Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autotest Mercedes-Benz CLA 180 Ambition

    Auto 08-08-2013Geen reacties

    Een kleine rondvraag bij vrienden en familie leert dat het gros van de geënquêteerden de Mercedes-Benz CLA schitterend vindt, ofwel juist helemaal niets. Een tussenweg is er nauwelijks, buiten de selecte groep die hem kwalificeert als ‘mooi, maar wel een tikkeltje ordinair’. Gelukkig kreeg ik wat langer de tijd om mijn oordeel te vormen.

    De uitlopende onderzijde van het kofferdeksel vind ik het minst geslaagde ontwerpdetail.

    De CLA heeft de aflopende daklijn van een coupé, maar vier in plaats van twee deuren. Officieel praten we dan gewoon over een sedan, die op hetzelfde platform staat als de A-klasse en dus voorwielaangedreven is. Met een lengte van 4.63 meter is de CLA ruim 30 centimeter langer dan zijn compacte broer en zelfs vier centimeter langer dan de C-klasse. Het potlood van de ontwerper heeft weinig rust gekregen. De dubbele naar achter taps toelopende lijnen aan de zijkant zagen we zeer recent terugkeren bij de nieuwe S-klasse. Het strakke front imponeert, zeker in combinatie met de led-dagrijverlichting. De achterzijde lijkt op die van de CLS, maar is minder strak gelijnd. De uitlopende onderzijde van het kofferdeksel vind ik het minst geslaagde ontwerpdetail. De 17 inch velgen misstaan de CLA niet. Een duim groter zou de wielkasten nog fraaier opvullen.

    Mercedes Benz CLA 180 Ambition 01 Driving-DutchmanZitpositie

    Bij het instappen vallen de fraaie, maar kleine frameloze portierruiten op. Eenmaal geïnstalleerd op de met kunstleer beklede comfortstoelen –op warme dagen beslist geen aanrader want je plakt er direct aan vast– valt de goede ondersteuning op alle vlakken op. Niet te hard en niet te zacht. Over het aankruisen van het zitcomfortpakket à 85 euro hoef je niet na te denken: dit is een koopje dat tevens hoogteverstelling voor de voorpassagiersstoel biedt en, veel belangrijker, een in zithoek te verstellen zitting voor beide voorstoelen. De zitpositie is even wennen. De hoge deurrand is geen handige plaats voor je elleboog en belemmert het zicht opzij en schuin naar achteren. De stoel in hoogte verstellen is beperkt mogelijk, omdat je al snel met je kruin het dak toucheert.

    Over het aankruisen van het zitcomfortpakket à 85 euro hoef je niet na te denken: dit is een koopje

    Mercedes Benz CLA 180 Ambition 03 Driving-DutchmanInterieur

    Dan het fraaie interieur. De ventilatieroosters zijn geïnspireerd door straalmotoren. Je verstelt ze door de vinnen te draaien. Ik heb proefondervindelijk vastgesteld dat met de kwaliteit van de chromen omlijsting van de roosters niets mis is: daar is echt geen (draaiende) beweging in te krijgen. De middenconsole bevat de sneltoetsen voor de bediening van het entertainmentsysteem, dat zich verder intuïtief laat besturen door de eenknopsbediening tussen beide voorstoelen. Ook de bediening van de klimaatbeheersing is dik in orde, maar het is even slikken om te moeten constateren dat automatische airconditioning niet standaard is in dit verder toch behoorlijk aangeklede exemplaar (optie à 617 euro). Het stuurwiel ligt prima in de hand en bevat bedieningsknoppen voor alle relevante entertainmentfuncties.

    Niets voor niets

    Op het display tussen de goed afleesbare snelheidsmeter en toerenteller kun je de uitgebreide functies van de boordcomputer tonen of kiezen voor navigatiebegeleiding via de optionele Becker Map Pilot (908 euro). Kaart en rijstrookinformatie worden getoond op het scherm boven de middenconsole. Het systeem functioneert goed, maar aan de matige beeldkwaliteit is goed te zien dat je niet gekozen hebt voor het uitgebreidere maar ook veel duurdere Command multimediasysteem (3.243 euro). Het scherm oogt als een achteraf ingebouwd navigatiesysteem en niet als een deel van het geheel. Ik bleef de neiging hebben om het wat meer naar me toe te draaien. Mercedes heeft goede degelijke materialen gebruikt. Het hol klinkende en niet solide aanvoelende carbon-look paneel dat de ventilatieroosters en het dashboard voor de passagier siert, is de enige dissonant.

    De aflopende daklijn zorgt uiteraard dat je achterin niet als een vorst zit.

    Mercedes Benz CLA 180 Ambition 04 Driving-DutchmanRuimte

    De aflopende daklijn zorgt uiteraard dat je achterin niet als een vorst zit. Qua beenruimte is het acceptabel. Dit komt van pas, omdat je onderuitgezakt moet zitten zodra je 1.80 meter of langer meet. De kofferruimte meet een indrukwekkende 470 liter, maar heeft een nauwe toegang en een fikse tildrempel.

    Mercedes Benz CLA 180 Ambition 02 Driving-DutchmanAutobahn Cruiser

    Dan het rijden met de CLA 180, de lichtste benzineversie. De auto komt met tegenstribbelen en een hoog klinkend motorgehuil van zijn plek, maar al bij 1.250 toeren komt het maximaal koppel beschikbaar. Vanaf dat moment is het goed toeven in de CLA en verdwijnt het motorgeluid naar de achtergrond. De handmatige versnellingsbak is me niet in positieve of negatieve zin opgevallen. De testauto was voorzien van het standaard comfortonderstel, dat zijn naam eer aan doet. Met deze afstelling kun je de CLA uitlaten op een bochtig parcours, maar je doet er jezelf en de auto geen plezier mee. De vering is wat zompig en de demping juist wat hard. Net dat laatste stukje vertrouwenwekkende precisie ontbreekt in de communicatie via het stuurwiel. Wellicht een reden om voor het sportonderstel te opteren. Hoewel, eenmaal op snelweg of provinciale weg met glooiende bochten aangekomen, overtuigt de CLA me door optimaal rijcomfort te combineren met verbazingwekkende stilte. De deurrubbers schuiven bij het vergrendelen omhoog en zorgen voor extra isolatie rondom de frameloze portierruiten. Dit betaalt zich terug: binnenin hoor je behalve wat bandenruis vrijwel niets. Oneffenheden worden nu, in tegenstelling tot die op een klinkerweg in de bebouwde kom, uitstekend gefilterd. Het voelt alsof je net boven het wegdek zweeft, zonder op enig moment het contact met de weg te verliezen. Heerlijk.

    Het voelt alsof je net boven het wegdek zweeft, zonder op enig moment het contact met de weg te verliezen. Heerlijk.

    Veiligheid

    Mocht je onverhoopt toch de controle over de CLA kwijtraken: de standaard veiligheidsvoorzieningen verdienen een bijzondere vermelding. De auto waarschuwt zodra vermoeidheidsverschijnselen bij de bestuurder worden waargenomen. Ook waarschuwt de auto je als je te dicht op je voorganger zit en helpt het veiligheidssysteem je bij het doseren van de benodigde remkracht om een botsing te voorkomen.

    Mercedes Benz CLA 180 Ambition 05 Driving-DutchmanVerbruik en bijtelling

    Met een verbruik dat een goede liter boven de opgegeven 5,4 per 100 kilometer uitkomt, is de CLA 180 niet bijzonder dorstig. De BlueEfficiency versie van de CLA 180 snoept met een aantal energiebesparingsmaatregelen nog 0,4 liter van het gemiddeld verbruik af en valt daarmee in de 20% bijtellingscategorie. Dit geldt ook voor een beperkt aantal versies van de CLA 200 en de (dieselversies) 200 en 220 CDI.

    Voor sommigen is het daarom iets te veel van het goede, voor anderen precies het laatste zetje om Mercedes-Benz te gaan rijden.

    Nieuw elan

    De CLA brengt Das Haus nieuw elan. Dat is niet te ontkennen, of je nu valt voor het ontwerp of niet. Het gestroomlijnde uiterlijk en de uitstraling van een coupe maken dat de auto opvalt. Voor sommigen is het daarom iets te veel van het goede, voor anderen precies het laatste zetje om Mercedes-Benz te gaan rijden. Behoor je tot de laatste groep, realiseer je dan dat de uitrusting ook aandacht verdient, om in balans te zijn met het bijzondere ontwerp. En vasthoudend aan tradities kan dat bij Mercedes-Benz aardig in de papieren lopen. Mercedes-Benz Nederland geeft aan dat de doelgroep 40-ers zijn, voornamelijk mannen, zonder kinderen. Maar ook al zou je niet aan deze criteria voldoen, ga dan toch de CLA eens van dichtbij bekijken en ervaren. Hij is het wat mij betreft waard.

    Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina. 

    Technische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Energielabel/Bijtelling: A/25%
    Gem. verbruik: 5,4 l/100 km
    CO2 uitstoot: 126 g/km
    Cilinderinhoud: 1.595 cc
    Cilinders/Kleppen: 4/16
    Max. Vermogen: 90 kW/122 pk bij 5.000 tpm
    Max. Koppel: 200 Nm bij 1.250 – 4.000 tpm
    Acceleratie 0-100 km/h: 9,3 sec.
    Topsnelheid: 210 km/h
    Transmissie: Handgeschakeld zes versnellingen
    Gewicht: 1.295 kg
    Prijs basisversie: € 32.495
    Prijs gereden uitvoering: € 37.654

    Plus
    + Rijcomfort op lange afstanden
    + Standaard veiligheidsvoorzieningen
    + Grote kofferruimte

    Min
    – Hoofdruimte achterin
    – Balans comfortonderstel
    – Prijzige opties

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Toyota Auris Hybrid Touring Sports
    Next Article Blancpain en Lamborghini onlosmakelijk verbonden in autosport

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?