Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autotest Nissan Juke Nismo RS

    Auto 20-03-2015Geen reacties

    Ik reed in de Nissan Juke Nismo RS. Niet bepaald een grijze muis. Nee, de Juke Nismo RS is een opvallende, snelle Japanner. 

    Ken je de gezegdes: “Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg” en “Steek je hoofd niet boven het maaiveld uit, want dan hakken ze je kop eraf” of “13 in een dozijn”? Als al deze gezegdes op jou van toepassing zijn, lees dan vooral niet verder, ga iets anders doen, want de auto die ik testte is alles behalve bovenstaande en dus totaal niet geschikt voor jou! Het werden 5 heerlijke dagen met het hoofd ver boven het maaiveld uit!

    Autotest-Nissan-Juke-Nismo-RS-1Dikke wielkasten en grote velgen

    De kenners zien het meteen, dit is geen normale Juke. De rode spiegelkappen, rode accenten en de Nismo RS badge geven samen met de diffuser aan dat je met een special exemplaar van doen hebt. Deze Juke is door de sportafdeling van Nissan onderhanden genomen. Misschien is Nismo niet zo bekend als AMG van Mercedes-Benz of M van BMW, maar Nismo is al sinds 1984 bezig om Nissan’s sneller te maken.

    En dat doen ze met de Juke zeer verdienstelijk. Die is er dan op het eerste gezicht ook voor gemaakt. De dikke wielkasten voor en achter vragen gewoon om lekker grote aluminium velgen. De zijskirts en de dikke spoiler misstaan niet en geven de Juke een stoer en krachtig uiterlijk.

    Autotest-Nissan-Juke-Nismo-RS-6Je wordt vastgegrepen door de kuipstoelen

    Als je instapt word je vastgegrepen door de prachtige zwartrode kuipstoelen die onderdeel zijn van het Recaro Pack. Het is alsof je iemand achterop de motor hebt en die persoon grijpt je stevig vast om er niet af te vallen. In deze Recaro’s kun je het wel even volhouden. De stoelen zijn, net als het stuur en de deurgrepen, voorzien van alcantara en voelen heel prettig aan. Het stuur ligt hierdoor erg lekker in hand. Persoonlijk had ik het prettiger gevonden als het stuur iets dikker was geweest.

    Jammer dat het stuur niet in hoogte verstelbaar is, maar een goede zitpositie is makkelijk gevonden.

    Jammer dat het stuur niet in hoogte verstelbaar is, maar een goede zitpositie is makkelijk gevonden. Het uitzicht naar buiten is majestueus. Je zit iets hoger en met de koplampen die net boven de motorkap uitsteken weet je precies hoe je de auto een bocht moet insturen.

    Opbergvakken genoeg

    De ruimte voorin is prima en er zijn genoeg opbergvakken. In het midden van het dashboard pronken twee grote ronde klokken. Links zit de toerenteller met een rode achtergrond om de sportieve aspiraties van de Juke ook hier te benadrukken. Rechts zit de kilometerteller. In het midden het navigatiesysteem en de knoppen voor de verschillende rijstanden (Eco, Comfort en Sport). Jammer genoeg zijn deze schermen niet goed af te lezen als de zon fel schijnt, er is dan te veel weerspiegeling in de schermen.

    Autotest-Nissan-Juke-Nismo-RS-3Aan het stuur zitten twee peddels om de Xtronic-versnellingsbak te bedienen. De CVT (Continue Variabele Transmissie) met achttraps sequentiële modus, in combinatie met de 1,6-liter turbomotor is een hele fijne aandrijflijn. De 214 pk’s worden goed op de weg overgebracht, alleen heeft de CVT soms wel wat tijd nodig om te  reageren op de stand van het gaspedaal. Met name op een weg met lekker veel bochten vond ik het prettiger om te schakelen met de peddels aan het stuur.

    Standje Eco

    In deze Nismo RS heeft de Eco-stand niet veel toegevoegde waarde. Natuurlijk is het prettig om rustig rond te rijden en brandstof te besparen, maar dan is er geen bal aan om met de Nismo RS rijden. Hiervoor steek je je hoofd niet voor boven het maaiveld uit. In de Sport-stand is de Juke pas leuk, de scherpe randjes komen dan tevoorschijn en de karakteristiek van de auto is totaal anders. Je wilt continu gasgeven, inhalen en de grenzen van de auto opzoeken, helaas laten de Nederlandse wegen dit niet toe.

    Autotest-Nissan-Juke-Nismo-RS-5De Juke Nismo RS heeft 214 pk en 250 Nm, welgeteld 14 paarden meer dan de eerder geteste versie zonder de letter RS, het koppel is gelijk. In combinatie met een automaat heeft de Nismo RS direct vierwielaandrijving. Een sportuitlaat en sterkere remmen heeft de voorwielaangedreven variant met handgeschakelde zesbak ook.

    Ondanks dat de Juke een wat hogere auto is heeft hij weinig last van bodyroll.

    Ondanks dat de Juke een hoge auto is heeft hij weinig last van bodyroll. Dankzij het sportonderstel helt de auto weinig over in bochten, maar de snelheidsbeleving blijft wat achterwege. De acceleratie van nul naar honderd in 8 seconden is ook niet echt supersnel, maar geloof me, dit is weldegelijk een hele rappe auto. Achterin is het voor volwassenen niet erg ruim. De benen zitten tegen de voorstoelen aan en je zit al gauw met je kruin tegen het dak. Qua laadruimte heb je genoeg voor de dagelijkse boodschappen.

    Autotest-Nissan-Juke-Nismo-RS-2Conclusie

    Je hebt van die auto’s waar je naar uitkijkt om in te mogen rijden omdat ze afwijken en opvallen. Nou, ik kan je vertellen, oog in oog met de Juke Nismo RS vallen heel veel auto’s in het niet. En voor diegene die graag opvalt is de Juke wat mij betreft een uitstekende keuze. Het is een compacte cross-over, maar door zijn imposante neus en bolle wielkasten lijkt hij veel forser.

    Wil je een snelle stoere wagen met prima rijeigenschappen, dan is de Juke Nismo RS iets voor jou. Neem wel het de optie met Recaro stoelen, dan zit je als een vorst!  En een vorst steekt zeker met het hoofd boven het maaiveld uit!

    Autotest-Nissan-Juke-Nismo-RS-4Technische gegevens:
    Cilinderinhoud: 1.618 cc
    Cilinders/kleppen: 4/16
    Max. vermogen: 214 pk bij 5.600 tpm
    Max. koppel: 250 Nm bij 2.400 tpm
    Acceleratie 0-100 km/h: 8,0 sec.
    Topsnelheid: 200 km/h
    Versnellingsbak: CVT met 8 voorgeprogrammeerde versnellingen
    Gem. verbruik: 7,4 l/100 km (1:13,5)
    Gewicht: 1.369 kg
    Prijs: € 37.990

    Plus
    + Opvallende auto
    + Fun to drive
    + Lekkere motor
    + Snelle rakker

    Min
    – Ruimte achterin
    – Afleesbaarheid displays bij felle zon

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRij-impressie Kia Venga modeljaar 2015
    Next Article Honda onthult Bulldog Concept

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?