Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autotest BMW M3 en M4

    Auto 16-05-2014Geen reacties

    Geen slapeloze nachten meer voor BMW M3-fans, nu duidelijk is dat de V8 in de vorige M3 is afgelost door een potente zescilinder twin-turbomotor die zijn gelijke niet kent.

    Tekst: Henny Hemmes

    Vorig jaar was het als passagier van DTM-coureur Martin Tomzyck in een M4 prototype al te merken dat de nieuwe 6-cilinder turbomotor niet onder doet voor de V8 in de vorige M3. Deze week reden we zelf met zowel de M3 als de M4 en om maar meteen met de deur in huis te vallen: met de 3.0 liter 6-cilinder TwinPower TwinTurbomotor (S55) zijn de beide varianten echte M-auto’s.

    De elektromechanische besturing is direct en de wegligging indrukwekkend stabiel.

    Op de openbare wegen in Zuid-Portugal valt allereerst de enorme trekkracht op. Maar liefst 550 Nm is al vanaf 1.850 tot 5.500 toeren per minuut beschikbaar. De elektromechanische besturing is lekker direct en de wegligging is indrukwekkend stabiel als we – toch wel hard – over kronkelende bergwegen rijden. Het onderstel is superstijf, maar hobbels worden goed verwerkt en de M4 springt zelfs geen centimeter zijwaarts. En dat zonder oncomfortabel over te komen.

    In Sport+ staat DSC uit

    De M3/M4 start in de zogenaamde default mode, ofwel het DSC is paraat, besturing en demping staan in de Sportstand en motor en transmissie in ’efficiency’. Met één van de twee knopjes links op het stuur kan je kiezen voor M1 of M2. De eerste activeert de comfortmode, waarbij demping en besturing op ‘comfort’ gaan. Via M2 wordt de demping overgeschakeld op de sportstand met VDC (variable damping control), gaan motor en besturing in de Sport+, wordt het DSC uitgeschakeld maar komt MDM in actie en blijft SDC op de achtergrond paraat voor noodgevallen.

    Rijimpressie-BMW-M3-en-M4-2Tenslotte gaat de (optionele) M DKG transmissie (met dubbele koppeling) in de zogenaamde S3 sportstand. Dan schakelt hij zo’n 40 procent sneller en voel je bovendien een snellere, maar minder soepele overgang tussen de versnellingen. Eigenlijk kan je met M1 op de openbare wegen uitstekend uit de voeten met de nét wat vriendelijkere demping en vloeiender schakelende transmissie, die uiteraard met de flippers aan het stuur bediend kan worden.

    Met de M DKG transmissie in de S3 sportstand schakelt de M4 40 procent sneller.

    Op het circuit voelen de snelle BMW en zijn bestuurder zich meteen thuis. De neus reageert onmiddellijk en precies bij het insturen in de bochten, de auto ligt als een blok op de weg en de acceleratie is op raceniveau. Dank zij het superstijf geconstrueerde onderstel en de lichte carrosserie met delen van CFRP (carbon fiber recinforced plastic), in de volksmond afgekort tot carbon, helt de M4 absoluut niet over. Hij kan zijwaarts vijf procent meer G-kracht verwerken dan de E92 M3 Coupé. In snelle bochten lijkt ‘t of de speciaal voor de M3/M4 ontwikkelde Michelin Pilot Super Sport banden aan het asfalt kleven. Desondanks kan je in korte bochten met gemak de kont omgooien, waarna je de auto weer moeiteloos corrigeert.

    Rijimpressie-BMW-M3-en-M4-3Stopwatch wijst winnaar aan

    Eenzelfde sessie rijden we met de M3. Of er verschil is? Dat is na een paar rondjes op het circuit niet te zeggen. Daarvoor moet je met beide auto’s op de grens rijden en zal de stopwatch uiteindelijk de winnaar aanwijzigen. De indruk dat de Coupé 23 kilo lichter is wordt waarschijnlijk versterkt omdat hij meer ‘om je heen zit’ dan de Sedan. Uit de cijfers blijkt dat niet, want de M3 en M4 met de M DKG 7-traps transmissie accelereren in 4,1 seconde van 0-100 kilometer per uur (4,3 seconden met 6-bak). De topsnelheid is bij 250 kilometer per uur begrensd, al haalden wij op de snelweg met gemak 275 per uur.

    Hoe dan ook, M GmbH is nog niet uitgetoverd. Voor het 30-jarig jubileum van de sportieve divisie in 2016 verwachten we een lichte variant, à la M3 GTS uit 2012.

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleNieuwe benzinemotoren schadelijker dan diesels
    Next Article Introductie nieuwe Nissan X-Trail 2014

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?