Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Autotest Nissan Note 1.2 DIG-S en 1.5 dCi

    Auto 17-07-2013Geen reacties

    De nieuwe Nissan Note verschijnt in oktober op de Nederlandse wegen. Vanaf dat moment denkt de importeur er op basis van verkoopcijfers van het huidige model er het eerste jaar meer dan 5.000 van te kunnen verkopen. Het instapmodel kost 13.490 euro.

    Nissan positioneert de Note naar eigen zeggen middenin het B-segment. De auto oogt van buiten echter kleiner dan hij aan de binnenkant is. De kleur is hierbij een belangrijke factor, wit maakt de Note klein. In het wit zou ik de Note zelf laten staan, zeker in de basisuitvoering. Hij oogt in deze configuratie mijns inziens saai en onaantrekkelijk. Maar om mij toch zover te krijgen in te stappen is de Note ook verkrijgbaar in onder andere een mooie dieprode versie, eventueel aangevuld met het sportieve Dynamics Package met onder andere side skirts, een achterspoiler en sportief ogende bumpers. Deze versie maakt van de Note een volwassen auto waar ook de gemiddelde man wel in gezien wil worden.

    Nissan-Note-deurenIn een Note(dop)

    Binnenin de Note zit je ruim en goed. Althans, ik met mijn 1 meter 75. Achter mij is voldoende ruimte voor nog iemand van mijn lengte en zelfs groter. De achterbank is daarbij verstelbaar. Uiteraard lever je kofferruimte in als je de bank naar achteren schuift. De gebruikte materialen zijn van hard plastic. Normaal gesproken geeft dit een goedkopere aanblik, maar in de Nissan lijken de harde materialen iets meer premium. De portieren van de Note kunnen bijna 90 graden geopend worden. Dat maakt het instappen heel makkelijk. Achterin de kleine mpv zit je relatief laag.

    Motoren

    Nissan brengt de Note met twee verschillende motoren op de markt, beide met een vijfversnellingsbak. Een 1.2 liter driecilinder turbo benzineversie met 80 pk en een 1.5 viercilinder turbo dieselmotor met 90 pk. De 1.2 versie is ook leverbaar met een continue variabele transmissie. In februari 2014 voegt Nissan aan dit rijtje een 1.2 liter driecilinder turbomotor toe met 98 pk. Alle versies vallen dit en volgend jaar in de 20 procent bijtellingscategorie.  Als je niet te veel van een motor verlangt dan voldoet de 1.2 benzineversie prima. Verwacht echter niet dat je even snel in kan halen.

    Nissan-Note-displayFlink werken

    Het motorblok moet flink werken om de 1.118 kilo wegende Note te laten versnellen. Zorg ervoor dat je het blok boven de 2.000 toeren houdt. Daaronder gebeurt er, ondanks de aanwezigheid van een turbo niet veel. Om de Note nog zuiniger te laten lopen is er een eco-knop. Als je die indrukt, doet de turbo niet meer mee. Ik heb de eco-modus slechts een keer gebruikt, maar was er snel klaar mee omdat de auto dan te weinig vermogen heeft. De diesel met turbo geeft de Note een iets sportiever karakter. Opvallend hierbij is dat de diesel het vooral hoger in de toeren lekker doet. De diesel is duidelijk hoorbaar aanwezig zonder erg storend te worden.

    Rijden

    Behalve de Note waren bij de introductie ook de nieuwe Micra en Juke beschikbaar om mee te rijden. De Note onderscheidt zich in positieve zin van deze twee. Waar de Micra en Juke opvallen omdat ze een stug onderstel hebben en daardoor wat rumoeriger zijn op de doorgaans niet al te beste Slowaakse wegen, blinkt de Note uit in rust. Oneffenheden worden moeiteloos genomen, de feedback van de banden naar het stuur is prettig. De Note laat zich makkelijk sturen en remmen, ook onder iets extremere omstandigheden. Het stuurgevoel bij de iets lichtere benzineversie is strakker dan bij de zwaardere diesel. Maar in beide variaties stuurt de Note plezierig en snaarstrak.  Je voelt je veilig in de Note en hij zit daarnaast prima. Ook op de langere afstanden.

    Nissan-Note-wit-01Accessoires

    Voor de Nissan Note zijn, net als bij alle andere automerken, veel accessoires verkrijgbaar. Een heel aardige optie is het Safety Shield: een veiligheidssysteem dat met behulp van sensoren 360 graden rondom de auto waarschuwt voor objecten in de dode hoek, rijbaanwisseling als er geen richting aan wordt aangegeven en parkeercamera’s. Het camerasysteem werkt tot een snelheid van 8 kilometer per uur en is een ideaal parkeerhulpmiddel en verhoogt de veiligheid van inzittenden en omgeving.

    Conclusie
    Of Nissan de Note het eerste jaar 5.000 keer aan de man kan brengen zal de tijd leren. Aan de rijeigenschappen ligt het wat mij betreft in ieder geval niet. De Note stuurt prettig en ligt stevig op de weg. De 80 pk benzineversie zou ik persoonlijk laten staan. De merkbaar sterkere diesel krijgt mijn voorkeur.

    note_dynamic_002Plus
    + Comfort
    + Wegligging
    + Afwerking

    Min
    – Gebruikte materialen
    – Vermogen benzinemotor
    – Geluid dieselmotor

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Fiat 500C TwinAir Turbo 85 S
    Next Article Autotest Toyota Auris Hybrid Touring Sports

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?