Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Autotest en introductie Skoda Fabia Combi

    Auto 27-01-2015Geen reacties

    Het is lastig om na het rijden met de nieuwe Skoda Fabia hatchback iets te vinden om te schrijven over de eveneens nieuwe Fabia Combi stationwagen.

    Ik val dus maar meteen met de deur in huis met hetgeen dat mij het meest opvalt. Allereerst de wegligging. Op een droge ondergrond plakt de Fabia hatchback voor zijn klasse al bijzonder goed aan de weg. De stationwagen uitvoering doet hier nog een klein schepje bovenop.

    Zelfs op een extreem natte ondergrond is de Fabia bijna niet van zijn koers af te krijgen. De auto glijdt niet over zijn voorwielen weg en de achterkant volgt de voorkant perfect. En op stukken waar water op de weg blijft staan en wielspin ontstaat, grijpen de veiligheidssystemen zo snel en subtiel in dat je je altijd veilig voelt in de kleine grote Skoda.

    Skoda-Fabia-Combi-DrivingDutchman-interieurJe blijft je een breuk lachen

    Kleine grote ja, want de Fabia zit in het B-segment en dat is klein. Maar desondanks hebben zijn makers de auto toch nog langer, breder en dus ruimer weten te maken. Maar dat is niet alles want de Fabia Combi voelt, zeker op snelheden boven de 100 kilometer per uur, aan als een grotere en zwaardere auto uit een hoger segment. En ik durf daar wel ‘D’ bij te roepen. Dat gevoel geeft de Fabia Combi mij dus.

    De auto voelt op hogere snelheden aan als een grotere en zwaardere uit een hoger segment.

    En je blijft je een breuk lachen als je ziet wat je allemaal voor je geld krijgt van Skoda. De kofferruimte groeide met 25 liter tot een bijna onwaarschijnlijke 530 liter. Als je de achterbankzitting omhoog en de achterbankleuning omlaag klapt kun je zelfs 1.395 liter op de vlakke laadvloer kwijt. De laadlengte is in deze situatie 1 meter en 55 centimeter lang en de totale laadbreedte bedraagt 96 centimeter.

    Autotest-en-introductie-Skoda-Fabia-Combi-DrivingDutchmanNog meer ruimte voor de achterpassagiers

    Behalve de kofferruimte is ook de ruimte voor de achterpassagiers groter geworden. En de vorige Fabia was al niet een van de krapste auto’s in zijn klasse. In de lengte is er slechts één centimeter voor de voeten bijgekomen, maar in de breedte kun je nu van negen centimeter meer ruimte genieten. Lange achterpassagiers profiteren bovendien van drie centimeter meer hoofdruimte. En dat is bij elkaar best een boel als je naar het amper gegroeide buitenformaat van de Combi kijkt.

    De tweede rit in de nu iets langere en bredere Fabia geeft me nieuwe inzichten. Tijdens mijn eerste kennismaking vond ik het interieur wat somber en zakelijk. Maar nu wil ik daar premium-look aan toevoegen. Het dashboard ziet er gewoon zakelijk, maar heel mooi uit. Alles zit op de goede plek en past mooi in, naast en bij elkaar. Skoda is ook gek op gadgets. MirrorLink is een systeem dat de inhoud van je smartphone met Apple CarPlay en Android Auto op het multimedia systeem van de auto laat zien. Je kunt nu ook door de menu’s heen swipen op het duidelijk afleesbare display.

    Skoda-Fabia-Combi-DrivingDutchman-kofferruimteBest wel een kek dingetje

    De Fabia is nooit een auto geweest die mijn hart sneller laat kloppen omdat ik hem zo mooi vind. Deze nieuwe doet dat nog steeds niet, maar hij is in ieder lekker gemoderniseerd en er een stuk vrolijker uit gaan zien dan zijn voorganger. En als je de Fabia Combi in mooi fel groen, geel of rood met zwarte accenten bestelt is het wel een kek dingetje. En om heel eerlijk te zijn vind ik een witte Fabia Combi met zwarte wielen, raamlijsten en andere donkere accenten eigenlijk best wel stoer.

    En om heel eerlijk te zijn vind ik de witte Fabia Combi met zwarte wielen eigenlijk best wel stoer.

    De Fabia Combi krijgt dezelfde motoren en versnellingsbakken als de kortere hatchback. Op dit moment zijn dat de 1.2 TSI met 90 of 110 pk. Dieselen kan met de 1.4 TDI met 75, 90 of 105 pk. Ook de nieuwe stationwagen gaat met alle motoriseringen volgens Skoda 17 procent zuiniger met brandstof om. De Tsjechen beloven voor de Greenline uitvoering die vanaf november 2015 verkrijgbaar is 3,1 liter diesel op 100 kilometer en 82 gram CO2 per kilometer.

    Skoda-Fabia-Combi-DrivingDutchman-achterzijdeHoewel de Fabia Combi ‘klein’ is, blijk je er toch ook met een gerust hart je kroost mee te kunnen vervoeren. Euro NCAP beoordeelde de Fabia recent met vijf sterren. Skoda heeft sinds de introductie in 2000 meer dan 1,1 miljoen Fabia Combi’s van de eerste en tweede generatie verkocht. Een populaire auto dus en de nieuwe Fabia Combi heeft gezien deze cijfers een goede kans om dit succes te verlengen.

    De nieuwe Skoda Fabia Combi is vanaf medio februari in Nederland verkrijgbaar.

    Plus
    – Wegligging
    – Ruimte
    – Prijs
    – Kwaliteit

    Min
    – Uitstraling basisversies

    Bekijk meer foto’s van de Skoda Fabia Combi op onze Facebook pagina.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Jaguar XFR-S Sportbrake 5.0 V8
    Next Article Nissan met voorwielaangedreven GT-R LM Nismo naar Le Mans en FIA WEC

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?