Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autotest Citroën C4 Cactus 1.6 BlueHDi

    Auto 28-10-2014Geen reacties

    Het komt niet vaak voor dat een concept-car die gepresenteerd wordt op een autosalon bijna één op één in productie wordt genomen. Gelukkig is Citroën zo dapper om dat wel te doen met de C4 Cactus 1.6 BlueHDi.

    De Franse autofabrikant heeft vaker bijzondere creaties op de weg gezet zoals de ‘déesse’, in de volksmond ook Snoek genoemd en wat in het Frans ‘godin’ betekent. Citroën heeft het aangedurfd om weer buiten de lijntjes te denken. Ik ging op stap met de C4 Cactus en nog nooit had ik zoveel bekijks met een auto!

    Autotest-Citroën-C4-Cactus-1.6-BlueHDi-1Airbumps zijn een soort huid

    Zelden had ik een auto onder mijn kont waarbij mensen spontaan omheen kwamen staan en met hun vingers probeerden in de zijkant van de auto te drukken. Citroën heeft namelijk standaard ‘kussentjes’ tegen de zijkant aangeplakt. Deze zogenoemde ‘Airbumps’ zijn een soort huid van TPU (thermoplastisch polyurethaan) die soepel blijft en de auto bestand maakt tegen krassen. Ze voorkomen de nare deukjes die je op kunt lopen als je dicht naast een andere auto parkeert. De Airbumps zijn er in vier kleuren en afhankelijk van welke carrosseriekleur je kiest.

    Toen ik de Cactus voor het eerst zag, viel het mij op dat hij behoorlijk groot en robuust lijkt. Dit komt door de geaccentueerde wielkasten, de brede C-Stijl en de voorzijde met LED-dagrijverlichting die boven de slanke koplampen is geplaatst. Ook staat de Cactus wat hoog op zijn poten. Hoe Citroën het voor elkaar heeft weten te krijgen is bijzonder, maar feit is dat de C4 Cactus op een aangepast C3-platform staat. Voor de koper maakt dat niets uit, die heeft met de C4 een ruime auto met de voordelen van een lager gewicht.

    Autotest-Citroën-C4-Cactus-1.6-BlueHDi-2Eigenzinnige Citroën

    In de C4 Cactus is het zeer aangenaam toeven. De stoelen zien er op het eerste gezicht niet bijzonder uit. Ze lijken eenvoudig en rechttoe rechtaan, maar zitten uitstekend en bieden een goede ondersteuning tijdens het rijden. Het dashboard is eenvoudig van opzet maar daardoor niet minder functioneel. De auto is voorzien van twee schermen, één recht voor de bestuurder met daarop de snelheid en instellingen van de cruise control, helaas ontbreekt een toerenteller. In het midden zit standaard een zeven inch touchscreen waarmee je de navigatie, airco en radio bedient.

    Citroën zou Citroën niet zijn als ook het interieur wat eigenzinnige zaken zou bevatten.

    Maar Citroën zou Citroën niet zijn als ook het interieur wat eigenzinnige zaken zou bevatten. De airbag voor de bijrijder zit nu in het plafond waardoor het dashboardkastje groter gehouden kon worden. Een rooster voor de ventilatie aan de rechterkant ontbreekt. Daarvoor in de plaats zit een breder ventilatierooster in het midden van het dashboard dat naar de bijrijder gericht is. Een leuk detail is ook de deurgreep in de vorm van een lus. Wat ik wel jammer vind is dat de gordels niet in hoogte verstelbaar zijn.

    Autotest-Citroën-C4-Cactus-1.6-BlueHDi-3Geen strepentrekker

    De 1.6 e-HDi common rail turbodiesel is geen strepentrekker, maar eenmaal op gang is de motor verrassend soepel en vlot. De motor is wel duidelijk hoorbaar bij een koude start, maar naarmate de viercilinder op bedrijfstemperatuur komt, verdwijnt het tokkelen naar de achtergrond. Een duidelijk pluspunt van de motor is dat hij erg zuinig is zonder dat je daarvoor erg veel moeite voor hoeft te doen. Één op 25 is makkelijk te halen. De handgeschakelde vijfbak laat zich bovendien vloeiend bedienen en het aangrijpingspunt van de koppeling is makkelijk te vinden.

    Rijdt de C4 Cactus net zo eigenzinnig als hij eruit ziet? Het antwoord daar op is nee. De auto rijdt bovengemiddeld comfortabel en helt wat over in bochten, maar dat is inherent aan het hogere koetswerk. Maar je hebt niet het idee dat je in een boot zit wat bij de “déesse” vroeger wel het geval was. De C4 cactus is gebouwd om comfortabel van A naar B te rijden ongeacht de afstand. Korte ritjes verteert hij net zo makkelijk als lange.

    Autotest-Citroën-C4-Cactus-1.6-BlueHDi-4Conclusie

    Ben je opzoek naar een niet alledaagse auto die reacties oproept, comfortabel, ruim en zuinig is? Dan is de C4 Cactus een prima keuze. Met deze auto heb je op verjaardagsfeestjes genoeg voer om de hele avond door te komen. Een compliment voor Citroën, ze hebben het aangedurfd om na lange tijd weer met iets bijzonders te komen. Een prikkelende auto!

    Technische gegevens:
    Brandstof: Diesel
    Energielabel: B
    CO2 uitstoot: 82 g/km
    Gem. verbruik: 4,7 l/100 km (1:21,3)
    Cilinderinhoud: 1.560 cc
    Cilinders: 4
    Max. vermogen: 73 kW/100 pk bij 3.500 tpm
    Max. koppel: 254 Nm bij 1.750 tpm
    Acceleratie 0-100 km/h: 10,7 sec
    Topsnelheid: 184 km/h
    Transmissie: handgeschakelde vijfbak
    Gewicht: 1.045 kg
    Prijs basisuitvoering: € 15.990
    Prijs gereden uitvoering: € 22.000
    Gereden test kilometers: 267 km

    Plus
    + Origineel en eigenzinnig
    + Ruim
    + Comfortabel
    + Zuinig

    Min
    – Geen snelheidsmonster
    – Harde materialen op dashboard
    – Hoge tildrempel

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest en introductie Skoda Fabia modeljaar 2015
    Next Article Mercedes-AMG en MV Agusta kondigen samenwerking aan

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?