Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Autotest Mercedes-Benz EQA Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution

    Auto Elektrisch 21-05-2022Geen reacties

    Hoewel hij verkrijgbaar is vanaf bijna 53 duizend euro, is de EQA is de elektrische instap-SUV van Mercedes-Benz. Wij reden een week met de EQA 250 Business Solutions. 

    Als Mercedes-Benz iets doet, doen ze het goed en de elektrische EQA is hierop geen uitzondering. Met zijn Black Panel grille en doorlopende lichtbanden voor en achter is hij op z’n minst gezegd een opvallende verschijning. Of je ‘m nu mooi vindt of niet, als je ‘m ziet, moet je er even naar kijken. Onbetwistbaar is de zichtbare bouwkwaliteit van de SUV die op alle vlakken onwaarschijnlijk fraai is. Er is geen afwijkend naadje of scheef gemonteerd onderdeel te ontdekken.

    Subtiele accenten

    Binnenin de auto is de kwaliteit al niet minder en zijn er subtiele rosé-goudkleurige accenten als verwijzing naar de elektrische aandrijflijn op de ventilatieopeningen, stoelen en zelfs de sleutel. Dat Mercedes-Benz de lat van instapmodellen hoog legt, blijkt ook uit de uitgebreide standaarduitrusting. De auto zit namelijk boordevol accessoires en veiligheidssystemen die het leven van de inzittenden zo makkelijk en veilig mogelijk maken. 

    Led-koplampen met automatische grootlicht in- en uitschakeling, een elektrische achterklep, sfeerverlichting met 64 kleuren, comfortstoelen met viervoudig verstelbare lendensteun, een achteruitrijcamera en een met leer bekleed multifunctioneel stuur. You name it, en het zit erin. Uiteraard heeft Mercedes-Benz een immense lijst met optionele uitbreidingen. Zo was onze Business Solution buiten al het standaard moois ook nog uitgerust met onder andere een fraai AMG Plus pakket, rijassistentiepakket, automatische airconditioning en 18 inch vijfspaaks velgen. 

    Huiskamergevoel

    Met al dit heerlijks verwacht je natuurlijk ook een magistraal presterende auto. Nu, dat kunnen wij beamen. De EQA rijdt namelijk fantastisch. Al vanaf het moment dat je plaatsneemt en zonder ook maar een meter gereden te hebben voel je je al volledig thuis in de auto. De stoelen zitten voortreffelijk en je hebt goed zicht op het instrumentenpaneel en de wereld om de auto heen. Het voelt alsof je in een comfortabele huiskamer zit – waarbij we een extra pluim aan het formidabel klinkende audiosysteem geven -, maar dan iets kleiner. Ruimte blijft er echter voldoende over, zowel voorin als achterin is het prima uit te houden.

    Het huiskamergevoel wordt versterkt door de stilte in het interieur. Mercedes-Benz heeft de geluidsisolatie van de EQA zeer goed voor elkaar en is zelfs een stuk stiller dan bijvoorbeeld – de ook al zeer stille – Volvo C40 Recharge en Tesla Model Y. Hierbij moeten we wel aantekenen dat de Volvo en Tesla op grotere wielen en lagere (en dus iets stuggere) banden stonden. Echter durven we te stellen dat als de auto’s op dezelfde banden en wielen zouden staan de Mercedes-Benz toch als stilte-winnaar uit de bus zou komen.

    Souplesse en comfort

    Ook qua rijden overtreft de Mercedes-Benz zijn Zweedse en Amerikaanse companen. Het onderstel van de Duitse EV biedt namelijk een optimaal compromis tussen souplesse, comfort en handelbaarheid terwijl de auto’s toch allemaal rond de 2 ton wegen. Mercedes-Benz heeft op alle vlakken de puntjes net even iets optimaler op de i gezet wat in z’n totaliteit tot een iets verfijnder rijdende auto heeft geleid.

    Met een vermogen van 140 kW (190 pk) en een koppel van 375 Nm is de EQA zeker niet de meest vermogende elektrische auto die op dit moment verkrijgbaar is. Desondanks is de Mercedes-Benz snel en sterk genoeg om in het dagelijks verkeer lekker mee te kunnen komen. Mede omdat de EQA niet sneller dan in 8,9 seconden van nul naar 100 accelereert en de topsnelheid op 160 kilometer per uur begrensd is, is de actieradius prima in orde. Wij haalden waarden van dik boven de 400  kilometer op één acculading, wat prima is voor een auto van dit formaat. 

    Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution

    Mercedes-Benz heeft net als bij andere en conventionele modellen ook bij de EQA de details prima voor elkaar. Dit resulteert in een zeer fijn presterende auto voor een in zijn elektrische segment zeer concurrerende prijs. Pre’s van de EQA zijn de goede bouwkwaliteit en de serene rust in de auto. Wij zetten de EQA met stip in de top drie van favoriete elektrische SUV’s.

    Aandrijving: één elektromotor
    Vermogen: 190 pk
    Koppel: 375 Nm
    Aandrijving: voorwielaandrijving
    Batterij: Li-Ion 66,5 kWh
    Maximale laadsnelheid: 100 kW DC
    Gewicht in kg (rijklaar): 2.040 kg
    Toegestaan trekgewicht: 750 kg
    0-100 in sec: 8,9
    Top in km/h: 160
    Actieradius (WLTP): 427 – 402 kilometer
    Vanafprijs: 52.899,- euro
    Prijs testauto incl. accessoires: 64.998,50 euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleWaar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    Next Article 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?