Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autotest Fisker Karma EcoChic

    Auto Elektrisch 25-06-2012Geen reacties

    De door een combinatie van twee elektromotoren en een benzinemotor aangedreven Fisker Karma is een indrukwekkende verschijning. De auto staat op imponerend 22-inch lichtmetaal en dwingt met een breedte van ruim 1,98 meter (2,13 meter inclusief spiegels) bij een hoogte van slechts 1,33 meter ontzag af.

    In combinatie met een lengte van 5,00 meter en de agressieve lijnen is het plaatje compleet: hier staat een beest van een sportauto. Of moet ik Gran Turismo zeggen?

    Fisker_Karma_04Fisker Automotive

    De man achter het merk is Hendrik Fisker. Hij heeft zijn sporen ruimschoots verdiend in de autowereld. Zo was hij verantwoordelijk voor de bevallige lijnen van de Aston Martin DB9 en V8 Vantage, en de BMW Z8. Vooral van de laatste kun je elementen in de Karma herkennen. Fisker Automotive is in 2007 opgericht en komt voort uit Fisker Coachbuild, dat vanaf 2005 (weinig succesvol) klantspecifieke koetswerken ontwierp en bouwde. De Karma is het eerste productiemodel van het merk Fisker. Halverwege 2011 rolden de eerste productiemodellen van de band.

    Interieur

    Als je in de auto gaat zitten, vormen de diepe stoelen zich direct om je heen. Vervolgens heb je even nodig om alle indrukken te verwerken. Het interieur van de Karma doet nog het meeste denken aan dat van een concept car: onconventioneel en futuristisch, met mooie designelementen als in glas verwerkte magnoliabladeren (alleen in EcoChic uitvoering), verzonken aluminium druktoetsen om de portieren te openen, en een door een diamantvormig element met druktoetsen vervangen schakelpook. De hoge en volledig naar achter doorlopende middentunnel is naast een designstatement zeker ook functioneel: deze herbergt de accu’s voor de twee achterin geplaatste elektromotoren.

    Fisker_Karma_07De knoppen op het stuurwiel voor bediening van audio- en telefoonfuncties detoneren met al het designgeweld: deze komen linea recta uit hele gewone Opelmodelletjes. Het gigantische 10,2-inch centrale touchscreen dat alle communicatie- en informatiefuncties herbergt, kan gebruikersvriendelijker en is wat laag geplaatst. Voorin zit je comfortabel in de Karma. Achterin kunnen twee personen redelijk goed zitten. Je koopt de Fisker niet voor zijn bagageruimte. Deze is met 195 liter kleiner dan die van bijvoorbeeld de Volkswagen up!

    Technologie

    Fisker noemt de Karma een EVer: een Electric Vehicle with extended range. De  auto beschikt over twee elektromotoren en een range extender: een conventionele 2.0 liter turbo benzinemotor van General Motors, die 260 pk levert en onder andere in de Opel GT werd gebruikt. De range extender drijft een generator aan, die de accu’s van stroom voorziet. In Sport mode zorgt dit voor extra vermogen voor de elektromotoren. Indien de accu’s leeg zijn, dan zorgt de range extender ervoor dat de auto blijft rijden. Anders dan bij de Chevrolet Volt / Opel Ampera is er bij de Fisker geen verbinding tussen de range extender en de aangedreven wielen.

    Fisker_Karma_03Vermogen

    Het maximale vermogen dat door de elektromotoren op de aandrijfas kan worden overgebracht is 403 pk. Het maximale koppel is met 1.330 Nm nog indrukwekkender, vooral als je je realiseert dat deze trekkracht in tegenstelling tot bij conventionele motoren direct beschikbaar is zodra de motor toeren gaat maken. Spanningsomvormers zorgen voor een gedoseerde overbrenging, zodat je niet na drie keer optrekken de aandrijflijn hoeft te laten vervangen.

    Actieradius

    100 procent acculading brengt je ongeveer 80 kilometer ver, zonder dat de verbrandingsmotor hoeft bij te springen. En anders dan bij veel hybrides kun je in de Karma ook op hoge snelheden volledig elektrisch rijden: de topsnelheid in Stealth mode is begrensd op 153 kilometer per uur. Wanneer je kiest voor de Sport mode, dan gaat de topsnelheid omhoog naar 200 kilometer per uur en bedraagt de gecombineerde actieradius 483 kilometer. Een technologisch detail dat aan de buitenzijde goed zichtbaar is, is het futuristisch ogende dak dat geheel uit zonnecellen bestaat, waarmee de klimaatregeling wordt gevoed en de accu’s worden bijgeladen.

    Fisker_Karma_10Rijden

    Het rijden in de Fisker Karma. Beginnend met de al genoemde Stealth mode, waarin je 100% elektrisch rijdt. In de cockpit hoor je bij het optrekken een zacht zoemen, maar dan moet je aandachtig luisteren. Het vrijwel ontbreken van geluid is een bijzondere sensatie in combinatie met de trekkracht die direct beschikbaar is: in de elektrische modus accelereert de ruim 2.400 kilogram zware Karma nog steeds in 7,9 seconden naar 100 kilometer per uur.

    De Fisker produceert een waarschuwingsgeluid in stadsverkeer, zodat mede weggebruikers in de gaten hebben dat je er bent. De proef op de som nemend, reed ik in een rustige straat enige tijd achter twee fietsers, die me toch echt pas hoorden toen ik ze inhaalde. Of dit door de intensiteit van het gevoerde gesprek kwam, of doordat het volume van het waarschuwingsgeluid niet toereikend was, viel niet direct te verifiëren.

    Fisker_Karma_09Flipperen

    Om alles te ontdekken wat de Karma in zich heeft, schakelen we met een flipper achter het stuur over naar de Sport mode, waarna de rang extender (benzinemotor) ingeschakeld wordt. Er is direct wat meer geluid hoorbaar in de cockpit en de al niet trage gasrespons wordt merkbaar sneller. De auto accelereert nu in 6,3 seconden naar 100 kilometer per uur. De topsnelheid is afgeregeld op 200 kilometer per uur. In de bochten merk je dat de Karma geen lichtvoetige sportauto is, maar hij voelt zeker niet zwaarlijvig. Het lage zwaartepunt en de centrale plaatsing van de accu’s zorgen dat het gedrag van de auto goed te voorspellen is.

    Conclusie

    De Fisker Karma is een fantastische auto, om te zien én om te rijden. Geen volbloed sportauto, maar een Gran Turismo waarin je op een comfortabele manier kilometers kunt afleggen en die je met een stevige trap op het gaspedaal meer dan voldoende kracht en sportiviteit biedt. Met een Karma maak je een statement, namelijk dat groen niet automatisch saai, suf of langzaam hoeft te betekenen.

    Fisker_Karma_11Bekijk meer foto’s van de Fisker Karma op onze Facebook pagina.

    Technische gegevens:
    Aandrijving: 2 elektromotoren en benzine
    Cilinderinhoud: 1.998 cc
    Cilinders/kleppen per cilinder: 4/4
    Versnellingsbak: Eentraps variabele overbrenging
    Max. vermogen: 403 pk
    Max. koppel: 1330 Nm over gehele toerenbereik
    Topsnelheid: 200 km/h (153 km/h in elektrische modus)
    Acc. 0-100 km/h: 6,3 s (7,9 s in elektrische modus)
    Gewicht: 2.404 kg
    Gemiddeld verbruik: 2,1 l/100 km
    CO2-uitstoot: 51 gr/km
    Energielabel/bijtelling: A label/14% bijtelling
    Prijs testauto: € 125.307
    Vanafprijs: € 106.505

    Plus
    + Exterieur- en interieurdesign
    + Rijeigenschappen
    + Techniek

    Min
    – Grote buitenmaten voor Nederlandse wegen en parkeerplaatsen
    – Bagageruimte
    – Werking en plaatsing informatie- en communicatiesysteem

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Hyundai i30 1.6 GDI i-Catcher
    Next Article Autotest Peugeot 508 2.0 HDi HYbrid4

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?