Dacia presenteerde in september de nieuwe Duster. Driving-Dutchman was al fan van het oude model, reed in december tijdens de nationale perspresentatie on- en offroad met de auto en we zijn nog verliefder geworden.

Allereerst vroegen we ons af waarom je een Duster zou willen hebben en we bedachten de volgende redenen. De Duster is een ruime C-suv voor de prijs van een B-segmenter zoals de Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Suzuki S-Cross en Kia Sportage. De techniek is daarbij beproefd en goed en, als je in een Duster rijdt, maak je hoe dan ook een statement en hebt schijt aan wat anderen van je vinden en over je denken. Maar er zijn nog veel meer redenen waarom je de Duster wel, maar ook juist niet zou willen hebben.

Op het platform na, is de Duster van buiten en binnen significant vernieuwd. De opdracht aan het design-team onder leiding van Nederlander Laurens van den Acker kreeg de volgende opdracht: verjong de auto zonder dat hij zijn DNA verliest. En dat is wat ons betreft gelukt, en goed ook.

Gezichtsbedrog

Een nieuwe, modernere grille, naar de uiterste hoeken verplaatste koplampen met LED dagrijverlichting, welvingen in de motorkap en grotere skid-plates maken de nieuwe Duster een stuk frisser, robuuster en stoerder dan zijn voorganger. Hij lijkt langer geworden te zijn dankzij zijn verhoogde taillelijn en 10 centimeter naar voren geplaatste voorruit. De dikkere wielkasten maken ‘m ogenschijnlijk breder, terwijl de afmetingen buiten en binnen nauwelijks veranderd zijn.

En de onveranderde afmetingen zijn geen probleem, want de Duster biedt binnenin nog steeds veel zit- en opbergruimte. Hoewel de materialen van het dashboard en de deurpanelen nog steeds hard plastic zijn, doen ze het qua looks niet eens heel gek. Het ruwe en rauwe past zelfs goed bij de ‘fuck it all’ uitstraling van de Duster.

Fijn is het licht naar de bestuurder gerichte infotainmentsysteem waardoor het beter afleesbaar is. Het dashboard is verder overzichtelijk en herbergt alles wat je minimaal nodig hebt. Het ‘lekkere’ stuur is optimaal in hoogte en diepte verstelbaar, waardoor je in de voelbaar verbeterde en goed zittende stoelen snel een goede zitpositie gevonden hebt.

Beter 

Maar dat is niet het enige wat beter geworden is aan de Duster. Hij rijdt ook een stuk fijner dan zijn voorganger. Die oude was niet slecht, maar wat ruw, stug en rumoerig. De nieuwe doet dit alles een stuk beter, hij is soepeler en vooral een stuk stiller. De 125 pk viercilinder benzinemotor is lekker pittig en heeft al bij een laag toerental aardig wat trekkracht. Hierdoor presteert de auto ook goed in het terrein. Hij stuurt daarbij dankzij zijn elektronische en snelheidsafhankelijk stuurbekrachtiging fijn en goed. Ook veert de auto heerlijk comfortabel zonder dat de wegligging daardoor negatief beïnvloed wordt. Eigenlijk is niets op de rij-prestaties van de Dacia aan te merken.

We reden met de vierwielaangedreven uitvoering. Die kost drieduizend euro meer dan de tweewielaangedreven instapper van 19 duizend euro. En de 4WD is zeer aanbevelenswaardig. Het conventionele systeem doet eenvoudig precies wat het moet doen; tractie en grip bieden. Om dat te testen, werden we door Dacia de blubber ingestuurd. Weliswaar met all-season banden, maar als je die er onder hebt, is er onwaarschijnlijk veel mogelijk met de Duster. Heerlijk voor de wintersport, of het rijden met een aanhanger. Alle Dusters hebben een 125 pk benzinemotor en mogen 1.500 kilo meesleuren, dat is een flinke caravan of paardentrailer.

Over zijn uiterlijk en niet-premium interieurmaterialen kun je twisten, prestationele nadelen heeft de Dacia Duster niet. Helaas is er geen automaat verkrijgbaar. In 2018 krijgt de Duster ook en bi-fuel benzine/gas uitvoering. Daardoor wordt de uitstoot lager en… de auto goedkoper. De nieuwe Duster is een paar flinke klappen mooier, comfortabeler en luxer dan zijn voorganger. Het robuuste DNA is gebleven, de Duster is nog steeds een Duster en je krijgt drie jaar en 100 duizend kilometer garantie. Wij zijn nog steeds fan!

Dacia Duster Energy TCe 125

Motor: 1.199 cc viercilinder benzine met turbo
Vermogen: 125 pk bij 5.300 toeren
Koppel: 205 Nm bij 2.300 toeren
Transmissie: handgeschakeld, zes versnellingen
Aandrijving: voorwielen en achterwielen
Topsnelheid: 179 km/h
Acceleratie 0 – 100: 11,0 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.387 kilo
Gemiddeld verbruik: 6.4 l/100 km
CO2-uitstoot: 145 g/km
Energielabel: D
Uitstootniveau: Euro6
Basisprijs (rijklaar): 19.280 euro
Prijs testauto (rijklaar): 22.280 euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: