De Opel Grandland X is een van de vele auto’s in het waanzinnig populaire en overvolle C-suv/crossover segment. Zijn looks zijn goed, maar is het hart ook zo mooi?

Recent reden we met de opgefriste Nissan Qashqai, die samen met onder andere de Ford Kuga, Peugeot 3008, Kia Sportage en Renault Kadjar om dezelfde klanten strijden als Opel met de Grandland X.

Ik ben gezwicht voor het sportieve en vooruitstrevende design van de Grandland X, die zijn naam eer aan doet. Vooral in de fraaie Topaz Blue trend lak met glanzend zwart dak en zilveren dakrails. Ik voel me in deze auto op mijn gemak, bekeken en gerespecteerd.

Binnen ziet de Grandland er minstens net zo fraai uit als buiten. Het interieur is strak en rustig en Opel heeft niet beknibbeld op materiaalsoorten. Het kussen van de verstelbare lendensteun in de bestuurdersstoel had wat mij betreft wel iets iets dikker mogen zijn zodat je wat meer steun in je onderrug hebt. Er is veel ruimte in de auto, vijf volwassenen zitten er riant in. En dan kun je ook nog een flinke lading bagage meenemen in de achterbak die je met eenvoudige voetbeweging onder de bumper toegankelijk maakt.  

De rij-informatie op het instrumentenpaneel is goed afleesbaar. De bediening van het menu waarin je onder andere de afgelegde afstand, het brandstofverbruik en gemiddelde snelheid afleest, bedien je echter met een schakelaartje in de richtingaanwijzer. En als je daar iets te hard op drukt, geef je onbedoeld richting aan.

Extra comfortabel

Het optionele acht inch (standaard is zeven inch) infotainment-display in mijn persauto is wederom- en daar heeft Opel echt veel aandacht aan besteed- fraai in het strak vormgegeven dashboard geïntegreerd. Een nadeel van het systeem is dat als je je iPhone via usb verbindt, Apple Carplay wordt opgestart. Het werkt prima, maar als je Carplay niet wil gebruiken en naar de radio wil luisteren, moet je eerst terug naar het begin-menu en daarna opnieuw je favoriete radiozender kiezen.

Voor het, eveneens optionele, Denon premium sound systeem met acht speakers en een subwoofer moet je 600 euro aftikken, maar dat is het zeker waard. Wow, wat een mooie sound geeft dit systeem!

En dan het rijden. Hoewel de 1.6-liter diesel waar ik mee reed ‘maar’ 120 pk heeft, is deze Grandland X sterk. Zo sterk dat je maar weinig hoeft te schakelen, wat overigens lekker soepel gaat. Ondanks het weinige schakelen is het brandstofverbruik meer dan redelijk. Binnenin de Opel die sowieso al heel stil is, is de motor nauwelijks hoorbaar en dat maakt de auto extra comfortabel.

Lichtjes, maar resoluut

De Opel Grandland X stuurt resoluut, maar voelt wat lichtjes. Hierdoor krijg je in eerste instantie het gevoel alsof de auto door een bocht glijdt. Dit is echter niet het geval en na een paar dagen sturen besef je dat het stuurkarakter van de auto zijn comfort bepaalt. Het onderstel is voor Opel begrippen soepel, zonder te slap te worden. Hierin hebben de Duitsers een goed compromis gevonden.

Net als alle andere automerken is ook de Opel Grandland X leverbaar met alle bekende veiligheid en luxe verbeterende systemen zoals rijbaanassistentie, adaptieve cruise control, parkeer-sensoren en -assistentie. Daarbovenop biedt Opel OnStar standaard op iedere Grandland X. Met één druk op de knop neem je contact op met jouw persoonlijke assistent die je helpt om een tankstation of andere bestemming te vinden. Je kunt de assistent zelfs bellen als er een lampje op je dashboard gaat branden en wil weten wat je moet doen of waar je naartoe kunt gaan.

Opel kan op afstand zien waar je bent en de status van je auto bekijken en je passend advies geven. En mocht je onverhoopt bij een ongeval betrokken raken, dan maakt jouw Opel automatisch contact met OnStar. Indien nodig, stuurt de Opel OnStar adviseur de juiste hulpdiensten en geeft je locatie en essentiële gegevens door. Handig, comfortabel en veilig!

Het complete pakket van ontwerp, degelijkheid, comfort, veiligheid, luxe, ruimte en prestaties maken van de Opel Grandland X een geduchte speler in het C-suv/crossover segment. Door zijn forse formaat en binnenruimte oogt en voelt het alsof je in een auto uit een hoger segment rijdt. Voor iets meer dan 30 duizend euro rij je een handgeschakelde 1.2-liter benzine. En dat is een alleszins redelijk bedrag voor een auto met de klasse van de Opel Grandland X.

Opel Grandland X 1.6 CTDi 120 pk

Motor: 1.560 cc viercilinder diesel met turbo
Vermogen: 120 pk bij 3.500 toeren
Koppel: 300 Nm bij 1.750 toeren
Transmissie: handgeschakeld, zes versnellingen
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 189 km/h
Acceleratie: 0-100 km/h: 10,9 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.295 kilo
Gemiddeld opgegeven verbruik: 4.0-4.3 l/100 km
CO2-uitstoot: 104 g/km
Energielabel: C
Uitstootniveau: Euro 6
Basisprijs (rijklaar): 30.499 euro
Prijs testauto (rijklaar): 42.316 euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: