Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autotest Lexus NX 300h Business Line Pro

    Auto 04-02-2015Geen reacties

    Lexus betreedt met de NX 300h het segment van de premium midi-suv’s en begeeft zich daarmee in het vaarwater van de BMW X3 en Audi Q5. Importeur Louwman & Parqui geeft voor 2015 een doelstelling van 550 verkochte exemplaren af, waarmee de NX met ongeveer een kwart van de totaalverkopen direct een van de belangrijkste modellen van het merk is.

    Lexus NX 300h 01 Driving-DutchmanOok verwacht de importeur dat de stijging van het zakelijk bijtellingspercentage van 20 naar 25 procent per 1 januari van dit kalenderjaar nauwelijks op de verkopen zal drukken: “Voor klanten die voor dit type auto in de markt zijn, speelt dit maar heel beperkt een rol.”

    Lexus NX 300h 02 Driving-DutchmanEmotioneel lijnenspel

    Het lijnenspel van de NX is dermate scherp en overweldigend dat het geen kwaad kan dat hier en daar wat minder licht weerkaatst wordt. Ik zou daarom een donkere kleur kiezen, zoals de in fraai Meteor Blue uitgevoerde testauto. Rondvraag leert dat het uiterlijk van de NX 300h voor iedereen voldoende gespreksstof biedt. Geen anonieme verschijning dus! Een verademing binnen het wat saaie segment en geen vanzelfsprekendheid voor een product uit het land van rijzende zon.

    De naden tussen de achterlichten en de lichtunits op de achterklep hebben een kleine lichtbron waardoor het licht als één geheel doorloopt. 

    De NX 300h deelt het platform met de RAV4 van concerngenoot Toyota, al is het voor de NX 300h grondig onder handen genomen. Met aangepaste vering, schokdempers en diverse verstevigingen is het weggedrag verbeterd, ondanks het extra gewicht van de hybride uitrusting. Je moet je ogen goed samenknijpen om iets van de RAV4 te herkennen. Hier staat een Lexus. De “spindle” grille, het stijlicoon van het merk, mag niet ontbreken, maar is op onze Business Line Pro uitvoering wat minder uitgesproken aanwezig dan op de F Sport Line.

    Lexus NX 300h 03 Driving-DutchmanIn de meer anonieme achterklep komt dezelfde vorm subtiel(er) terug. De naden tussen de uitstekende achterlichten en de lichtunits op de achterklep zijn voorzien van een kleine lichtbron, die maakt dat het LED-licht als een geheel doorloopt. Lexus kenmerkende aandacht voor detail. Ook aan de zijkant geen gebrek aan markante lijnen en vlakken, maar wel aan vulling van de wielkasten. Voorzien van 18 inch lichtmetaal staat de NX nog steeds erg hoog op zijn wielen.

    Interieur

    De zitpositie voorin is prettig. De lage daklijn voor een compact cockpitgevoel. Dit wordt versterkt door de pontificale middenconsole, die ervoor zorgt dat de bewegingsruimte voor je rechterbeen aan de krappe kant is. Op diezelfde middenconsole een fraai analoog klokje en alle bedieningsknoppen voor klimaatbeheersing binnen handbereik. Voorts mooi leer op het dashboard. Naast de versnellingspook, waarmee je de automaat ook handmatig van verzet kunt wijzigen, bevindt zich een draai-/drukknop voor de bediening van het goed geplaatste infotainmentscherm.

    Lexus NX 300h 05 Driving-DutchmanDe dikke zwarte rand rondom doet wel wat gedateerd aan, wat ook geldt voor de grafische details van het scherm. De duurdere F Sport en President Line versies zijn voorzien van touchpad bediening. Het is goed om te zien dat Lexus de beroerde muis/controller bediening van onder meer de GS 450h heeft vervangen, al is het samenspel met de hier en daar wat onlogische menustructuur nog altijd niet optimaal.

    Concessies

    De afwerking van het interieur is van een hoog niveau. Juist het premium imago van het merk maakt dat na verloop van tijd wat dingen opvallen. De met kunstleer beklede stoelen zonder lendensteun en met te zachte zijwangen, het onbeholpen – als een make-up spiegel vermomde – afdekklepje van het nauwelijks met de hand toegankelijke opbergvakje in de middenconsole en de plastic kast van het klokje. Zaken die op dit niveau net het verschil maken.Lexus NX 300h 06 Driving-Dutchman In stilte genieten

    De bestuurder kan met een draaiknop de gewenste rijstand selecteren: Eco, Normal of Sport. Bespaar je echter de moeite, want als de NX iets niet is, is het sportief. De auto ademt comfort. In alles. De stilte in het interieur wanneer je met 130 kilometer per uur voortraast, is indrukwekkend. Van motorgeluid en windgeruis is nauwelijks sprake. Toch rijden we niet elektrisch: de elektromotoren van Lexus’ hybridesysteem werken tot 65 kilometer per uur volledig zelfstandig, dus op de snelweg speelt de 2,5 liter benzinemotor de hoofdrol.

    In de NX 300h als een dwaas op het gas gaan zorgt voor een luid protesterende versnellingsbak.

    Het stuur biedt voldoende weerstand en is redelijk direct. Het weggedrag in de bochten is des suv’s, dus niet fantastisch. Maar kies de juiste snelheid en de Lexus zorgt dat je elke curve comfortabel rondt. De automaat draagt ook bij aan het comfort, of beter gezegd, dwingt het af. Als een dwaas op het gas gaan zorgt voor een luid protesterende versnellingsbak die hoog in de toeren schiet. In de NX 300h besef je snel dat dat helemaal niet nodig is. Een langere reistijd betekent een verlengd verblijf in een bijzonder aangename omgeving. Ook je achterpassagiers zullen dat beamen: been- en hoofdruimte zijn uitstekend. De hellingshoek van de leuning is in delen verstelbaar. Voorwaar geen straf dus, deze Lexus. En dan heb ik automatische luchtbevochtiging (om uitdroging van je tere huid te voorkomen) en de draadloze oplaadmogelijkheid voor je smartphone nog niet eens genoemd.

    Lexus NX 300h 07 Driving-DutchmanKoffers

    De kofferbak meet weliswaar een met de concurrentie vergelijkbare 550 liter (met neergeklapte achterbank 1.600 liter), maar dit volume neemt substantieel af door het vanaf de Business Line Pro standaard meegeleverde reservewiel. Twee koffers plat op elkaar leggen is een uitdaging, wat toch tegenvalt met de zee aan ruimte voor de achterpassagiers in gedachten.

    Keuzes, keuzes, keuzes

    Een vergelijkbaar geconfigureerde BMW X3 xDrive20i kost niet veel meer dan deze Lexus. Geld verdienen ga je in theorie dus pas tijdens het rijden, want met de Lexus kom je op papier met elke liter benzine 4,6 kilometer verder (1 op 18,5 versus 1 op 13,9). In de praktijk kom ik onder winterse omstandigheden met een rustig rijgedrag en veel snelwegkilometers niet tot meer dan 1 op 13,2, wat niet zoveel afwijkt van de praktijkcijfers van de BMW. Maak je echter veel kilometers op lagere snelheid en in stedelijk gebied, dan helpt de elektromotor je zeker om het verbruik te drukken. Analyseer dus je rijgedrag om verrassingen na aanschaf te voorkomen.

    Lexus NX 300h 04 Driving-DutchmanRelax!

    Ambieer je een sportieve suv, laat de Lexus dan vooral staan. Kies je voor een combinatie van comfort en luxe en kijk je wat meewarig naar mensen die gehaast door het leven gaan: Lexus heeft met de NX 300h de rode loper al voor je uitgerold.

    Technische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Energielabel/Bijtelling: A/25%
    Gem. verbruik: 5,2 l/100 km (1 op 18,5)
    Testverbruik: 7,6 l/100 km (1 op 13,2)
    CO2 uitstoot: 121 g/km
    Cilinderinhoud: 2.494 cc
    Cilinders/Kleppen: 4/16
    Max. Vermogen: 145 kW / 197 pk bij 5.700 tpm (gecombineerd)
    Max. Koppel: 210 Nm bij 4.200-4.400 tpm (benzine) / 270 Nm (elektrisch)
    Acceleratie 0-100 km/h: 9,3 s
    Topsnelheid: 180 km/h
    Transmissie: automaat (e-CVT)
    Gewicht: 1.695 kg
    Prijs basisversie: € 46.390
    Prijs gereden uitvoering: € 56.680

    Plus
    + De definitie van comfort
    + Onderscheidend
    + Geluidsisolatie

    Min
    – Praktijkverbruik bij veel snelwegkilometers
    – Kwaliteitsconcessies in interieur
    – Plaatsing middenconsole

    Foto’s: Yuri van Koeveringe

    Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina. 

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Jeep Renegade 1.6 MultiJet 120 pk
    Next Article Autotest BMW i8, sportauto opnieuw gedefinieerd

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?