Nissan heeft de X-Trail volledig opnieuw ontwikkeld, uit het terreinsegment gehaald en er een crossover in het SUV-middensegment van gemaakt. Vanaf 1 juli is de X-Trail te koop, ik reed tijdens de persintroductie met de All Mode 4×4-i.

Ik vind de nieuwe X-Trail een geslaagde opvolger van de oude vierkante blokkendoos. Behalve de prijs, want die begint bij iets minder dan 37 duizend euro voor de Visia basisuitvoering. En dat is veel geld in vergelijking met bijvoorbeeld de Mitsubishi Outlander en Mazda CX-5. De iets uitgebreidere Acenta wisselt voor 39.940 euro van eigenaar en voor de meest luxe uitgevoerde Tekna rekent Nissan 44.490 euro. Exclusief voor leaserijders komt er ook een Business Edition die rond de 38 duizend euro gaat kosten. X-Tronix CVT automaat en vierwielaandrijving kosten respectievelijk 2.500 en 4.000 euro.

Nissan-XTrail-2014-DrivingDutchman-5Nissan X-Trail is een ruime auto

De X-Trail lijkt op de nieuwe Qashqai die Nissan recent introduceerde. Ten opzichte van zijn voorganger is de X-Trail langer, breder en lager geworden. De wielbasis groeide ook, de bodemspeling is gelijk gebleven. Door de grotere maten zit je voor- en achterin in de X-Trail riant. De achterbank kan voor- en achteruit geschoven worden en er is ruimte voor een optionele derde zitrij. De voorstoelen zijn het laagst geplaatst, de achterpassagiers zitten iets hoger en op de derde zitrij zit je het hoogst zodat alle passagiers een goed uitzicht hebben. Een gigantisch glazen panoramadak dat geopend kan worden maakt de X-Trail op het oog nog ruimer. De derde zitrij heeft een dubbele kantelfunctie en kan volledig plat opgevouwen worden.

Je zit op goede stoelen die overal prima steun bieden. De stand van de bestuurderstoel en het stuur zijn goed op elkaar af te stellen. De juiste zitpositie is snel gevonden. Het stuur van de X-Trail heeft een fijn formaat, heeft de juiste dikte en voelt prettig aan. Het dashboard is overzichtelijk en, net als de rest van het interieur, gemaakt van kwalitatief goede materialen. De instrumenten kunnen vanuit iedere zitpositie goed bediend worden. Door een multifunctionele dubbele laadvloer die negen indelingen mogelijk maakt is de X-Trail ook achterin groter geworden.

Voorlopig alleen dieselen

De X-Trail is leverbaar met een dCi 130 turbodieselmotor en twee- of vierwielaandrijving. De X-Tronic automatische versnellingsbak is alleen leverbaar in combinatie met de voorwiel aangedreven versie. In de loop van 2015 wordt een 1.6 DIG-T turbobenzinemotor aan het gamma toegevoegd.

Nissan-XTrail-2014-DrivingDutchman-2De dCi 130 is een fijne motor voor de X-Trail. Al hoor je de motor voornamelijk op lagere snelheid wel duidelijk binnenin de auto. Het geluid is echter niet storend. De 1.6 diesel is sterk en soepel genoeg om een flinke last tot 2.000 kilo te trekken. De versnellingspook van handgeschakelde zesversnellingsbak gaat als een warm mes door de boter en valt soepel in de juiste versnelling. Boven de 65 kilometer per uur worden banden- en omgevingsgeluid harder en valt de diesel minder op. Boven de 120 kilometer per uur is er licht windgeruis bij het grote panoramische glazen schuifdak te horen, maar ook dat mag geen naam hebben.

Omdat Nissan de X-Trail niet helemaal uit het terreinsegment wilde halen, is de caravantrekker ook leverbaar met All Mode 4×4-i vierwielaandrijving. De nieuwe X-Trail  is echter niet, net als zijn voorganger, een terreinauto pur-sang. Toch kon ik de X-Trail nog even op het onverhard aan de tand voelen. Met een draaiknop op de middenconsole kies je voor voorwielaandrijving, Automatische 4WD of Lock (permanente vierwielaandrijving) voor extreme omstandigheden. De vierwielaandrijving werkt geweldig, het geeft de auto een vertrouwd gevoel op een gladde ondergrond.

Nissan-XTrail-2014-DrivingDutchman-1Het onderstel van de Nissan X-Trail is stug, maar niet oncomfortabel. Op de slechte Portugese wegen worden de af en toe diepe kuilen goed geabsorbeerd en komt ook de Nissan Chassis Technology goed tot zijn recht. Active Ride Control past de demping voelbaar aan naar de conditie van de weg. Active Trace Control remt de wielen afzonderlijk af om te voorkomen dat de voorwielen in een scherpe bocht rechtdoor gaan.

Aandacht voor connectiviteit en veiligheid

NissanConnect verbind de smartphone met de auto, er zijn verschillende apps voor muziek, sociale netwerken, entertainment en reizen. De apps worden eenvoudig bedient via een 7 inch touchscreen. De X-Trail is uitgerust met nieuwe satellietnavigatie met Google waarmee je informatie kunt opvragen over bijvoorbeeld het weer en POI-locaties. Met de Send-to-Car functie kun je thuis een route plannen en die naar het NissanConnect-systeem sturen. Auto’s worden steeds veiliger. Naast het standaardpakket aan rem- en stabiliteitssystemen rust Nissan de X-Trail uit met nog een hele rits hulpmiddelen. De Around View Monitor meet de beschikbare parkeerruimte, de auto stuurt zelf het parkeervak in. Je moet wel zelf koppelen, gas geven en remmen.

Nissan-XTrail-2014-DrivingDutchman-6Nissan Safety Shield behelst een aantal veiligheidsvoorzieningen. Als je te dicht achter een voorganger rijdt, klinkt er een waarschuwingssignaal. Als je daar niet op reageert, activeert de auto zelf lichtjes de remmen. Als de afstand tussen jou en je voorganger toch kleiner wordt remt de auto zelf harder. Ook houdt de X-Trail continue jouw rijstijl en de manier waarop je stuurt in de gaten. Zodra de auto merkt dat je minder zorgvuldig stuurt, verschijnt op het dashboard een melding dat je beter even pauze kunt nemen.

Conclusie Nissan X-Trail 2014

Ik ben onder de indruk van de ruimte in de Nissan X-Trail en de prestaties van de 1.6 diesel onder de kap. De X-Trail is een nog betere trekauto voor de lange afstanden geworden. Als je op zoek bent naar een ruime gezinsauto kan ik je van harte adviseren om behalve met de Mitsubishi Outlander en Mazda CX-5 ook een proefrit met de Nissan X-Trail te maken.

Nissan-XTrail-2014-DrivingDutchman-4Bekijk meer foto’s van de Nissan X-Trail op onze Facebook pagina. 

Technische gegevens Nissan X-Trail 2014

Brandstof: Diesel
Energielabel/Bijtelling: C/25%
Gem. verbruik: — l/100 km
Testverbruik: — l/100 km
CO2 uitstoot: 129 g/km
Cilinderinhoud: 1.598 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. Vermogen: 130 pk bij 4.000 tpm
Max. Koppel: 320 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,5 sec.
Topsnelheid: 188 km/h
Transmissie: Handgeschakeld, 6 versnellingen
Gewicht: 1.550 (2WD), 1.600 (4WD) kg
Prijs basisversie: € 36.990
Prijs gereden versie: niet bekend

Plus
+ Binnenruimte
+ Veiligheidsvoorzieningen
+ Prestaties

Min
– Prijs
– Motorgeluid
– Alleen diesel

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: