Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Autotest Nissan Juke 1.2 DIG-T 2014

    Auto 28-05-2014Geen reacties

    Wat is de 1.2 DIG-T turbobenzinemotor met 115 pk in de gefacelifte Nissan Juke modeljaar 2014 een fijne motor. Bij de Volkswagen-groep kunnen ze er wat van, maar Nissan heeft het in de Juke ook prima voor elkaar.

    De nieuwe 1.2 DIG-T vervangt de oude 1.6-liter motor, maar heeft meer trekkracht bij lage toerentallen waardoor de Juke lekker sterk en soepel is. Rondom de Portugese hoofdstad zijn best wat steile en bochtige weggetjes waar de kleine benzinemotor zich prima op zijn gemak voelde. Daarbij is de 1.2 opvallend stil, ook als hij wat zwaarder aan de bak moet op de Portugese wegen.

    Naast de 1.2-benzine levert Nissan de Juke ook een 1.5 dCi dieselmotor met 110 pk en later verschijnt de 1.6 DIG-T met 190 pk. Op zich is de 1.5 dCi een prima motor, maar hij maakt de auto wat nerveus. De versnellingen zijn kort en het toerengebied waarin de motor de meeste trekkracht heeft is klein. Je moet daardoor vrij veel en snel overschakelen met de direct en soepel schakelende versnellingspook.

    Rijimpressie-Nissan-Juke-1.2-DIGT-DrivingDutchman-motorIn drie jaar tijd verkocht Nissan 500 duizend van deze kekke autootjes. De voor- en achterkant zijn door Nissan aangepakt om de auto een sportievere look te geven. Of dat gelukt is mag je zelf bepalen, qua uiterlijk heeft de Juke namelijk niet mijn persoonlijke voorkeur.

    Interieur goed(koop)

    Het dashboard en de portierbekleding in de Juke zijn gemaakt van hard plastic. Het ziet er een beetje goedkoop uit en voelt ook zo aan. De instrumenten zijn goed af te lezen en er zijn geen storende en afleidende details. Mijn zithouding achter het stuur is opvallend prettig, de stoelen zitten goed, zijn makkelijk in de juiste positie te stellen en geven goede steun aan benen en romp. Het verstelbare stuur heeft precies het juiste formaat, ligt prettig in de hand en heeft de goede dikte. De bedieningsknoppen en schakelaars zijn in de Juke goed zichtbaar en bereikbaar en logisch geplaatst.

    Het zicht naar buiten is in orde bij de Juke, de spiegels geven een goed overzicht wat er rondom je gebeurt. De hoofd- en beenruimte voorin is voor mijn 1 meter 76 prima, achterin zit je iets minder ruim. De Juke is duidelijk niet gebouwd op vier personen langer dan 1,80 meter. Een gezin met jonge kinderen zou er wel mee uit de voeten kunnen. De instap is zowel voor- als achterin in orde. Als je met dat gezin op vakantie gaat, zijn dakdragers geen overbodige luxe. De laadruimte biedt plaats aan twee flinke koffers, maar dan heb je het ook wel gehad. Als je maar één of geen achterpassagiers bij je hebt, kun je de achterbank in twee delen neerklappen om ruimte te maken.

    Rijimpressie-Nissan-Juke-1.2-DIGT-DrivingDutchman-interieurBoven de 110 kilometer per uur ontstaat er windgeruis rond de B-stijlen, achter de voorportieren ter hoogte van je oren. Opvallend, want windgeruis hoor je vaker bij de voorste stijlen en rondom een zonnedak. Het windgeruis valt op, maar is niet storend.  De afwerking van de Juke is, zoals ik van Japanners gewend ben, in orde. Alle panelen sluiten naadloos op elkaar aan en de Juke maakt een degelijke indruk. Ondanks de plastic dashboard- en deurpanelen geef ik de algehele kwaliteit van de Juke een dikke voldoende. Nissan heeft voor de nieuwe Juke een breed pakket aan accessoires in verschillende kleuren om het compacte interieur op te vrolijken en je eigen stijl te geven.

    Snaar strak onderstel

    De Nissan Juke stuurt neutraal en geeft mij veel rijplezier, het weggedrag is prettig. De besturing is licht en direct en geeft vertrouwen. Tijdens gas geven en remmen blijft de Juke altijd goed contact met de weg houden. Ook op hogere snelheden laat de Juke zich niet van de wijs brengen en blijft mooi stabiel. Van het onderstel ben ik onder de indruk. Op de overwegend slechte Portugese wegen worden gaten prima door het onderstel gedempt.

    Als je de kuilen wilt ontwijken kan dat ook, de Juke stuurt snaar-strak en helt voor een relatief hoge crossover opvallend weinig over. De demping van de Juke met dieselmotor was voor mijn gevoel iets stugger dan die van de benzine-uitvoering. Nissan is er in geslaagd om een goed compromis te vinden tussen een sportieve maar toch comfortabele auto. Ook op de remmen heb ik niets aan te merken, en die hebben toch echt wel moeten werken.

    Rijimpressie-Nissan-Juke-1.2-DIGT-DrivingDutchman-zijkantConclusie

    Ik ben geen fan van het uiterlijk van de Juke, maar om zijn rijeigenschappen prijs ik hem wel. De 1.2-liter benzinemotor heeft mijn voorkeur vanwege zijn souplesse. Als je een gezin met jonge kinderen hebt en niet vaak veel bagage meeneemt, is de Juke een prima koop. Passagiers die 1 meter 85 of langer zijn, zitten vooral achterin krap. In ieder geval is Nissan er met de Juke in geslaagd om een trendy karretje neer te zetten. De Juke is wat mij betreft een fijn vervoermiddel.

    Bekijk meer foto’s van de Nissan Juke op onze Facebook pagina.

    Technische gegevens Nissan Juke 1.2 DIG-T 2014

    Brandstof: Benzine
    Energielabel/Bijtelling: C/25%
    CO2 uitstoot: 129 g/km
    Cilinderinhoud: 1.197 cc
    Cilinders/Kleppen: 4/16
    Max. Vermogen: 115 pk bij 4.500 tpm
    Max. Koppel: 190 Nm bij 2.000 tpm
    Acceleratie 0-100 km/h: 10,8 sec.
    Topsnelheid: 178 km/h
    Transmissie: Handgeschakeld, 6 versnellingen
    Gewicht: 1.236 kg

    Plus
    + Benzinemotor
    + Onderstel
    + Wegligging

    Min
    – Nerveuze dieselmotor
    – Binnenruimte
    – Windgeruis

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleShell maakt schone olie van aardgas
    Next Article Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?