Ondanks een vrij verse en stijlvol vormgegeven vloot, wil het de laatste jaren niet echt vlotten met de verkoopcijfers van Opel in Nederland. De Astra heeft moeite om het downsize- en hybride geweld in het C-segment bij te benen, terwijl het merk in de meest compacte klasse met de Agila lijkt uitgekinderd. Maar, toen kwam Adam.

Als een ware Benjamin zette hij Opel terug op het moderne spoor. Een spoor dat Opel even geleden voorzag van een extra biels met de komst van de Adam Rocks en een gloednieuwe motor. De ruigere broeder van Adam die een meer mannelijk publiek moet verleiden en ik kroop achter het stuur. Is die Adam ruig genoeg voor ons mannen?

Driving-Dutchman-Opel-Adam-Rocks-1-4Avontuurlijke gimmicks

Qua design in ieder geval wel. De Adam Rocks staat een stuk hoger op z’n poten. Zo hoog dat Opel ‘m zelfs omdoopt tot mini-crossover. Wat mij betreft niet geheel onterecht want door de toevoeging van extra antracietkleurig kunststof en gimmicks als een chromen uitlaatsierstuk, oogt hij een stuk serieuzer en avontuurlijker dan de gewone Adam. Zeker in combinatie met de forsere spoorbreedte. Deze is met zijn 1,42 meter bijna hetzelfde als de Peugeot 208. En laat dat nu enkel goeds beloven voor de wegligging!

Driving-Dutchman-Opel-Adam-Rocks-1-12In het interieur kijk je net als bij de normale Adam uit op een enigszins speels maar ook zeker serieus vormgegeven dashboard. De ergonomie en het materiaalgebruik zijn top en de zitpositie is een tikkeltje op de bok. De zit zelf is goed door het forse meubilair en het uitgebreid te verstellen stuurwiel. Zo is deze niet enkel in de hoogte, maar óók in de diepte verstelbaar. Best bijzonder voor een auto in dit segment. Een fijne zit voor de langere heer is dus snel gevonden. Ook fijn is Opels 7 inch IntelliLink-systeem. Dit werkt snel en de mogelijkheden zijn eindeloos. Zo luister je naar kraakhelder geluid met DAB+ radio, installeer je eenvoudig een navigatie app en is het zelfs optioneel te koppelen aan een puik klinkend audiosysteem van Infinity. Kosten: 395 euro.

Lekkere opties

Ons testexemplaar was overigens verre van standaard. Naast de Goldbusters exterieurkleur en het SwingTop canvas vouwdak, was deze Rocks voorzien van leren bekleding, stoel- en stuurverwarming, een licht- en regensensor, IntelliLink met DAB+ en Bluetooth, een automatisch dimmende binnenspiegel en parkeersensoren achter. Lekkere opties die de Adam Rocks omtoveren tot een écht premium autootje.

Driving-Dutchman-Opel-Adam-Rocks-1-5Eenmaal onderweg is met name het gevoel dat de Rocks je geeft opvallend. Je hebt dan namelijk niet in de gaten dat je op pad bent met een auto die qua formaat concurreert met de Alfa Romeo MiTo, of kleiner. De Adam voelt groter, al verraadt ‘ie zijn compacte aard zodra een volwassen persoon plaatsneemt op de achterbank. Alhoewel, als dat lukt. Rijst de bestuurder boven de 1,85 meter, dan kan je het plaatsnemen namelijk al vergeten. Enkel een kinderzitje is hier op zijn plaats. De hoofdruimte is overigens afdoende. Wat ook krap is, is de bagageruimte met 170 liter. Klap je de achterbankleuning neer, dan neemt de Adam genoegen met maximaal 660 liter. Ter vergelijking: een VW Up! slokt 250 tot 950 liter bagage op.

Grote stap voorwaarts

Toch zit het grootste nieuws van de Rocks voornamelijk onderhuids. Aldaar huist Opels redding. Een gloednieuwe 1.0 driecilinder turbomotor die leverbaar is met een vermogen van 90 of 115 pk. Ik reed met die laatste en geloof mij, deze motor is zeer fijn. Door z’n hoge vermogen en het relatief lage gewicht, sprint de Rocks in 9,9 seconden naar de 100 kilometer per uur en geeft hij zich pas gewonnen bij een kleine 200 kilometer per uur. Zowel de 90 als 115 pk sterke variant is standaard gekoppeld aan een zijdezacht schakelende zesbak. Wederom een grote stap voorwaarts ten opzichte van Opels voorgaande exemplaren. Wel zijn de verhoudingen wat kort. Dit is dan ook de reden dat de Rocks dik 3.000 toeren per minuut draait bij 120 kilometer per uur. Toch doet dit geen afbreuk aan het rijcomfort. Zo is de auto bijzonder stil en blijft ook het verbruik netjes. Ik scoorde 1 op 14,5 met een vrij pittige rijstijl.

Driving-Dutchman-Opel-Adam-Rocks-1-7Ondanks de aangepaste wagenhoogte, is de rijbeleving gelijk aan die van de normale Adam. Dit is met name te danken aan het stuurgedrag. Dat is vlijmscherp, maar neigt soms richting het hyperactieve. Zo zit er nauwelijks speling in het stuur als het rond de middenstand staat. Dit heeft als resultaat dat de Adam zo nu en dan al zwalkend zijn koers volgt, tenzij je stevig gefocust blijft. Keerzijde van dit euvel? Het betere gooi- en smijtwerk. Zodra je namelijk ook maar enigszins sportief een bocht induikt, word je getrakteerd op een heerlijk uitdagend weggedrag. Sterker nog: de afstelling van het onderstel zelf is zo goed dat het akelig dicht in de buurt komt van onze favoriet, de Ford Fiesta. De turn- in is direct, de achterzijde volgt consequent en het gevoel in het stuur is vlezig. Puik dus, zeker gezien het verder vrij comfortabele onderstel. Enkel een wat springerige inborst bij het nemen van een drempel kan vervelend zijn.

Masculien karakter

En dan de vraag. Is de Adam Rocks ruig genoeg voor ons mannen? Ja, zonder twijfel! Waar de normale Adam soms lieflijk over kan komen en het liefste wordt vertroeteld met een lekker sopje, kent de Rocks een geheel eigen karakter. Hij daagt je uit om elk zandpad over te crossen en geen plas of hoopje modder met rust te laten. Daarna parkeer je ‘m al druipend van de modder op je oprit. Oké, misschien wat overdreven, maar een eigen en een stuk meer masculien karakter, dat heeft de Rocks zeker.

Driving-Dutchman-Opel-Adam-Rocks-1-10Één nadeel; diep in de buidel tasten is onvermijdbaar. Zo kost de testauto minimaal dik 19 mille. Inclusief opties ging het totaalbedrag echter snel richting de vijfentwintigduizend euro. En ja, dat is vrij prijzig. Zelfs voor een luxe A-segmenter.

Kijk voor meer foto’s van de Opel Adam Rocks op onze Facebook-pagina.

Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Energielabel C /20%
Gem. verbruik: 5,1 l/100 km (1 op 19,6)
Testverbruik: 6,7 l/100 km (1 op 14,5)
CO2 uitstoot: 119 g/km
Cilinderinhoud: 999 cc
Cilinders/Kleppen: 3/12
Max. Vermogen: 85 kW/115 pk bij 5.000 tpm
Max. Koppel: 166 Nm bij 1.800 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 9,9 s
Topsnelheid: 196 km/h
Transmissie: Handgeschakelde zesbak
Gewicht: 1.041 kg
Prijs basisversie: € 19.195
Prijs gereden uitvoering: € 24.380

Plus
+ Stoerder dan normale Adam
+ Fijne motor
+ Premium gevoel

Min
– Stuiterig onderstel
– Nerveus stuurgedrag
– Krap achterin

 

Deel.

Over de schrijver

Driving-Dutchman

Cars, Bikes and Life. Auto-en motornieuws, gave reviews met (ont)spannende video’s en mooie foto’s van auto’s en motorfietsen. Driving-Dutchman is er voor mannen en vrouwen die van auto’s, motoren, lifestyle en techniek houden en hier graag meer over willen lezen.

Laat een reactie na: