt bespaard. Dit werkt motiverend, maar toch is de Eco Pro-modus binnen de bebouwde kom niet prettig. Eenmaal op kruissnelheid op de snelweg is het prima, al geldt dit voor alle rijstanden.

‘Freude am Fahren’ ervaar je ook in de Comfort-stand nog niet volledig, omdat ook dan besturing en gasrespons nog vrij indirect en gezapig zijn. In Sport en Sport Plus geeft het stuur meer weerstand, reageert de automaat precies wanneer je het wilt en levert de 320d wat hij op papier belooft.

Prestaties

De 3 Serie is gegroeid. En dat merk je. Waar je de vorige generatie ‘aantrok’ als een strak maatpak, is de nieuwe iets minder scherp gesneden. Zelfs in Sport en Sport Plus is de besturing lichter en is de vering minder hard dan bij zijn voorganger. BMW spreekt hiermee een groter publiek aan. De 3 is iets afstandelijker en minder lichtvoetig geworden, maar blijft een rijdersauto. De 8-traps automaat die ook handmatig te schakelen is via de pook of optionele stuurwielflippers, doet hier zeker geen afbreuk aan. De bak schakelt haast onmerkbaar op en terug.

BMW 320dA Touring 05 Driving-DutchmanDe cockpit is goed geïsoleerd. Het motorgeluid is nooit storend aanwezig, behalve bij de automatische stop-startfunctie. Deze is allesbehalve geraffineerd en zorgt bij het aanslaan van de motor voor een storende trilling die door de hele auto trekt. De viercilinder diesel presteert afgezien daarvan uitstekend en levert al vanaf 1.750 toeren per minuut zijn maximale koppel van 380 Nm. Je hoeft dus zeker niet als een bezetene op het gaspedaal te trappen om het maximale uit de motor te halen.

De zescilinder 330d biedt ongetwijfeld nog meer rijplezier, maar we missen het extra vermogen en de trekkracht niet. Nou ja, in elk geval niet genoeg om de kleine € 15.000 extra te rechtvaardigen.

Verbruik

BMW belooft voor de 320d een verbruik van 4,7 liter per 100 km (1:21). In de praktijk halen we 6,5 liter per 100 km (1:15), waarbij de meeste kilometers in de Comfort-rijstand zijn gemaakt. Indien vaker in Eco Pro-modus gereden wordt, is een lager verbruik absoluut mogelijk.

Conclusie

De nieuwe 3 Serie Touring toont duidelijk dat BMW naar haar klanten heeft geluisterd. Hij biedt meer ruimte voor passagiers en bagage en heeft een aantal handige voorzieningen. Qua rijgedrag minder uitgesproken sportief dan de vorige generatie en meer gericht op comfort en functioneel dagelijks gebruik. Iets minder spannend dus, maar in plaats daarvan veelzijdigheid en meer praktisch gebruiksgemak. Voor de zakelijke markt blijft het vooralsnog wachten op een 20%-versie, of toch kiezen voor de minder praktische sedan. Ook geen straf natuurlijk.

Bekijk meer foto’s van de BMW 320dA Touring op onze Facebook pagina.

Technische gegevens:
Brandstof: Diesel
Energielabel/Bijtelling: B/25%
Gem. verbruik: 4,7 l/100 km
CO2 uitstoot: 124 g/km
Cilinderinhoud: 1.995 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 135 kW/184 pk bij 4.000 tpm
Max. koppel: 380 Nm bij 1.750–2.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 7,6 sec.
Topsnelheid: 226 km/h
Transmissie: 8-traps automatische sporttransmissie
Gewicht: 1.565 kg
Prijs basisversie: € 43.129
Prijs gereden uitvoering: € 61.511

Plus
+ Interieurruimte
+ Gebruikte materialen
+ Zitcomfort sportstoelen

Min
– Zitcomfort reguliere stoelen
– Bijtellingspercentage (25%)
– Ongeraffineerd stop-start systeem

Deel.

Over de schrijver

Koen Zweers

Koen Zweers is global IT business process manager bij Jacobs Douwe Egberts (iets met koffie) en getrouwd met een Amerikaanse die hem klassieke muscle cars heeft leren waarderen. Daarnaast is hij een niet onverdienstelijke thuisbarista. Koen heeft een voorliefde voor (bijna) alles wat Italiaans is. Behalve voor goede koffie geldt dat ook voor de keuken en perfect gesneden maatshirts/-pakken. En niet in de laatste plaats voor Italiaanse carrosseriebouwers en autodesign. Rijdt momenteel Zweeds, en daarvoor Duits, uit frustratie over het alsmaar uitblijven van een waardig alternatief uit Arese. En hoopt privé nog altijd op dat ene en unieke (lees: betaalbare) exemplaar van de Maserati Granturismo te stuiten.

Laat een reactie na: