De tweewiel aangedreven versie van de Mini Cooper Countryman verraste ons al in positieve zin. De vierwiel aangedreven versie doet daar nog een paar scheppen bovenop. De Countryman ALL4 is niet specifiek ontwikkeld voor gebruik in het ruige terrein, maar je komt er wel een heel eind mee.

Laten we voor de verandering eens met de conclusie beginnen. Ik wil de Countryman ALL4 hebben. Vooral om de fun factor, want die is hoog, heel hoog bij deze super sportieve alleskunner. We waren in de gelukkige omstandigheid de auto te testen tijdens heerlijk winterse omstandigheden met voldoende sneeuw om een goede indruk van het geheel te krijgen. Onze auto stond op Bridgestone winterbanden -die het trouwens ook goed doen op zand en in de bagger- en die krijgen eveneens een dikke duim omhoog. De grip en wegligging zijn onder alle omstandigheden, van droog tot nat en tot sneeuw optimaal.

Autotest Mini Cooper Countryman ALL4 DieselSuperspeelgoed

Vanaf het moment dat je het stuur in handen hebt en rolt, krijg je het gevoel ‘mij kan niks meer gebeuren’. Vooral in de sneeuw, maar ook in het terrein, komt dit gevoel sterk naar boven. Bij normaal rijden doet de vierwielaandrijving heel gecontroleerd en voorspelbaar zijn werk. Maak je het iets gekker, heb je er de ruimte voor en hou je van een beetje spelevaren, dan ligt de combinatie vierwielaandrijving, sneeuw en handrem aan de basis voor superspeelgoed.

Als je echter aan de korte kant bent en dicht op het stuur zit, zou het kunnen zijn dat de handrem(beugel) net even iets te ver naar achteren zit. Jammer maar helaas zou ik zeggen… Behalve in de sneeuw voelt de ALL4 zich ook prima thuis in het terrein. We hebben gereden in de duinen op een bevroren ondergrond met sneeuw. Hoe de semi-terreinwagen zich in de blubber en het mulle zand houdt hebben we niet kunnen proberen maar we verwachten er veel van. Steile duinhellingen met zand en sneeuw zijn geen enkel probleem en worden zonder problemen genomen.

Mini-Cooper-Countryman-ALL4-Diesel_03

Ouderwets dieselroffel

We reden met de dieselversie. De motor klinkt hoorbaar, maar niet storend, rauw en nagelend. Een echte ouderwetse dieselroffel zeg maar. Tijdens rustig accelereren hoor je de turbo een beetje zijn werk doen. Voor turboliefhebbers een prettige bijkomstigheid. Gedurende de testperiode kwamen we terecht in een van de hevigste sneeuwperioden die we de afgelopen decennia hebben meegemaakt. Als ik eerlijk moet zijn had ik de prestaties, grip en wegligging van de Mini vooraf niet zo hoog ingeschat. Maar als het er op aan komt staat de ALL4 prima zijn mannetje.

Niet alleen sneeuw is geen probleem voor de allrounder, ook steile duinen met zand en daarop en laag sneeuw kostten de kleine man geen moeite. Het koppel van de motor is ok, al zou je in sommige situaties op snelwegen iets lager in de toeren iets meer hebben. Rond de 100km/h moet je, als je even fink wil wegrijden, een versnelling terug. De besturing van de Mini is direkt, en voelt alsof je in een sportauto van redelijk formaat zit.

Mini-Cooper-Countryman-ALL4-Diesel_02Bagageruimte klein

Het in- en exterieur wijken bij deze Mini niet af van de andere Countrymannen. De donkergrijze kleur en donkere wielen op onze auto geven de Mini wel een extra stoere uitstraling die nog eens extra benadrukt wordt door de iets grotere grondspeling van 149mm. De zitruimte blijft prima in orde maar in veel gevallen loop je net weer tegen het tekort aan praktische bagageruimte aan. Maar goed, als je nooit grote spullen als kinderwagens mee hoeft te nemen, blijft er voldoende ruimte over voor een paar flinke boodschappentassen of kratten bier.

Mini-Cooper-Countryman-ALL4-Diesel_01Conclusie

De Mini Countryman D ALL4 is een echte allrounder. De funfactor is, zeker tijdens sneeuwbuien enorm hoog. Qua prestaties komt de Countryman ALL4 in de buurt van de ‘echte’ terreinjongens. Het enige verschil is de size en de price. Wil je je medeweggebruikers in de sneeuw verbaasd achterlaten, dan heb je aan de Cooper een geweldige auto die velen verstomd zal laten staan.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: