Een perfecte auto nog perfecter maken? Ford Performance kan dat en deed het met de hardcore Ford Focus RS die nu nog bloedstollender geworden is.

Een hot hatch kun je ‘m al lang niet meer noemen. Hardcore hatch is de nieuwe omschrijving. Volgens Yuri zijn er maar weinig auto’s die een dergelijk perfecte combinatie tussen controle en speelsheid bieden zoals de Ford Focus RS, de ultieme trackday auto. En hij heeft gelijk. Omdat er echter klanten zijn die nog meer van een auto verwachten, introduceerde Ford voor hen een nieuw optiepakket. En dat mocht ik uitproberen.

Hoewel je na een paar honderd kilometer weet hoe goed de Focus RS is en waar hij toe in staat is, heb ik denk ik toch eigenlijk minimaal twee jaar en zeker 40 trackdays nodig om er perfect mijn mening over te kunnen geven. Maar dat terzijde. Meer rijplezier, dat is wat Ford bij het nieuwe pakket beloofd.

Hoe het rijplezier in de RS zonder optiepakket is, kan ik me op basis van Yuri’s enthousiasme alleen maar voorstellen. Al kun je volgens hem voor hetzelfde geld ook kiezen voor de Audi R8 uit 2008. De gigantische hoeveelheid pure lol die ik in de vier dagen Focus RS experience had, is bijna onbeschrijfelijk. Woorden als bizar, geweldig en perfect doemen bij mij op, hoewel dit bij lange na nog niet het geweldige gevoel van kracht en veiligheid reflecteert dat deze Focus je geeft.

Quaife differentieel

Dat gevoel wordt sinds mei 2017 versterkt door het Quaife mechanische gelimiteerde slip differentieel (QLSD). Hoe de RS zonder deze optie is weet ik niet, maar hoe dan ook, ik ben in ieder geval zwaar onder de indruk van de Focus mét LSD. Het begint al bij stilstand. Het inschakelen van de eerste versnelling gebeurt resoluut en is slechts een kwestie van een ferme klik waarbij je hoort dat de hele aandrijflijn vanaf de motor met alle vier de wielen in verbinding staat. Heerlijk.

Als je de koppeling een klein beetje laat opkomen, stijgt het toerental zonder dat de auto gaat rollen. Alleen dit zorgt er al voor dat je hartslag stijgt en je bloed sneller gaat stromen. Je weet dat de auto klaar is voor actie. Laat de koppeling nog een beetje verder opkomen, en de Focus RS neemt alles, ja echt alles van je over. Vanaf dit moment weet je het, dit is een bom. Een enorme bom.

Slechts op nat wegdek is de RS heel, echt heel even maar, op zoek naar grip. Die zoektocht corrigeren de vierwielaandrijving, sensoren en systemen feilloos en naadloos. Het gebrul van de 350 pk 2.3-liter viercilinder benzinemotor, het inlaat-geluid van het open luchtfilter en de dubbele uitlaatpijpen onder de dikke diffuser in de achterbumper vertellen je dat je in een meedogenloze machine zit die zelfs de meest extreme situaties aandurft en aankan. Oh man, als ik mocht en kon kiezen, zou dit toch de auto voor mijn dagelijkse ritjes die ik alleen doe worden.

Al zou je er ook je hele familie in mee kunnen nemen. Er is ruimte genoeg aan boord. Hoewel de Recaro kuip-voorstoelen, die zitten goed, maar zijn gemaakt voor het circuit en missen het comfort van normale stoelen. Maar who cares? Ik in ieder geval niet. Ik ben alleen bang dat mijn vrouw het race-gevoel niet waardeert. De kinderen achterin zullen er geen probleem mee hebben, die zitten comfortabel en hebben ruimte genoeg. Al zal mijn dochter dan waarschijnlijk snel zeggen dat de auto wat hobbelig is. Ja schat, dat hoort bij dit soort auto’s. Mijn zoon zal alleen maar zeggen; harder pap. En; nog een keer!

Perfectionisme geperfectioneerd

Grip is het sleutelwoord bij deze auto. Hoe je ook rijdt, waar je ook bent, hoe de ondergrond ook is. De Ford Focus RS heeft altijd en overal grip, dankzij het Quaife-LSD differentieel. Zodra de grip op een van de voorwielen minder is, stuurt het systeem koppel naar het wiel dat de meeste grip heeft waardoor wielslip gecompenseerd wordt en de acceleratie en stabiliteit altijd optimaal zullen zijn.

Dynamic Torque Vectoring (DTV) en Torque Vectoring Control (TVC) zijn termen waar niet iedereen iets mee kan. Maar in gewone mensentaal betekent het dat de elektronische systemen samen met de remmen continu de gigantische trekkracht van de motor en afhankelijk van het rijgedrag en de ondergrond, binnen tienden van een seconde gelijkmatig tussen de vooras en achteras verdeeld worden. En al snap je niets van deze termen, zodra je met de RS gaat rijden, weet je wat er bedoeld wordt.

Om je te helpen zo hard en spectaculair mogelijk te rijden, zijn er verschillende rijmodi aan boord. De Drift Mode omschrijft zichzelf al, hiermee kun je dwars gaan. Heel dwars. En om zo snel mogelijk op de gewenste snelheid te komen, wordt je geholpen door de launch modus die je binnen 4,7 seconden naar 100 kilometer per uur lanceert. Begin je je al zorgen te maken over de remmen? No worries, de vier Brembo remklauwen remmen de Focus zo gigantisch hard af dat je het gevoel krijgt alsof je tegen een muur rijdt. Wow!

Op de openbare weg zul je hier allemaal niet veel aan hebben, al kan het met regen en sneeuw goed van pas komen. Nee, je merkt de toegevoegde waarde van de perfect samenwerkende systemen pas echt als je op een circuit rijdt. Of misschien mooier nog, op een rally-track. Hard optrekken, remmen en slippen, Ford heeft van deze auto echt een pareltje gemaakt en geeft een fraai visitekaartje af.

Ik kan nog uren doorgaan over hoe geweldig ik de Ford Focus RS vind, maar ik moet nu stoppen. Iedere letter die ik meer over deze auto typ, maken me verdrietig. Verdrietig omdat ik één van de gaafste auto’s waar ik ooit mee gereden heb, niet altijd tot mijn beschikking kan hebben. Ik denk dat ik toch maar ga sparen. 53 duizend euro moet toch in een paar jaartjes bij elkaar geschraapt kunnen krijgen. En is er dan dan niets mis met de Ford Focus RS? Nee, er is niets mis met de Ford Focus RS. Deze auto is perfect.

Ford Focus RS

Motor: 2.253 cc viercilinder benzine met turbo
Vermogen: 350 pk bij 6.000 toeren
Koppel: 440 Nm bij 2.000 toeren (470Nm tijdelijk bij overboost)
Transmissie: handgeschakeld, zes versnellingen
Aandrijving: voorwielen en achterwielen
Topsnelheid: 266 km/h
Acceleratie 0 – 100: 4,7 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.460 kilo
Gemiddeld verbruik: 7,7 l/100 km
CO2-uitstoot: 175 g/km
Energielabel: G
Uitstootniveau: Euro 6
Basisprijs (rijklaar): 56.600 euro
Prijs testauto (rijklaar): 59.815 euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

3 reacties

  1. Bestaan er geen hot hatchbacks met een automaat, zodat men die de vrouw kunt “verkopen” als een leuk klein en veilig 4×4 autootje?

Laat een reactie na: