De Opel Ampera rekent absoluut af met een aantal vooroordelen die leven over elektrische auto’s. Verwacht geen sportieve rijeigenschappen, maar wel een auto die je comfort biedt en waarin het prettig rijden is.

We testen de Opel Ampera op het juiste moment. We onderwerpen de “Extended-Range-Electric-Vehicle” aan een test in het licht van recente nieuwsberichten met koppen als “Plug-inhybrides in praktijk 80% onzuiniger” en “’Stekkerhybrides’ minder zuinig”. Terechte kritiek, of wordt hiermee de aandrijftechniek tekortgedaan?

Opel-Ampera_011Uiterlijk

De Opel Ampera in Lithium White, crèmewit met een parelmoer glans, heeft een opvallend en gestroomlijnd uiterlijk. Opel claimt af te rekenen met ‘alle vooroordelen die je over elektrische auto’s zou kunnen hebben’. Toch dringt de vraag zich op of Opel en andere producenten van plug-in hybrides en elektrische auto’s behoudende potentiële kopers afschrikken met de keuze voor een futuristisch design. Onopvallend rijden is er met de Ampera namelijk niet bij. Zijn koplampen geven hem een x-vormig gezicht. De zwarte hoogglans sierlijsten onder de zijruiten zijn opvallend, zeker in combinatie met een lichte kleur. De forse achterzijde geeft hem een gespierd aanzien. Persoonlijk vind ik het uiterlijk van de Ampera beter geproportioneerd en fraaier dan dat van zijn grootste concurrent, de Toyota Prius Plug-in Hybrid. Ook de 17-inch lichtmetalen velgen die de wielkasten goed opvullen, dragen hieraan bij.

Opel-Ampera_081Interieur

Het interieur van de Ampera is anders dan we gewend zijn van Opel. Het stuur herkennen we van de Insignia, maar de middenconsole en hoogglans kunststof portierdelen in carrosseriekleur kennen we niet van Opel. Deze licht schizofrene combinatie van designstijlen is het gevolg van de familiebanden met de technisch gelijke Chevrolet Volt. De stoelen met standaard lederen bekleding, indien gewenst met accenten in wit of rood, zitten comfortabel. Blauw en groen voeren de boventoon op het bestuurdersdisplay en infotainmentsysteem. Ook hier benadrukt Opel opnieuw het futuristische karakter van de auto. De verzonken knoppen op de in spiegelend grijs plastic uitgevoerde middenconsole zijn met een lichte aanraking te bedienen. Dit werkt en oogt weliswaar fraai, maar het aantal knoppen is overweldigend. Opel had er beter aan gedaan meer functies in het touchscreen en de draai-klik knop te integreren. Dit had de bediening intuïtiever en de uitstraling minder chaotisch gemaakt. Het systeem biedt veel informatie over rijgedrag, energiegebruik en laadinformatie. Bluetooth integratie met telefoon en mediaspeler is standaard. Navigatie en achteruitrijcamera zijn optioneel. De laatste optie is aan te bevelen vanwege het beperkte zicht naar achteren.

Ruimte

Bestuurder en voorpassagier hebben een riante zitpositie in de Ampera. Achterin is ruimte voor twee passagiers. De middelste zitplaats is opgeofferd voor de centraal geplaatste accu. Been- en hoofdruimte houden niet over. De bagageruimte meet 310 liter en is met neergeklapte achterbank te vergroten tot 1005 liter.

Opel-Ampera_101Aandrijving

Het aandrijfsysteem van de Ampera bestaat uit een batterij die een elektromotor voedt. Deze elektromotor drijft de voorwielen aan en kan dit tot 80 kilometer zelfstandig volhouden. Daarna springt de 1.4 liter benzinemotor bij die de batterij oplaadt. De elektromotor blijft de wielen aandrijven. Minder algemeen bekend is dat de benzinemotor in dit laatste scenario bij snelheden boven (ongeveer) 110 kilometer per uur niet alleen de batterij oplaadt, maar ook de wielen via een koppeling aandrijft. De aandrijving is op dat moment niet volledig elektrisch.

Belastingklimaat

Zakelijke rijders zijn op dit moment spekkoper als ze de Opel Ampera aanschaffen. De auto valt door zijn lage CO2-emissie van 27 gram per kilometer in de 0%-categorie voor fiscale bijtelling. Voorts is de Ampera vrijgesteld van BPM en wegenbelastingvrij tot 2016. Bedrijven kunnen de auto opvoeren als investeringsaftrekpost. De verkoopresultaten zijn er naar: Opel geeft aan al 2.500 Ampera’s verkocht te hebben en verwacht daar de komende tijd elke maand 300 exemplaren aan toe te kunnen voegen.

Opel-Ampera_061De dagelijkse praktijk

Het daadwerkelijk gerealiseerde gemiddelde verbruik (en direct daarmee samenhangend de werkelijke CO2-uitstoot) is alleen relevant voor de werkgever die de brandstof betaalt. Onderzoek waar in eerdergenoemde nieuwsberichten naar wordt gerefereerd, leert dat plug-in hybrides gemiddeld 80 procent meer brandstof verbruiken dan de fabrieksopgave. Het praktijkverbruik is afhankelijk van de elektrische actieradius en het verbruik van de benzinemotor en kan variëren van 0,0 liter bij volledig elektrisch rijden tot het verbruik dat je realiseert bij 100% rijden met lege accu’s, dus zonder ooit op te laden. Een meer geschikte maar aanzienlijk minder sensationele kop voor de nieuwsberichten zou dan ook zijn: “Nederlands belastingklimaat stimuleert zuinig rijden niet”.

Rijgedrag

Nu de meeste herfstbladeren gevallen zijn, is ‘cabin preconditioning’ een uitkomst. Het interieur wordt opgewarmd, de ramen worden ontdooid en de auto gestart. Net als verwarmbare voorstoelen onderdeel van de rijke standaarduitrusting. Opgeladen en dus volledig elektrisch komt de auto snel van zijn plek. De Ampera reageert vrij direct op het stuur, dat goede weerstand biedt. Hoewel Opel ons er al voor waarschuwde, konden we op lokale wegen zelfs laverend niet altijd voorkomen dat de voorkant bij het op- en afrijden van drempels het wegdek toucheerde. Het is sowieso goed om drempels langzaam te nemen, want de auto is vrij hard geveerd. In de bochten voel je het extra gewicht van de accu’s en laat de Ampera je merken dat hij het liefst gewoon rechtdoor zou gaan. De auto weegt vrijwel net zoveel als Opel’s SUV, de Antara, maar het lage zwaartepunt zorgt ervoor dat de auto nauwelijks overhelt. Na enige gewenning (lees: met een lagere snelheid) is de auto dan ook prima door bochten te sturen. Het duurt wat langer om te wennen aan het wat zompige gevoel dat de remmen je geven. De Ampera presteert merkbaar beter bij volledig elektrisch rijden, maar nog steeds voldoende als de verbrandingsmotor bijspringt. Tegenvallend is de actieradius. Tijdens een testrit waarbij we het eerste kwartier op lokale en provinciale wegen rijden, en vervolgens snelwegen (120 km/uur), is de accu na ongeveer 40 kilometer leeg. Dat valt toch wat tegen, zeker afgezet tegen de minimale laadtijd van vier uur bij gebruik van een laadpaal.

Opel-Ampera_041Conclusie

De Opel Ampera rekent absoluut af met een aantal vooroordelen die leven over elektrische auto’s. Verwacht geen sportieve rijeigenschappen, maar wel een auto die je comfort biedt en waarin het prettig rijden is. Het concept van Ampera moet passen bij je situatie. Opel zorgt bij aanschaf voor een laadpunt op thuis- en werklocatie. Woon je minder dan 40-50 kilometer van je werk, dan is je stopcontact of laadpaal het enige tankstation dat de Ampera ziet. Het futuristische exterieur- en interieurontwerp zal niet ieders smaak zijn. Ook zijn we pragmatisch genoeg om te beseffen dat elektrisch rijden in 2012 ook nadelen met zich meebrengt: een beperkte actieradius, ruimte opgeslokt door accu’s, een toegenomen gewicht en een stevig prijskaartje. Natuurlijk kunnen er nog stappen gemaakt worden. Maar deze technologische vernieuwing afschrijven op basis van een afwijking tussen norm- en praktijkverbruik is flauwekul. Net zoals het concept “normverbruik” toegepast op elektrische auto’s onzinnig is.

Bekijk meer foto’s van de Opel Ampera op onze Facebook pagina.

Technische gegevens:
Aandrijving: Elektromotor en benzine-aangedreven motorgenerator
Energielabel/Bijtelling: A/0%
Elektrische actieradius: 83 km
Gem. Verbruik (gecombineerd): 1,2 l/100 km (1:83)
Gem. Verbruik (benzine): 5,0 l/100 km (1:20)
CO2-uitstoot: 27 gram/km
Cilinderinhoud: 1.398 cc
Cilinders: 4 in lijn
Vermogen (elektromotor): 111 kW / 150 pk
Vermogen (benzine): 63 kW / 86 pk bij 4.800 tpm
Koppel (elektromotor): 370 Nm
Koppel (benzinemotor): 130 Nm bij 4.250 tpm
Acceleratie 0 – 100 km/h: 9,0 sec.
Topsnelheid: 161 km/h
Transmissie: Automaat
Gewicht: 1.635 kg
Prijs basisversie: € 48.295
Prijs gereden uitvoering: € 52.490

Plus
+ Interieurruimte en zitcomfort voorin
+ Wegligging
+ Rijke standaarduitrusting
+ Technologische noviteiten

Min
– Elektrische actieradius
– Prijs
– Interieurruimte achterin
– Ergonomie

Deel.

Over de schrijver

Driving-Dutchman

Cars, Bikes and Life. Auto-en motornieuws, gave reviews met (ont)spannende video’s en mooie foto’s van auto’s en motorfietsen. Driving-Dutchman is er voor mannen en vrouwen die van auto’s, motoren, lifestyle en techniek houden en hier graag meer over willen lezen.

Laat een reactie na: