Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autotest Opel Insignia 2.8 V6 Turbo OPC

    Auto 31-03-2014Geen reacties

    De Opel Insignia heeft niet het imago van een sportieve snelwegracer. Dat merk ik als ik collega’s die er kijk op hebben (lees: de dames) na mijn terugkeer van de importeur een eerste oordeel laat vellen.

    Me met gefronste wenkbrauwen aankijkend: “Aparte wielen voor een Opel.” En: “Op zich wel leuk, maar ik zou ‘m toch niet kiezen in die kleur.” Gevolgd door: “Staat dat OPC nog ergens voor?” De optionele 20 inch aluminium velgen en de alleen voor de Opel Performance Center versie beschikbare kleur ‘Arden Blue’ vallen blijkbaar niet bij iedereen in de smaak. Is deze Insignia naast een zakelijke sedan ook de OPC-toevoeging waardig?

    Opel Insignia V6 Turbo OPC 01 Driving-DutchmanBeoordelen op performance

    De Insignia sedan is een fraai gelijnde auto. Ik ben met name te spreken over zijprofiel en achterzijde, met de op de hoeken van de bumperpartij geïntegreerde uitlaten. De voorkant is minder onderscheidend. De knik in de motorkap doet denken aan Japanse merken. De P in OPC staat voor Performance. Daar mogen we de Insignia dus op beoordelen. In de standaardmodus is alles gericht op comfort.

    De veiligheidssystemen laten wat speelruimte, maar grijpen dan overtuigend in.

    Met de OPC-knop geactiveerd zijn de wijzerplaten rood omrand, wordt de vering aanzienlijk stugger, het stuur zwaarder, de gasrespons directer, en schiet de auto in zijn toeren omhoog. Licht verslavend. In bochten geeft de OPC voldoende vertrouwen om tot de limiet te gaan, waarna de auto geleidelijk wat grip verliest en over alle vier de wielen opzij schuift. Het elektronisch sperdifferentieel doet zijn werk, dus driften kun je vergeten. De veiligheidssystemen laten wat speelruimte, maar grijpen dan overtuigend in.

    Opel Insignia V6 Turbo OPC 02 Driving-DutchmanDe OPC-modus zorgt voor een grijns bij alle inzittenden, al voelt het nooit écht bloedsnel, soepel, wendbaar, en word je op geen enkel moment echt keihard in de fijn zittende Recaro’s gedrukt. Het maximale koppel is met 435 Nm indrukwekkend, maar je profiteert er pas volledig van bij 5.250 toeren.

    Op de achterzijde prijkt wel een OPC-badge en dat schept verwachtingen.

    Ook het gewicht van 1.735 kilogram zorgt dat de Insignia wat log aanvoelt. Ruim 300 kilo meer dan de tamste versie. Dat tikt aan. Opel kan terecht ter verdediging aanvoeren dat de vierwielaandrijving hiervan een aanzienlijk deel voor zijn rekening neemt. En dat daarnaast werkelijk alle luxe die je wenst, aanwezig is. Maar ja, op de achterzijde prijkt wel een OPC-badge en dat schept verwachtingen.

    Opel Insignia V6 Turbo OPC 03 Driving-DutchmanTrage versnellingsbak

    De automatische zesversnellingsbak doet afbreuk aan het sportieve karakter dat Opel nastreeft. De bak kan het bij sportief rijden niet bijbenen en schakelt bruusk. Hij kan zich niet meten met de snel en subtiel schakelende acht- of negenversnellingsbakken die concurrenten monteren. Op de snelweg ben je de uitstekende Bose luidsprekers dankbaar, want het motorgeluid is (ook in standaardmodus) irritant aanwezig, naast de afrolgeluiden van de banden en het gegrom uit de uitlaten. Na een paar dagen probeer ik nu en dan nog met de flippers op te schakelen omdat ik het gevoel heb nog niet in het hoogste verzet te rijden.

    Na het activeren van de OPC-knop is het volstrekt onmogelijk om rustig te blijven cruisen.

    Twee gezichten

    De Insignia OPC is een auto met twee gezichten. De zakelijke sedan die je te allen tijde een comfortabele rijervaring biedt, versus het monster dat ontwaakt wanneer je de OPC-knop indrukt. Na het activeren is het volstrekt onmogelijk om rustig te blijven cruisen. Je kwelt er zowel de auto als jezelf mee. De auto omdat de versnellingsbak zo onrustig wordt dat het comfort waaraan je in de standaardmodus gewend was, volledig verdwijnt. En jezelf omdat je daarvoor niet in een OPC hebt geïnvesteerd. Het monster ontwaken is hem temmen.

    Opel Insignia V6 Turbo OPC 04 Driving-DutchmanInterieur

    Het interieur van de voor 2014 gefacelifte Insignia is bijzonder geslaagd. Opel heeft zich de kritiek aangetrokken en de kermis op de middenconsole ingedamd. Goed geplaatste en gevormde knoppen voor de klimaatbeheersing en een groot touchscreen, dat ook bediend kan worden via knoppen op het stuurwiel, een gebrekkig touchpad tussen de voorstoelen, of via spraakbediening. De laatste optie verdient een positieve vermelding: adressen en bestemmingen zijn in een keer op ‘briefvolgorde’ in te spreken. Het systeem herkent ook lange en lastige straatnamen in één poging., hoewel huisnummers lastig blijven. Het interieur is succesvol naar een hoger plan gebracht en zonder meer stijlvol.

    De Opel Insignia OPC is eigenlijk een koopje: twee auto’s voor de prijs van… net ‘iets’ meer dan één. 

    Duits rijden bereikbaar?

    De Opel Insignia OPC is eigenlijk een koopje: twee auto’s voor de prijs van… net ‘iets’ meer dan één. Een uitermate comfortabele en representatieve sedan voorzien van alle luxe en ruimte, met een kofferbak van 500 liter. En op de koop toe een vierwielaangedreven sportsedan met een krachtige V6-motor met reserves op elk gewenst moment, een prima wegligging, vertrouwenwekkend rijgedrag op hoge snelheden en op een bochtig parcours. En voorzien van het OPC Unlimited Pack (2.295 euro) geef je de gevestigde Duitse orde met een topsnelheid van 270 kilometer per uur het nakijken. De training om dat op een verantwoorde wijze te doen, krijg je erbij.

    Voor wie het glas half leeg is, ziet het verhaal er anders uit. Je wilt óf een spartaanse sportauto, of een comfortabele zakenauto. De Insignia OPC is hét bewijs dat beide lastig samengaan zonder compromissen te sluiten. Wat voor jou geldt, blijft persoonlijk. Met een prijs van ruim 82.000 euro is de testauto in elk geval geen koopje, of je nu als optimist of pessimist door het leven gaat.

    Reactie van Opel Nederland

    Volgens Opel Nederland coördinator public relations Leo Wennekes is de OPC het vlaggenschip van Opel. “Deze uitvoering heeft alles aan boord wat een bestuurder zich maar kan wensen. Het is een liefhebbersauto met bijbehorend hoger prijskaartje. Natuurlijk is 82 duizend euro heel veel geld, maar welk merk kan dit pakket voor deze prijs matchen?” 

    Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.

    Technische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Energielabel/Bijtelling: G/25%
    Gem. verbruik: 10,7 l/100 km
    CO2 uitstoot: 251 g/km
    Cilinderinhoud: 2.792 cc
    Cilinders/Kleppen: 6/24
    Max. Vermogen: 239 kW/325 pk bij 5.250 tpm
    Max. Koppel: 435 Nm bij 5.250 tpm
    Acceleratie 0-100 km/h: 6,0 s
    Topsnelheid: 270 km/h (onbegrensd i.c.m. OPC Unlimited Pack)
    Transmissie: Zestraps automatische transmissie
    Gewicht: 1.735 kg
    Prijs basisversie: € 27.995 (Vanaf prijs OPC: € 69.995)
    Prijs gereden uitvoering: € 82.165

    Plus
    + Facelift interieur
    + OPC-knop
    + Fungehalte
    + Functioneel

    Min
    – Automatische versnellingsbak
    – Hoge prijs
    – Schizofreen karakter

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Mercedes-Benz C 200
    Next Article Scootertest Sym 2014, scooterrijden is best cool!

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?