Het is lastig om na het rijden met de nieuwe Skoda Fabia hatchback iets te vinden om te schrijven over de eveneens nieuwe Fabia Combi stationwagen.

Ik val dus maar meteen met de deur in huis met hetgeen dat mij het meest opvalt. Allereerst de wegligging. Op een droge ondergrond plakt de Fabia hatchback voor zijn klasse al bijzonder goed aan de weg. De stationwagen uitvoering doet hier nog een klein schepje bovenop.

Zelfs op een extreem natte ondergrond is de Fabia bijna niet van zijn koers af te krijgen. De auto glijdt niet over zijn voorwielen weg en de achterkant volgt de voorkant perfect. En op stukken waar water op de weg blijft staan en wielspin ontstaat, grijpen de veiligheidssystemen zo snel en subtiel in dat je je altijd veilig voelt in de kleine grote Skoda.

Skoda-Fabia-Combi-DrivingDutchman-interieurJe blijft je een breuk lachen

Kleine grote ja, want de Fabia zit in het B-segment en dat is klein. Maar desondanks hebben zijn makers de auto toch nog langer, breder en dus ruimer weten te maken. Maar dat is niet alles want de Fabia Combi voelt, zeker op snelheden boven de 100 kilometer per uur, aan als een grotere en zwaardere auto uit een hoger segment. En ik durf daar wel ‘D’ bij te roepen. Dat gevoel geeft de Fabia Combi mij dus.

De auto voelt op hogere snelheden aan als een grotere en zwaardere uit een hoger segment.

En je blijft je een breuk lachen als je ziet wat je allemaal voor je geld krijgt van Skoda. De kofferruimte groeide met 25 liter tot een bijna onwaarschijnlijke 530 liter. Als je de achterbankzitting omhoog en de achterbankleuning omlaag klapt kun je zelfs 1.395 liter op de vlakke laadvloer kwijt. De laadlengte is in deze situatie 1 meter en 55 centimeter lang en de totale laadbreedte bedraagt 96 centimeter.

Autotest-en-introductie-Skoda-Fabia-Combi-DrivingDutchmanNog meer ruimte voor de achterpassagiers

Behalve de kofferruimte is ook de ruimte voor de achterpassagiers groter geworden. En de vorige Fabia was al niet een van de krapste auto’s in zijn klasse. In de lengte is er slechts één centimeter voor de voeten bijgekomen, maar in de breedte kun je nu van negen centimeter meer ruimte genieten. Lange achterpassagiers profiteren bovendien van drie centimeter meer hoofdruimte. En dat is bij elkaar best een boel als je naar het amper gegroeide buitenformaat van de Combi kijkt.

De tweede rit in de nu iets langere en bredere Fabia geeft me nieuwe inzichten. Tijdens mijn eerste kennismaking vond ik het interieur wat somber en zakelijk. Maar nu wil ik daar premium-look aan toevoegen. Het dashboard ziet er gewoon zakelijk, maar heel mooi uit. Alles zit op de goede plek en past mooi in, naast en bij elkaar. Skoda is ook gek op gadgets. MirrorLink is een systeem dat de inhoud van je smartphone met Apple CarPlay en Android Auto op het multimedia systeem van de auto laat zien. Je kunt nu ook door de menu’s heen swipen op het duidelijk afleesbare display.

Skoda-Fabia-Combi-DrivingDutchman-kofferruimteBest wel een kek dingetje

De Fabia is nooit een auto geweest die mijn hart sneller laat kloppen omdat ik hem zo mooi vind. Deze nieuwe doet dat nog steeds niet, maar hij is in ieder lekker gemoderniseerd en er een stuk vrolijker uit gaan zien dan zijn voorganger. En als je de Fabia Combi in mooi fel groen, geel of rood met zwarte accenten bestelt is het wel een kek dingetje. En om heel eerlijk te zijn vind ik een witte Fabia Combi met zwarte wielen, raamlijsten en andere donkere accenten eigenlijk best wel stoer.

En om heel eerlijk te zijn vind ik de witte Fabia Combi met zwarte wielen eigenlijk best wel stoer.

De Fabia Combi krijgt dezelfde motoren en versnellingsbakken als de kortere hatchback. Op dit moment zijn dat de 1.2 TSI met 90 of 110 pk. Dieselen kan met de 1.4 TDI met 75, 90 of 105 pk. Ook de nieuwe stationwagen gaat met alle motoriseringen volgens Skoda 17 procent zuiniger met brandstof om. De Tsjechen beloven voor de Greenline uitvoering die vanaf november 2015 verkrijgbaar is 3,1 liter diesel op 100 kilometer en 82 gram CO2 per kilometer.

Skoda-Fabia-Combi-DrivingDutchman-achterzijdeHoewel de Fabia Combi ‘klein’ is, blijk je er toch ook met een gerust hart je kroost mee te kunnen vervoeren. Euro NCAP beoordeelde de Fabia recent met vijf sterren. Skoda heeft sinds de introductie in 2000 meer dan 1,1 miljoen Fabia Combi’s van de eerste en tweede generatie verkocht. Een populaire auto dus en de nieuwe Fabia Combi heeft gezien deze cijfers een goede kans om dit succes te verlengen.

De nieuwe Skoda Fabia Combi is vanaf medio februari in Nederland verkrijgbaar.

Plus
– Wegligging
– Ruimte
– Prijs
– Kwaliteit

Min
– Uitstraling basisversies

Bekijk meer foto’s van de Skoda Fabia Combi op onze Facebook pagina.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: