Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Fiat 500C Hybrid
    By Yuri Van Koeveringe

    Autotest: Fiat 500C Hybrid

    Auto Elektrisch 28-08-2020Geen reacties

    We hebben even moeten wachten, maar Fiat komt nu ook met verschillende hybride modellen. Wij gingen op pad met misschien wel de allerleukste: de Fiat 500 Cabrio Hybrid.

    De techniek

    Vanuit het oogpunt van kosten en het daardoor betaalbaar houden van hun kleine modellen, heeft Fiat voor de 500 (en de Panda) gekozen voor Mild Hybrid. Wat houdt dit nu in en hoe werkt het?

    Als basis dient een 1,0-liter driecilinder benzine zonder turbo, waaraan een elektromotor/generator is gekoppeld via een riem. Deze motor is op zijn beurt aangesloten op een kleine 12 Volt Lithium accu, die verborgen zit onder de bestuurdersstoel. Samen zijn ze goed voor 70 pk en 92 Nm.

    Bij het optrekken tot 3.500 tpm ondersteunt de elektromotor de brandstofmotor, daarboven schakelt hij uit. Bij het afremmen op de motor verandert de elektromotor in een generator en wekt stroom op die weer in de accu wordt opgeslagen. Een eenvoudig systeem, dat je dus niet kunt/hoeft op te laden van buitenaf.
    Fiat 500C HybridZuinig?

    Het hoofddoel van deze nieuwe aandrijving is natuurlijk zo zuinig mogelijk rijden en daardoor zo min mogelijk CO2 uitstoten, maar hoe zuinig is hij in de praktijk? Om de 500 een eerlijke kans te geven, hebben we tijdens de testweek ‘normaal’ gereden op zowel snelweg, stad als B-wegen. Hierbij hebben we soms flink opgetrokken, maar zeker niet geracet.

    Uiteindelijk kwamen wij daarbij uit op een gemiddelde van 1 op 19, wat niet slecht is. Op stukken waar we zeer voorzichtig waren met het gaspedaal, dook het verbruik zonder moeite onder de 1 op 20, niet gek ver van de theoretisch haalbare 1 op 25.
    Fiat 500C HybridHet rijden

    Qua zuinigheid zit het dus wel goed met deze nieuwe hybride, maar hoe rijdt het? De nieuwe aandrijflijn vervangt de oude twee cilinder turbo en is een flinke verbetering. Hij is stiller en soepeler, maar door de turbo voelden die oude motoren wel feller. Wil je het maximale uit deze nieuwe motorisering halen, dan is het een kwestie van ouderwets toeren maken tot de 5.500 tpm, waarbij hij inderdaad rap zat is.

    Op de snelweg betekent dit bij het inhalen, dus even één of twee versnellingen terug. Het opvallende is dat de auto dus het snelst aanvoelt, precies in het toerenbereik waar de elektromotor niet meewerkt. Die is dus er dus echt alleen voor om de boel zuiniger te maken tijdens het minst efficiënte rijden: optrekken en afremmen.
    Fiat 500C HybridVan binnen

    Ook in het interieur is aandacht besteed aan de nieuwe manier van voortbewegen. In het kleine digitale scherm achter je stuur, kun je met verschillende mooi vormgegeven visuals zien hoe het met de lading staat, wanneer de elektromotor ondersteunt en laadt en hoe zuinig je hebt gereden.

    En verder zijn de stoelen deels gemaakt van gerecycled plastic, opgevangen uit de oceanen. Dus nog ietsje groener, dan je al dacht.
    Fiat 500C HybridDe 500

    De Fiat 500 is een typisch voorbeeld van een briljant ontwerp. Het eerste (nieuwe) model stamt al weer uit 2007, maar een aantal slimme updates maken deze kleine charmante Italiaan nog altijd geliefd. Sterker nog, de laatste jaren behoren tot de best verkopende jaren.

    Volgens ons komt dit deels, zeker als het gaat om de cabrio, door het feit dat er vrij weinig concurrentie is. Ja, er zijn genoeg kleine en (veel) goedkopere autootjes, maar slecht weinigen bieden dezelfde stijl, charme en klasse als een 500.

    Conclusie

    Het heeft even mogen duren, maar Fiat komt nu met een hybride concept dat uitermate goed bij hen past. Simpele techniek, die eenvoudig doet wat het moet doen: een fijne, maar vooral zuinige kleine auto maken. En daar is Fiat al sinds de allereerste 500 goed in. Je rijdt al een 500 Hybrid vanaf 15.735,- euro, de Cabrio doet het vanaf 18.735,- euro.
    Fiat 500C Hybrid

    Fiat 500C Hybrid

    Motor: 999 cc driecilinder benzine icm elektromotor
    Vermogen: 70 pk
    Koppel: 92 Nm
    Transmissie: handgeschakelde zes-versnellingsbak
    Topsnelheid: 163 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 12,9 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 950 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 19
    CO2-uitstoot: 88 g/km
    Energielabel: C
    Prijs vanaf: 15.735- euro
    Prijs testauto: 23.900,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Land Rover New Defender 110, een bolde stap
    Next Article De Kawasaki Z650, de ideale beginmotor?

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?