De huidige Jaguar XF werd in oktober 2012 geïntroduceerd. Ik reed in de jongste uitvoering met tweeliter turbobenzinemotor. De prestaties zijn bewonderenswaardig voor een auto met een basisprijs van bijna 52 duizend euro.

Het uiterlijk van deze fraaie Jaguar spreekt mij en velen met mij enorm aan. Waar je ook met de XF komt, je krijgt gegarandeerd positieve reacties over zijn uiterlijk. De reusachtige stoere grille met Jaguar-logo en de fraaie coupé-achtige stroomlijn, eigenlijk klopt alles aan het uiterlijk van de sportsedan. En voor wie nog niet tevreden is over het uiterlijk van de standaard XF, is er ook nog een Aerodynamic Pack met een lager voorbumperprofiel, zwarte grille, speciale spoiler en gestroomlijnde dorpels.

Autotest-Jaguar-XF-DrivingDutchman-01In de Jaguar XF heb je alles binnen handbereik

Binnenin de XF wordt de sportiviteit voortgezet in de vorm van de koolstofvezelachtige details op het dashboard. De met leder beklede stoelen zijn heel geraffineerd en mooi gestikt. En ook het dashboard is voorzien van prachtig leer, dat zo goed aanvoelt dat je de neiging hebt er continu over heen te wrijven. Als je eenmaal zit heb je ook alles wat je als bestuurder maar kan wensen binnen handbereik. De Jaguar XF is van binnen en buiten een super strakke auto en biedt zowel voor- als achterin een zee aan ruimte. Ik ben minder positief over de voorstoelen. Die hadden meer zijdelingse steun mogen bieden en het kostte mij aardig wat tijd om ze in de juiste positie te krijgen.

De met leder beklede stoelen zijn geraffineerd en mooi gestikt, maar hadden wat meer zijdelingse steun mogen beiden. 

Vooral mijn onderrug liet op ritten langer dan een uur weten dat ik van positie moest veranderen. Meerijders op de passagiersstoel vertelden mij na ongeveer dezelfde tijd hetzelfde. Hoewel de XF eruit ziet als een degelijke auto, heb ik toch een puntje van kritiek: als je de portieren dichtgooit, klinkt er een blikkerig geluid. Net alsof de deuren heel licht zijn, misschien wel net iets té licht. Ik heb dit tot nu toe bij geen enkele andere auto van boven de 30 duizend euro meegemaakt. Sterker nog, ook niet bij heel veel auto’s van onder de 30 duizend euro.

De tweeliter turbo viercilinder voldoet prima in XF

Motorisch is de tweeliter turbo viercilinder benzine prima voor het formaat van de XF. Het vermogen en koppel zijn ruim voldoende, waardoor je makkelijk van je plek komt en genoeg power hebt om op hogere snelheid rap te accelereren tijdens een inhaalactie. De tweeliter heeft een opvallend gunstig brandstofverbruik voor dit formaat auto. Op de snelweg rond 130 kilometer per uur rijdt de Jag gemiddeld 1 op 13. Op binnenwegen stijgt dit snel naar ongeveer 1 op 10 en in de stad verbruikt de XF gemiddeld 1 liter benzine per 8 kilometer. De 2.0 benzinemotor is wel sterker, maar ook merkbaar minder soepel dan zijn evenknie, de 2.2 diesel.

Boven de 4.500 toeren per minuut wordt de tweeliter wat losser en gebeurt er iets fijns onder de motorkap.

Op lage snelheid tot 40 kilometer per uur heeft de benzineversie in de standaard Drive-modus wat tijd nodig om lekker op het gaspedaal te reageren. Dit ondervang je simpel door over te schakelen naar de Sport-modus. De motor reageert dan wat beter op de bestuurder. Boven de 4.500 toeren per minuut wordt de soepele XF wat losser en gebeurt er iets fijns onder de motorkap. De 240 pk’s en 340 Nm trekkracht worden op dat moment maximaal benut en zorgden bij mij voor een flinke glimlach. Heerlijk! De XF stuurt licht en lijkt vooral op comfort te zijn afgestemd. Toch voel je goed wat er met de banden op de weg gebeurt en dat geeft vertrouwen.

Autotest-Jaguar-XF-DrivingDutchman-InterieurJaguar XF maakt je meester van de weg

Rijden in de Jaguar is een rustgevende ervaring. Naar mijn idee komt dat omdat de auto een autoriteit uitstraalt waardoor medeweggebruikers je met iets meer respect behandelen. Alsof ze zelfs even wachten en je voor laten gaan om te kunnen zien wat er aan komt. Dit laat je een meester van de weg voelen. De XF staat vanaf bijna 52 duizend euro bij je op de oprit. Dit is geen hoofdprijs als je naar de concurrentie kijkt. En het is weer eens wat anders om een Jaguar-sleutelhanger op de bar te leggen dan die van een meer standaard keuze zoals een Audi, BMW of Mercedes. Ik weet zeker dat als bestuurders van deze Duitsers een keer de Jag zouden pakken ze zich misschien nog wel eens achter de oren zouden krabben. Goodbye SIR.

Autotest-Jaguar-XF-DrivingDutchman-linksTechnische gegevens Jaguar XF 2.0

Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.999 cc
Cilinders: 4
Max. vermogen: 177 kW/240 pk bij 5.500 t.p.m.
Max. koppel: 340 Nm bij 2.000 t.p.m.
Acceleratie: 0-100 km/h: 7,9 sec
Topsnelheid: 209 km/h
Transmissie: 8-traps automaat
Gewicht: 1.660 kg
Prijs gereden uitvoering: € 57.860

Plus
+ Uiterlijk
+ Brandstofverbruik
+ Afwerking interieur
+ Binnenruimte

Min
– Zithouding
– Gasreactie in Drive-modus

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: