Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Autotest Mitsubishi Outlander 2.0 Instyle CVT

    Auto 28-01-20132 reacties

    Waarom een vierwielaangedreven suv met continue variabele transmissie? Deze vraag hield mij het meest bezig toen ik met de Mitsubishi Outlander modeljaar 2013 op pad ging. Gelukkig begon het die bewuste dag flink te sneeuwen en kon ik de hele week daarop aan den lijve ondervinden hoe de combinatie zich zou houden.

    De nieuwe Outlander is helemaal opnieuw ontworpen om als PHEV (plug-in hybrid electric vehicle) de weg op te gaan. De PHEV komt deze zomer en er hoeft gedurende de leaseperiode van maximaal 5 jaar geen bijtelling over betaald te worden. Deze bijtellingsregeling geldt tot 2014. Als je met de cross-over rijdt, valt vooral de stijfheid van het chassis op. De auto voelt hierdoor robuust, veilig en degelijk aan. Geavanceerde hulpmiddelen zoals onder andere vierwielaandrijving, adaptive cruise control met kop-staart bots-preventie en rijbaandetectie versterken dit gevoel extra. Ondanks de stijve koets, absorbeert het onderstel oneffenheden in het wegdek soepel. Mitsubishi heeft in dat opzicht het onderstel goed voor elkaar.

    Mitsubishi-Outlander-2.0-Instyle-CVT_15Wennen aan CVT

    Ik moest wel even wennen aan het rijden met een auto met cvt in dit segment. Ik ben een liefhebber van schakelen of voelbaar op- en terugschakelende versnellingsbakken. Door de cvt krijg je normaal gesproken het gevoel dat je geen controle meer hebt over de toerentallen van de motor. Mitsubishi heeft dat opgelost met schakelflippers en een systeem waarmee motortoerental en rijsnelheid meer lineair blijven.

    Het ‘schakelen’ met de flippers geeft je het idee meer te ‘schakelen’, wordt dat gevoel versterkt, waardoor je het idee krijgt meer controle over de auto te hebben. Terugschakelen met de flippers zorgt ook echt voor vertraging. Door op te schakelen gaat het motortoerental omlaag. Net echt! Er is ook een minpuntje aan de cvt. Na een ferme remactie heeft deze even tijd nodig om zich weer te hervinden en de draad op te pakken. ‘Even tijd’ in de zin van milliseconden dan, niets om wakker van te liggen.

    Mitsubishi-Outlander-2.0-Instyle-CVT_04Motor bijna nieuw

    Om aan de laatste eisen op het gebied van brandstofverbruik en CO2-uitstoot te voldoen heeft Mitsubishi flink wat technische handigheden uitgehaald. Het tweeliter blok in onze testauto kennen we uit de vorige generatie Outlander. Het blok heeft een nieuwe cilinderkop en allerlei brandstofbesparende technische nieuwigheden. De Outlander is leverbaar met een 2-liter benzine en een 2.2-liter dieselmotor. Mitsubishi geeft een gemiddeld benzineverbruik op van 6,7 liter per 100 kilometer. Ik heb dat bedrag tijdens mijn 1.100, voornamelijk snelwegkilometers, niet gehaald en bleef steken op 7,3 liter.

    4WD in combinatie met CVT

    De belangrijkste wijziging in het elektronisch gestuurde 4WD-systeem is de Eco-modus. De driestanden draaiknop van de oude Outlander is vervangen door een drukknop. Op het dashboard is af te lezen voor welke modus is gekozen. In de 4WD Eco-modus worden onder normale omstandigheden alleen de voorwielen aangedreven. Bij wielspin gaat er ook aandrijfkracht naar de achterwielen. Wij reden met de Outlander op winterbanden in de sneeuw. De grip is waanzinnig, de controle over de auto is optimaal.

    Mitsubishi-Outlander-2.0-Instyle-CVT_26Geholpen door abs en esp laat de suv zich niet snel van de wijs brengen. Wel merk je dat er ondanks de vierwielaandrijving onderstuur aanwezig is. Dat betekent dat de auto de neiging heeft om over de voorbanden rechtdoor te glijden. Dit kan het resultaat zijn van de directe besturing. De wielen reageren resoluut op stuurbewegingen. In de sneeuw bij snelheden boven de 40 kilometer per uur duurt het dus even voordat de banden weer grip vinden. Op nat en droog wegdek merk je trouwens helemaal niets meer van het onderstuur.

    Geholpen door abs en esp laat de suv zich niet snel van de wijs brengen. Wel merk je dat er ondanks de vierwielaandrijving onderstuur aanwezig is.

    Interieur ruim

    Binnenin de Outlander zitten alle knoppen en instrumenten precies op de goede plek. Ik kreeg alleen de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel niet helemaal in een voor mij perfecte positie. In andere auto’s heb ik daar geen moeite mee. Het resulteerde bij mij in tintelende bovenbenen. Mijn Outlander staat voor bijna 41.000 euro bij de dealer. Maar daar krijg je dan ook een rijke uitrusting voor terug. Wat ik wel enorm miste was het vakje voor mijn zonnebril boven de binnenspiegel. Handig is de derde zitrij met twee stoelen waarvan de leuning naar voren geklapt kan worden. Doe je dat niet, dan kan er net een klapkinderwagentje achter gestopt worden maar dan is het echt wel over. Met de stoelen neergeklapt verruim je de kofferbak flink.

    Mitsubishi-Outlander-2.0-Instyle-CVT_01Conclusie

    Ondanks de zitpositie die ik niet helemaal perfect kreeg, is de Mitsubishi Outlander een fijne reisauto. Ik heb in een week tijd meer dan 1.100 kilometer afgelegd en al die tijd met een brede glimlach rondgereden. Rijden met de Mitsubishi Outlander is een genot. Je voelt dat je in een grote auto zit en dat geeft vertrouwen. Ik reed met de Outlander in een sneeuwperiode. Door de vierwielaandrijving heb je geen moment het gevoel de controle over de auto te verliezen. Sterker nog: ik durfde zelfs meer risico te nemen. ‘Gewone auto’s’ inhalen op besneeuwde landweggetjes, met twee wielen in de berm terechtkomen en voelen dat de auto altijd in het rechte spoor blijft. Als mijn portemonnee het zou toelaten, stond er bij mij binnen de kortst mogelijke tijd een Outlander op de stoep.

    Bekijk meer foto’s op onze Facebook-pagina.

    Technische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Energielabel: B
    CO2 uitstoot: 155 g/km
    Cilinderinhoud: 1.998 cc
    Cilinders: 4 cilinder lijn
    Max. vermogen: 150 pk bij 6.000 tpm
    Max. koppel: 195 Nm bij 4.200 tpm
    Acceleratie: 0 – 100 km/h: 12,6 sec.
    Topsnelheid: 185 km/h
    Transmissie: cvt
    Gewicht: 1.490 kg
    Prijs gereden uitvoering: 40.592 euro
    Gereden testkilometers: 1.100 km

    Plus
    + Veilig gevoel
    + Degelijk
    + Ruim
    + Directe besturing

    Min
    – Onderstuur
    – Dood moment cvt na hard remmen

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Renault Clio Energy dCi 90 Stop en Start Dynamique
    Next Article Autotest Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI R-Line Edition

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 2 Reacties

    2 reacties

    1. Gert Visschers on 14-03-2019 11:52

      Ik rijd in een Mitsubishi Outlander 2.0 Cvt 4wd Instyle 7 seat Beige uit januari 2013. Nu 3 weken na de grote beurt/APK was er een bijgeluid en dit blijkt te berusten op een ernstige onherstelbare motorschade, waardoor nu de hele motor vervangen moet worden. Dit is mijn 3e Mitsubishi auto en mijn vertrouwen in het merk Mitsubishi , wat er altijd was, is hierdoor wel behoorlijk geschaad.
      Is er inderdaad zo’n verschil tussen de kwaliteit van de motor in de hybride Mitsubishi Outlander en de benzine Outlander zoals de monteur in mijn garage beweert.

      Reply
      • Rob Blom on 14-03-2019 16:18

        Hoi Gert,

        Dank voor je reactie. Wij hebben onvoldoende kennis om te kunnen oordelen over de betrouwbaarheid van motoren.

        Mvg,
        Rob Blom

        Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?