Alsof ze verse pasta door een pastamachine persen: zo probeert Fiat sinds een aantal jaar het historische merk Jeep te rehabiliteren. Innovatie in de vorm van downsizing, hypermoderne gadgets en dito aandrijftechnieken moeten het van oorsprong Amerikaanse merk terug op de kaart zetten tussen de keiharde concurrentie.

Na de ‘Grand’ en normale Cherokee, is hun laatste wapenfeit de Renegade. Een kek uitziende crossover waarmee Jeep een nieuwe weg inslaat. Waarom? Dat lees je hieronder.

Driving-Dutchman-Jeep-Renegade-1-1Eerder probeerde Jeep al door te breken in het segment van crossovers als de Hyundai ix35 en Nissan Qashqai. Hopeloos verouderde techniek en een bijbehorende torenhoge CO2-uitstoot sloten enige vorm van slagen echter uit. Nu proberen ze het opnieuw. Met een appetijtelijk ogende carrosserie, compacte turbomotoren en diverse veiligheidssnufjes lijkt de slagingskans nu groter.

De nieuwe Renegade kan qua design het beste vergeleken worden met de Wrangler. Hij staat hoog op z’n poten, is direct herkenbaar als een Jeep en zit bovendien vol toffe designfeatures. Zo komt de iconische spijltjesgrille met herkenbare ronde koplampen overal terug als designgimmick. Van de regensensor tot de asbak en van de speakerbehuizing tot de koplampen. Jeep loopt te koop met zijn erfgoed. Nog meer? Het ontwerp van de achterlichten én de koplampen vindt zijn oorsprong in de optionele jerrycan van de oer-Willy’s Jeep. Kolder of niet: de Renegade draagt ze met trots.

Driving-Dutchman-Jeep-Renegade-1-31Tussen Captur en Qashqai

Van binnen is de Renegade direct herkenbaar als het kleine broertje van de nieuwe Cherokee. De afwerking is netjes te noemen en het design ronduit eigenzinnig. Dat moederbedrijf Fiat met Jeep een meer premium uitstraling wil krijgen is dan ook duidelijk zichtbaar. Qua afwerking en gevoel van luxe staat de Renegade een trede hoger dan zijn concurrenten, al is er van directe concurrentie zeker geen sprake. Zo schommelt de Renegade qua formaat tussen een Renault Captur en Nissan Qashqai in, maar zit hij qua prijsstelling gelijk aan de Japanse en forsere crossover. Ook qua gewicht, want een gelijk gemotoriseerde Qashqai zit één tariefgroep lager in de wegenbelasting. Een ander model waar de Renegade mee concurreert vinden we bij Skoda. Hun Yeti – met moderne 1.2 TSI – is net iets goedkoper en bovendien nog lichter dan de Nissan.

U-Connect is eveneens van de partij. Dit multimedia- en navigatiesysteem, dat we als eerste tegenkwamen in de inmiddels ter ziele gegane Lancia Thema is aangepast aan het kleinere dashboard van de Renegade en de ware maatstaf in dit segment. De aanraakgevoeligheid is top, evenals de gebruiksvriendelijke software. Hij werkt samen met een fors display tussen de tellers dat we ook kennen uit de Cherokee. Fijn is ook de spraakbesturing. Deze is accuraat en zorgt nauwelijks voor ergernis zoals andere systemen dit soms wel kunnen doen. Wat betreft de betrouwbaarheid viel het U-Connect echter tegen. Zo is het meerdere malen voorgekomen dat het zichzelf deed resetten of simpelweg vastliep. Maar goed; dit kan exemplarisch zijn.

Driving-Dutchman-Jeep-Renegade-1-12Ruimteaanbod is prima

Qua ruimteaanbod is het prima gesteld. Voorin zit je als bestuurder op riante (in dit geval met leder beklede zetels) en profiteer je van de hoekige carrosserie. De voorruit staat zowat haaks en zorgt op deze manier voor een zeer eigenzinnige – haast nostalgische – zitpositie. Een middenarmsteun complementeert het geheel, net als het forse multifunctionele stuurwiel. Personen met een lengte tot 1,80 meter vinden gemakkelijk een plekje achter eenzelfde postuur en met name de hoofdruimte is uitstekend. De kofferbak is prima toegankelijk en kent standaard een maximum inhoud van 350 liter. Deze is vrij makkelijk te vergroten naar een totaal van 1,3 kuub. Een stuk minder dan de eerder genoemde Qashqai en Yeti die minimaal honderd liter meer opslokken in standaard trim en de tol die je betaalt voor het ruime passagierscompartiment.

Zoals ik al eerder aangaf is de Renegade leverbaar met een moderne range aan motoren. De instapper is een 1.6 benzine, maar écht lekker wordt het pas met Fiats 1.4 MultiAir turbomotor. Deze levert 140 of 170 pk waarbij de laatste te koppelen valt aan een AWD-systeem en 9-traps automaat. Dieselen kan ook met een 120 pk sterke 1.6 of een 140 pk sterke 2.0. Wederom is die laatste leverbaar als AWD (of 4WD offroad monster) in combinatie met een automaat. Prijzig wordt ‘ie dan wel. Zo verlaat de 2.0 Multijet 4WD Trailhawk automaat voor dik 42 mille de showroom. Een vergelijkbare Qashqai met dieselmotor, automaat en vierwielaandrijving is zo’n vier mille voordeliger.

Driving-Dutchman-Jeep-Renegade-1-6Ik reed met de 1.6 diesel. Een qua gedrag voorbeeldige krachtbron die altijd alert reageert op het gaspedaal. Vrijwel vanaf stationair smeert hij zijn 320 Newtonmeters vloeiend uit en kent ‘ie daardoor nauwelijks een turbogat. De loop is smooth en ook het gevoel in de pedalen is prettig. In combinatie met een trefzekere en fijn schakelende zesbak helpt hij de Renegade aan meer dan prima prestaties. Zo accelereert hij in 10,9 seconden naar de honderd kilometer per uur en stopt ‘ie pas bij 181 kilometer per uur. Kanttekeningen zet ik wel bij het praktijkverbruik. Zo geeft Jeep aan dat de Renegade slechts 4,7 liter per honderd kilometer nodig heeft, maar kwam ik niet verder dan een teleurstellende zeven liter per honderd kilometer met een kalme rijstijl en een afwisselend traject.

Het weggedrag en de besturing zijn exact zoals je mag verwachten. Goedmoedig, degelijk en veilig. De reactie op het stuurwiel is prima, niet overdreven sportief, maar communicatief genoeg voor een actievere rijstijl. Dat het onderstel daarnaast dik in orde is, is met name te merken aan het nauwelijks in werking tredende stabiliteitssysteem. Verder valt de afstelling het beste te omschrijven als comfortabel stug. De demping is stevig maar nooit oncomfortabel terwijl Jeep de correcte setting – lees rust – heeft gevonden op rechte lange stukken. Enkel wat zijwind kan dan wat roet in het eten gooien.

Driving-Dutchman-Jeep-Renegade-1-11Conclusie

Voor wat betreft de hypermoderne gadgets heeft Jeep de Renegade volgestopt met techniek. Mocht je niet op tijd remmen voor je voorligger, dan doet ‘ie dat zelf en ook een rijstrook-assistent is aanwezig. De dode hoek monitort hij continu terwijl bi-xenon verlichting zorgt voor een puik lichtbeeld. Opties en lekkernijen die echter wel om een investering vragen. Standaard zijn ze namelijk aanwezig op de rijk uitgeruste Limited-uitvoering (inclusief stoel- en stuurverwarming!) die een prijskaartje kent van minimaal 28 mille.

Een iets grotere Yeti of eveneens forsere Qashqai liggen dan eveneens binnen handbereik. Toch troeft de Renegade ze op één gebied finaal af. Je hebt het of je hebt het niet en de Renegade, die heeft het. Fiat heeft met Jeep eindelijk de broodnodige stap gezet.

Driving-Dutchman-Jeep-Renegade-1-9Plus
+ Eigenzinnig en onderscheidend design
+ Prima onderstel en aandrijving
+ Luxe interieur

Min
–  Hoog brandstofverbruik
–  Net iets te prijzig
–  AWD en automaat dure opties

Technische gegevens:
Brandstof: Diesel
Energielabel/bijtelling: E/25%
Gem. opgegeven verbruik: 4,7 l/100 km (1 op 21.2)
CO2 uitstoot: 120 g/km
Cilinderinhoud: 1.598 cc
Cilinders: 4
Max. vermogen: 88 kW/120 pk bij 3.750 tpm
Max. koppel: 320 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie: 0-100 km/h: 10.9 sec.
Topsnelheid: 181 km/h
Transmissie: Handgeschakeld, zes versnellingen
Gewicht: 1.365 kg
Prijs basisuitvoering: € 22.990
Prijs gereden uitvoering: € 37.060

Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina. Jeep-Renegade-1.6-MultiJet-120-pk-DrivingDutchman

 

Deel.

Over de schrijver

Driving-Dutchman

Cars, Bikes and Life. Auto-en motornieuws, gave reviews met (ont)spannende video’s en mooie foto’s van auto’s en motorfietsen. Driving-Dutchman is er voor mannen en vrouwen die van auto’s, motoren, lifestyle en techniek houden en hier graag meer over willen lezen.

Laat een reactie na: