Het eerste dat opvalt als je in de Honda Insight stapt, is de zichtbare kwaliteit en voelbare degelijkheid. Rijtechnisch heeft Honda een compromis gezocht tussen comfort en stabiliteit en deze gevonden. Het onderstel is aan de stugge kant en dat is vooral voelbaar en hoorbaar op slechte wegen.

De stugheid komt de wegligging van de Insight op hogere snelheid weer ten goede. Het is opmerkelijk hoe stil de Insight van binnen is. De relatief lichte motor met ‘slechts’ 88pk (5.800tpm) en een koppel van 121Nm (4.500tpm) is sterk genoeg om in gemiddeld verkeer mee te komen. Tijdens normaal en snel accelereren, schiet de elektromotor te hulp. Ook op de Duitse autosnelweg kan de Insight prima meekomen, al is de acceleratie vanaf 120km/h naar topsnelheid niet al te snel.

Honda-Insight-Hybride_01

Toch haalden we, zij het eenmalig, een topsnelheid van 191km/h. De Insight is geen snelheidsmonster en nodigt ook niet uit om hard te rijden. Honda’s ECO Assistent laat je op het dashboard zien hoe efficiënt je met de brandstof omgaat. De berijder wordt met bloemblaadjes beloond naar gelang de rijprestaties. Wij maakten er een sport van om zoveel mogelijk blaadjes te ‘laten groeien’ en dat lukt alleen maar door echt rustig te rijden. Als je niet efficiënt genoeg met de brandstof omgaat, verdwijnen de blaadjes weer.

Honda-Insight-Hybride_02

Aandacht

De Honda ontwerpers hebben minimaal net zo veel aandacht aan het uiterlijk als aan de hybridemotor van de Insight besteedt. Het resultaat is een zakelijke, sportief ogende en moderne auto. Om een zo laag mogelijke luchtweerstand te bereiken is er op dit moment maar 1 vorm de meest optimale. Dat is de reden dat de Toyota Prius en Honda Insight op elkaar lijken. Een nadeel aan het ontwerp is de aan de achterzijde laag aflopende daklijn. Hierdoor is de toegang iets lager en een dreumes in de kinderstoel zetten vergt iets meer lenigheid (van de dreumes).

De instap en zithouding achterin voor volwassen passagiers is goed. Een ander nadeel van het design is de dwarsbalk met geïntegreerde reflectoren tussen de gedeelde achterruit van de achterklep. Je ziet in de achteruitkijkspiegel wel dat er iemand achter je rijd maar je stoort je toch aan de belemmering van het zicht. De achteruitkijkspiegel geeft ook een vertekent beeld. Alle auto’s achter je zien er laag en breed uit. Het interieur van de Insight ziet er sportief uit. Montage van een trekhaak is niet mogelijk. Een allesdrager voor een bagagebox en fietsbevestiging is optioneel leverbaar.

Honda-Insight-Hybride_04

Hybridetechnologie

Honda heeft op de Insight het Integrated Motor Assist (IMS) systeem toegepast. Deze unieke hybridetechnologie verlaagt het brandstofverbruik en spaart energie. Om dit te bereiken ondersteunen een elektromotor en accupakket de verbrandingsmotor. Hiernaast wordt energie die vrijkomt tijdens het remmen gebruikt om het accupakket op te laden. Ook schakelt de verbrandingsmotor zichzelf uit zodra de auto stopt, mits er voldoende stroom in het accupakket beschikbaar is. Het afslaan en starten van de motor gebeurt vrijwel onmerkbaar. Naast aandacht voor het milieu is er ook veel gedaan om de veiligheid te vergroten.

Het Vehicle Stability Assist (VSA) systeem met tractie controle ondersteunt de bestuurder wanneer die in een kritieke situatie terechtkomt en zorgt ervoor dat de wielen niet slippen bij weinig grip of te veel gasgeven. Elektronische remkrachtverdeling (EBD) werkt samen met het ABS systeem en analyseert de gewichtsverdeling van de auto. Aan de hand van de gemeten gegevens berekent het systeem wat de maximale remdruk moet zijn om een zo kort mogelijke remweg te krijgen. Vanzelfsprekend voorkomt het ABS blokkeren van de wielen. Ook aan kinderen is gedacht. De Insight is uitgerust met het ISOFIX EN TOP TEHTER bevestigingssysteem voor kinderzitjes. Deze internationale norm vergroot de veiligheid van kinderen doordat het systeem voorkomt dat kinderzitjes onjuist bevestigd worden.

Honda-Insight-Hybride_03

Conclusie

Voor een basisprijs van € 19.950,- inclusief btw koop je al een relatief complete auto. Al krijg je voor die prijs op de basisversie geen achterwisser terwijl klimaatcontrole, elektrisch bedienbare achterramen en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel wel standaard aanwezig zijn. Voor de zakelijke rijder is de Honda Insight absoluut een aanrader. De duurste ‘Elegance’ uitvoering is met € 22.900,- niet veel duurder dan de ‘Basis’ versie maar wel veel completer door toepassing van ondermeer cruisecontrol, 16” lichtmetalen velgen, verlichtingssensor en een regensensor. Door het A-energie label is de Insight vrijgesteld van BPM, geldt er een bijtelling van ‘maar’ 14% en met ingang van 2010 volledig vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Deze voordelen zorgen ervoor dat bedrijven en werknemers flink kunnen besparen op de vaste en doorgaans hoge voertuigkosten. Onze indruk van de Insight is positief.

Plus
+ Degelijk
+ Stabiliteit / wegligging
+ Afwerking
+ Geluidsinstallatie (optioneel)

Min
– Koppel
– Geluidsopbrengst claxon
– Zicht in achteruitkijkspiegel

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: