Kwaliteit, ruimte, luxe, comfort, veiligheid, vierwielaandrijving, 1.500 kilo, 192 pk vermogen, 280 Nm trekkracht, 222 kilometer per uur en van nul maar 100 in 7,2 seconden. De MINI Cooper S ALL4 Countryman heeft het allemaal.

Dat de MINI Cooper S Countryman een auto is die je kunt kiezen als je out of the box wil zijn, werd al duidelijk tijdens de test van Yuri met de 1.500 cc driecilinder met voorwielaandrijving. Maar als je het helemaal gek wil maken, is er ook nog een tweeliter viercilinder met vierwielaandrijving. That’s my cup of tea!

Zeven jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met de Countryman. En toen was ik al overdonderd door de auto. De kwaliteit droop er vanaf, zijn prestaties waren overweldigend en spraken enorm tot mijn verbeelding. Ik was dus enorm benieuwd naar de nieuwe Countryman, en die stelt me opnieuw niet teleur. De Countryman is een stoere, robuuste auto die eruit ziet alsof hij alles aankan. En tot op zekere hoogte kan hij dat ook.

Compact en robuust

Zodra je in de ALL4 Countryman stapt en wegrijdt, weet, voel, hoor en merk je aan alles dat het een premium-auto is. Het hele interieur ademt premium, de materialen zijn mooi, het infotainmentsysteem is top of the bill en de stoelen zitten perfect. De jongste Countryman is flink gegroeid en heeft een pak extra ruimte gekregen. Dat uit zich voornamelijk in de kofferruimte, waardoor je nu nog meer bagage mee kunt nemen. Geweldig is de Harman/Kardon audio-installatie. Muziek- en geluids-freaks, bestel deze er gewoon bij.

Er zijn slechts twee dingen die wat mij betreft anders zouden mogen. Ten eerste het stuur, dat nogal groot is. Een iets kleiner exemplaar zou beter passen hij zijn sportieve aspiraties. Wat me tijdens mijn week met de Countryman ook continue op viel, was de kracht waarmee je de automatisch schakelende Cooper in zijn Drive moet zetten. Het is mij onduidelijk waarom dit zo zwaar moet gaan.

Een genot

Rijden met de ALL4 is echt een genot. Je zit in een relatief compacte auto, maar toch geeft hij je het gevoel dat je in een grote wagen zit. Dat komt vooral door zijn forse gewicht, die overigens ook zorgt voor een zeer stabiel en vertrouwenwekkend weggedrag. Zowel op de gebaande paden als offroad, staat de MINI zijn mannetje. Al moet je er vanwege zijn enigszins standaard wagenhoogte niet al te diep mee het terrein ingaan. Met een stel all-season of winterbanden kom je ook naast de snelweg en in de sneeuw een heel eind.

Hoewel de tweeliter viercilinder in 7,2 seconden van nul naar honderd sprint, kreeg ik nooit het gevoel in een snelle auto te rijden. Dat heeft een aantal redenen. Onder andere de achttraps versnellingsbak die naadloos schakelt. Een andere reden schrijf ik toe aan het onderstel dat precies de goede mix tussen sportief en comfortabel is. En dankzij goede isolatie is de Countryman van binnen zeer stil. En dit zijn geen negatieve punten. Integendeel, ze maken van de MINI een van de fijnste C-crossovers die er zijn. De premium Countryman is dan wel iets duurder dan zijn meeste segment-genoten, maar is die meerprijs dubbeldik waard.

Conclusie

De nieuwe MINI Cooper S ALL4 Countryman is ruim, zit goed, stuurt perfect en geeft de bestuurder vooral veel rust en een veilig gevoel. Ik was al onder de indruk van de eerste versie van de Countryman. De jongste uitvoering van de MINI Cooper S ALL4 Countryman doet hier nog een paar flinke scheppen bovenop. Dus heb je geld voor een premium auto in het C-segment? Ga dan zeker even langs bij de MINI dealer voor een proefrit.

Informatie

Merk: MINI
Model: Cooper S
Type:  ALL4 Countryman
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.998 cc viercilinder
Vermogen: 192 pk
Koppel: 280 Nm
Topsnelheid: 222 km/h
0-100: 7,2 seconden
Versnellingsbak: 8 v., automatisch
Gewicht: 1.505 kg
Prijs vanaf: 47.100,- euro excl. opties en belastingen
Prijs gereden model: 62.703,- euro incl. opties en belastingen

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: