De Lancia Thema is een blikvanger eerste klas. Zijn lengte van meer dan 5 meter, uitgeklopte wielkasten met gigantische twintig inch velgen, de breedte van ruim 1,90 meter en de massieve body zorgen ervoor dat je niemand ongemerkt voorbij rijdt.

We maken ons op voor een niet zo anoniem weekend met deze nekkendraaier.

lanciathema_1Imported from Detroit

De Thema is een auto met een identiteitsprobleem. De type-goedkeuringssticker bij het achterportier waarop in grote letters “Chrysler Group LLC” prijkt, maakt meteen duidelijk dat Lancia het ook niet nodig vindt om daar heel moeilijk over te doen. Het betreft hier de nieuwe Chrysler 300 met een Lancia badge. Niets meer en niets minder. Het resultaat van het huwelijk tussen de Fiat Group en Chrysler. Voor Lancia een noodzakelijke stap om in Europa te overleven als merk en het publiek klaar te stomen voor de komst van meer grote Lancia’s. Een Amerikaan in een Italiaans maatpak? Testauto.nl kreeg drie dagen de tijd om hierover een oordeel te vellen.

lanciathema_interieur_2Emoties

Aha! Emoties. Dus toch een Italiaanse auto, zie ik je denken. Het ligt een tikje anders. De Lancia is zonder meer een imposante verschijning met zijn langgerekte en gestroomlijnd aandoend uiterlijk, zeker in combinatie met de monsterachtige twintig inch velgen, de enorme grille (de voorzijde van de motorkap scoorde bij de NCAP-test 0 punten op voetgangersveiligheid) en de roffel van de Pentastar V6 benzinemotor. Van Italiaanse styling is in ieder geval aan de buitenzijde weinig terug te vinden.

lanciathema_2
Feit blijft dat ik glimlachend in deze auto stap. En zo kom ik er ook weer uit. Het –stereotiepe– Amerikaanse plastic is vervangen door Italiaans Poltrona Frau leder met contrasterende stiksels, op zowel dashboard als stoelen. Lancia heeft een paar plekjes gemist, getuige het goedkope alu-look kunststof rond de stuurkolom en het harde plastic om het infotainmentsysteem met zijn enorme 8,4 inch scherm. Dit zijn wel puntjes als je wilt concurreren met Audi of BMW. Voor Lancia draait het op dit moment echter om één ding: overleven.

Schizofreen

Het dubbele gevoel blijf je altijd een beetje houden tijdens het rijden. Een Lancia is eigenzinnig, op en top Italiaans en qua stijl direct herkenbaar. Dit geldt voor de Thema niet. Het is echter wel een plezierige auto om te rijden. En door de speciaal voor de Europese markt gemonteerde stijvere schokdempers en versterkte stabilisatorstangen geldt dit ook voor het bochtenwerk. De ophanging filtert veel, maar geeft nog voldoende door om het gevoel met de weg te houden. De geluidsisolatie is goed, maar zorgt ervoor dat je zo nu en dan de neiging krijgt om het gas flink in te trappen om weer even het gevoel te krijgen dat je rijdt. In dat opzicht bedient de Thema je vervolgens op je wenken. Na een kleine vertraging van de automaat word je in je stoel gedrukt en hoor je de karakteristieke middentonen van de V6 maar al te goed. En komt die glimlach ook meteen weer terug. Pas bij snelheden boven de 220 kilometer per uur is de fut eruit en wordt de besturing indirect en licht. Leuk detail is dat de Eco-indicator op het dashboard ook bij die snelheid nog oplicht zodra je het gas even loslaat. Geeft je toch even een goed gevoel.

lanciathema_motor_1

Het enige echt negatieve dat opvalt, is dat je niet in je stoel zit, maar erop. De zijdelingse steun is matig en de lengte van de zitting is onvoldoende. Dit moet echt beter in een auto van dit kaliber.

Ruimte

De Thema is ruim, waardoor je voorin echt als een vorst zit. Achterin valt de ruimte toch iets tegen. Het gedrongen uiterlijk wreekt zich hier niet in de beenruimte, die uitstekend is, maar in de beperkte hoofdruimte. Ook het panoramadak in onze testauto, dat weliswaar zorgt voor een extra ruimtelijk gevoel, slokt een paar centimeter hoofdruimte op.

lanciathema_3Techniek

Lancia heeft met de Thema voor het eerst in drie decennia weer een model met achterwielaandrijving in het gamma. De Thema is verkrijgbaar in twee 3.0 liter V6 common rail dieselversies, met respectievelijk 190 en 240 pk (en een koppel van 440 / 550 Nm), en is dan uitgerust met een 5-traps automaat. De enige benzineversie, de 3.6 liter V6 met 286 pk (340 Nm) waar wij mee reden, is voorzien van een nieuwe 8-traps automaat die ook door Audi en BMW wordt toegepast. Met een rijklaar gewicht van 1.776 kg blijft de Thema in lijn met vergelijkbaar gemotoriseerde concurrenten.

lanciathema_5

Prijs

De prijzen voor de Lancia Thema starten bij € 53.500 voor de 3.6 V6 in Gold uitvoering. Dieselen kan vanaf € 56.500. Voor dit geld heb je een redelijk compleet uitgeruste auto, maar bijvoorbeeld niet het met leder overtrokken dashboard, regensensoren of ingebouwde navigatie. Voor de rijkst uitgeruste Executive versie ben je minimaal € 10.000 meer kwijt. Inclusief extra’s als speciale lak, panoramadak, een veiligheidspakket inclusief adaptieve cruise control, botswaarschuwing, dode hoek detectie en achteruitrijcamera komt de prijs van het door ons gereden exemplaar op € 69.280.

Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Energielabel: D
Cilinderinhoud: 3.604 cm3
Cilinders: 6
Kleppen per cilinder: 4
Max. vermogen: 286 pk bij 6.350 tpm
Max. koppel: 340 Nm bij 4.650 tpm
Acceleratie 0 – 100 km/h: 7,7 s
Topsnelheid: 240 km/h
Transmissie: 8 traps automatische transmissie
Gewicht: 1.776 kilogram
Prijs basisuitvoering: € 53.500
Prijs testauto: € 69.280

Plus
+ Uitstraling: minder anoniem dan de concurrentie
+ Potente motor
+ Gebruikte interieurmaterialen
+ Ruim en comfortabel
+ Complete uitrusting

Min
+ Vlakke stoelen met onvoldoende zijdelingse steun
+ Ontsierende kunststof details in verder bijzonder fraai interieur
+ Schizofreen karakter: Amerikaanse body, Italiaans interieur, Duitse dagrijverlichting

Deel.

Over de schrijver

Koen Zweers

Koen Zweers is global IT business process manager bij Jacobs Douwe Egberts (iets met koffie) en getrouwd met een Amerikaanse die hem klassieke muscle cars heeft leren waarderen. Daarnaast is hij een niet onverdienstelijke thuisbarista. Koen heeft een voorliefde voor (bijna) alles wat Italiaans is. Behalve voor goede koffie geldt dat ook voor de keuken en perfect gesneden maatshirts/-pakken. En niet in de laatste plaats voor Italiaanse carrosseriebouwers en autodesign. Rijdt momenteel Zweeds, en daarvoor Duits, uit frustratie over het alsmaar uitblijven van een waardig alternatief uit Arese. En hoopt privé nog altijd op dat ene en unieke (lees: betaalbare) exemplaar van de Maserati Granturismo te stuiten.

Laat een reactie na: