De Ford Transit is in Europa al twee jaar achter elkaar de meest verkochte 1-tons bestelwagen. Met de nieuwe Transit Custom, maakt Ford het zijn grootste concurrenten Volkswagen en Mercedes-Benz nog lastiger. Wij reden met de nieuwe Ford Transit Custom en zijn ervan overtuigd dat de concurrentie het de komende jaren lastig gaat krijgen om hier verandering in te brengen.  

Voor ons is de Ford Transit geen onbekende, eerder reden wel al met onder andere de handgeschakelde Custom Sport en recent met de Transit Custom automaat. En onze conclusies: de toevoeging van een automaat aan de sportieve en luxe prestaties van de Transit maken de bus nóg relaxter om mee te rijden. Maar nu is daar dus een nieuw model, waar wij als één van de eersten mee mochten rijden.

Dit is er nieuw aan de Ford Transit Custom

Hoewel de model-lijn (gelukkig) niet veranderd is, heeft Ford flink aan het uiterlijk van de Transit gesleuteld. De grille is een stuk groter, moderner, sportiever en nog agressiever geworden en heeft hetzelfde DNA als de nieuwste Ford personenauto’s gekregen. Ook de slanke koplampen maken de Transit sportiever. De duurdere modellen zijn beschikbaar met LED-dagrijverlichting en BI-Xenon koplampen.

Ook het interieur van de Transit is -onder leiding van de Nederlandse ontwerper Amko Leenarts- flink aangepakt. Het dashboard heeft nu een moderne look met horizontale ontwerpelementen gekregen zoals we die ook van de Ford personenwagens kennen. De beste verbetering in het interieur is de bediening van de infotainmentsystemen.

Talloze knoppen hebben plaatsgemaakt voor een eenvoudiger multifunctioneel bedieningspaneel. Alleen op het stuur maken de grote hoeveelheid bedieningsknoppen nog een beetje een onoverzichtelijke en rommelige indruk. Het optionele 8 inch tablet formaat infotainment display is mooi, helder en geeft informatie duidelijk weer, maar had echter wel iets meer naar de bestuurder in plaats van het midden van de cabine gericht mogen worden. Ook is er een 4 inch display verkrijgbaar.

Met Ford SYNC 3 kun je audio, navigatie en klimaat functies ook met je smartphone bedienen. En als je niet voor het 4 of 8 inch display kiest, krijg je een MyFord dockingstation waar je je smartphone, MP3-speler of navigatiesysteem aan kunt koppelen.

Handig zijn de talloze opbergvakken voor paperassen, flessen, blikjes en andere spullen die je mee wil nemen. De nieuwe Ford Transit Custom zit ook lekker. Hoewel de zitting aan de korte kant is, bieden de stoelen ook op langere afstanden goede steun aan je benen. De stoelleuning ondersteunt de hele rug goed en maakt rijden in de bestelwagen minstens net zo comfortabel als in een goede personenwagen.

Moderne en handige technologie

De Transit Custom is leverbaar met een 2.0-liter 105, 130 of 170 pk EcoBlue dieselmotor met naar keuze een handgeschakelde of automatische versnellingsbak. Beide motoren hebben voldoende vermogen en trekkracht om de lading soepel te kunnen verplaatsen. De 170 pk versie is vanzelfsprekend wat sterker waardoor je iets minder hoeft te schakelen en meer in dezelfde versnelling kunt doen. Het onderstel, de besturing en wegligging waren zoals gezegd al prima in orde bij de Ford Transit Custom, daar is niets aan veranderd.

De Ford Transit Custom is leverbaar in verschillende varianten zoals twee verschillende dakhoogten, wielbasissen en een ruime keuze uit maximum bruto voertuiggewichten (GWV’s) varierend van 2,6 tot 3,4 ton. Het laadvermogen is, afhankelijk van de gekozen uitvoering, maximaal 1.450 kilo. De Custom is vanzelfsprekend verkrijgbaar als bestelauto, combi en met een dubbele cabine. Handig zijn het doorlaadluik in de scheidingswand voor lange voorwerpen en het geïntegreerde uitklapbare dakimperiaal.

Net als de Ford personenwagens, is ook de Ford Transit Custom leverbaar met alle bekende rij-assisterende en veiligheidsverhogende elektronische systemen. Aardig is het uitschakelbare Intelligent Speed Assist dat je met het Traffic Sign Recognition systeem helpt om je aan de maximale snelheid te houden. Ford heeft de nieuwe Transit Custom nu ook uitgerust met het Blind Spot Information System dat je waarschuwt voor objecten in dode hoeken. Side Wind Stabilisation zorgt dat de Transit zijn koers corrigeert bij harde zijwind. Niet nieuw, wel heel handig, comfortabel en vooral veiliger.

Ford heeft een paar tanden bijgezet om de concurrentie van de Transit Custom voor te blijven. Het sportieve ontwerp is behouden en buiten en binnen fraai opgefrist met moderne stijlelementen. Wil je hier nog een schepje bovenop doen? Dan heeft Ford de Transit Custom Sport met de kenmerkende sportieve zilveren of oranje strepen over de motorkap en een fraaie accessoireset.

Informatie Ford Transit Custom Sport

Merk: Ford
Model: Transit Custom Van
Type: 290 Short Wheelbase/Low Roof (L1/H1) – Sport Series
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.996 cc viercilinder
Vermogen: 170 pk
Koppel: 405 Nm
Topsnelheid: 158 km/h (begrensd)
Versnellingsbak: 6v., handgeschakeld
Gewicht: 2.036 kg
Prijs vanaf: 20.175,- euro (ex BPM ex BTW)
Prijs gereden model: 30.775,- euro (ex BPM ex BTW)  
Laadvermogen: 864 tot 1.384 kg
Laadruimte: 6,0 m3 tot 8,3 m3 SAE
Trekvermogen: 2.500 tot 2.800 kg   

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: