Opel doet met de Mokka een eerste poging in het groeiende segment voor compacte suv’s. Voordat de auto in de showroom stond, had het merk al meer dan 30.000 Europese orders geschreven en begin februari 2013 staat de teller al op 80.000. Zijn deze klanten na de ontvangst van hun Mokka nog net zo enthousiast als op het moment waarop ze besloten tot de aankoop? Lees mijn bevindingen op basis van een kleine week rijden in de compacte Duitse nieuweling.

Wereldauto met Duits DNA

General Motors zet wereldwijd vol in op het relatief nieuwe segment en biedt, net als bij onder meer de Ampera, modellen onder andere merknamen aan die technisch grotendeels gelijk zijn en veel elementen delen. De Chevrolet Trax wordt als enige daarvan ook in Europa geleverd. De Buick Encore is bestemd voor de Amerikaanse markt en de Holden Trax voor Australië. De Mokka wordt samen met de Chevrolet geassembleerd in Incheon in Zuid-Korea. Opel verzekert dat het Mokka-chassis van Duitse makelij is en is afgestemd op de Europese behoeften.

Opel-Mokka_16Op de bok

Mijn Mokka ziet er smaakvol uit, staat op 18 inch lichtmetalen velgen en is uitgevoerd in ‘deep espresso brown’ met bruine en lichtblauwe accenten in het interieur. De materialen zijn van goede kwaliteit. Alleen de overkapping van het display op de middenconsole is van een wat hardere en minder fraaie plastic variant. De interieurkleuren combineren uitstekend. Na het instappen valt direct het goede zicht vooruit en naar de zijkanten op. Het zicht naar achteren daarentegen is door het hoge achterwerk iets minder goed. Mijn Mokka met het middelste Edition uitrustingsniveau is voorzien van diverse optiepakketten. Helaas ontbraken de ergonomische comfortstoelen met ‘Aktion Gesunder Rücken’ (AGR) label inclusief elektrische lendensteun, instelbare hellingshoek en uitschuifbare zitting. Jammer, want de standaardstoelen geven niet voldoende steun voor mijn onderrug, zij en (langere) benen. Je zit echt op de bok. Geef dus die 595 euro uit voor de AGR-gecertificeerde zetels. Je zult geen spijt krijgen van deze beslissing, zeker als je regelmatig langere tijd in de auto doorbrengt.

Opel-Mokka_05Vierwielaandrijving

De 1.4 liter benzinemotor levert vermogen aan alle vier de wielen in maximaal een 50:50 voor-achter verhouding, maar alleen in situaties waarin de banden onvoldoende grip hebben. Onder normale omstandigheden worden alleen de voorwielen aangedreven. Het bijschakelen van de achterwielen verloopt vloeiend en resulteert direct in merkbaar meer grip. Zonder meer vertrouwenwekkend.

Opel-Mokka_15Soepel

Om vlot te kunnen rijden met de Mokka moet je de motor goed op toeren houden. Versnellen in zowel vijfde als zesde versnelling vereist namelijk geduld en over het maximum vermogen beschik je pas vanaf 4.900 toeren. Dat resulteert in behoorlijk wat motorgeluid in de auto. Na enige gewenning ervaar ik dit echter niet meer als storend. De goede prestaties helpen mogelijk ook bij die perceptie. Het rijden in een Mokka met deze motorisering is geen straf. Soepel is het woord dat het rijgedrag het beste omschrijft. Stabiel en comfortabel op rechte stukken en goed handelbaar op bochtige wegen, waar de carrosserie slechts beperkt overhelt. Oneffenheden in het wegdek zouden met name op lagere snelheden beter gefilterd kunnen worden. Op een stukje onverhard stuiterde ik behoorlijk heen en weer, hoewel dat deels toe te schrijven is aan de beperkte steun van eerdergenoemde standaardstoelen. De elektrische stuurbekrachtiging van de Opel slaat helaas door qua soepelheid. De besturing is zeer licht. Op lokale wegen is dit prima, maar op de snelweg wil ik iets meer weerstand in het stuur voelen. De gevoelloosheid rond de middenstand zorgt ervoor dat bij hogere snelheden vaak kleine stuurcorrecties nodig zijn.

Het rijden in een Mokka met deze motorisering is geen straf. Soepel is het woord dat het rijgedrag het beste omschrijft.

Verbruik

Ik kom tot een testverbruik van 7,7 liter per 100 kilometer. De gemiddelde Nederlander zal zijn Mokka echter niet snel offroad gebruiken, dus dat kan zeker nog wat lager. Je komt daarmee redelijk in de richting van het opgegeven gemiddeld verbruik van 6,4 liter per 100 kilometer.

Ruimte

De brochure vermeldt trots dat je in het interieur van de Mokka 19 opbergvakken terugvindt. Met recht een indrukwekkend aantal, maar minstens zo imponerend is de ruimte die de auto biedt. Met name voor de achterpassagiers. De beenruimte is uitstekend, maar ook de hoofdruimte is voldoende. Twee passagiers kunnen zeer comfortabel zitten, een derde met wat inschikken ook. Het is niet helemaal eerlijk, maar na het zien van deze overvloed kan de kofferruimte haast alleen maar tegenvallen. Nee dus: deze biedt 365 liter goed bruikbare ruimte, die met een –net niet vlak– neergeklapte achterbank vergroot kan worden tot 1.372 liter. Niet slecht voor een auto die zijn onderstel deelt met de Chevrolet Aveo en volgende generatie Corsa.

Opel-Mokka_07Knoppen

De bedieningselementen in de Mokka herkennen we uit andere Opel modellen. Helaas geldt dit ook voor de knoppenbrij op de middenconsole. Heel veel knoppen op een beperkt oppervlak. De druk- en draaiknop waarmee het eenvoudige, maar functionele infotainmentsysteem zich laat bedienen, had meer losse knoppen kunnen vervangen. Met de knoppen op het stuurwiel is daarentegen weinig mis. Intuïtieve bediening van cruise control, audio- en telefoonfuncties. Leuk detail is dat Opel je een beeld geeft van wat de grootverbruikers in je auto als airconditioning, stoelverwarming en ventilatie aan het brandstofverbruik bijdragen. Met de genoemde functies actief gebruik ik 0,37 liter brandstof per uur extra. Eerlijk is eerlijk, een extra trui doe ik er niet voor aan, maar noem het gerust een stukje bewustwording.

De bedieningselementen in de Mokka herkennen we uit andere Opel modellen. Helaas geldt dit ook voor de knoppenbrij op de middenconsole.

Conclusie

Mijn eerste ervaring met een auto uit het segment van compacte suv’s is een plezierige geweest. De achterpassagiers zijn spekkoper als het op ruimte aankomt. Voorin heb je een vergelijkbaar gevoel, mits je voor de AGR-gecertificeerde stoelen opteert. De Mokka biedt veel comfort en met zijn neutrale weggedrag stelt hij niet gauw teleur. De te lichte elektrische stuurbekrachtiging is een verbeterpunt. Opel heeft in alle opzichten goed nagedacht over de praktische bruikbaarheid, getuige de vele opbergvakken en de indeling van de binnenruimte in het algemeen. Om in koffietermen te blijven: geen espresso die je een kick geeft, maar ook geen latte die je laat insukkelen. Zo bekeken is het vleugje extra kleur en smaak dat een Mokka biedt, eigenlijk helemaal niet zo’n gekke keus.

Bekijk meer foto’s van de Opel Mokka op onze Facebook pagina.

Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Energielabel/Bijtelling: C/25%
Gem. verbruik: 6,4 l/100 km
CO2 uitstoot: 149 g/km
Cilinderinhoud: 1.364 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 103 kW/140 pk bij 4.900 – 6.000 tpm
Max. koppel: 200 Nm bij 1.850 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 9,9 sec.
Topsnelheid: 190 km/h
Transmissie: 6 versnellingen
Gewicht: 1.335 kg
Prijs basisversie: € 22.645
Prijs gereden uitvoering: € 33.270

Plus
+ Interieurruimte
+ Soepele motor en dito rijgedrag
+ Weggedrag op bochtige wegen

Min
– Comfort standaardstoelen
– Afstelling elektrische stuurbekrachtiging
– Comfort op oneffen wegdek

Deel.

Over de schrijver

Koen Zweers

Koen Zweers is global IT business process manager bij Jacobs Douwe Egberts (iets met koffie) en getrouwd met een Amerikaanse die hem klassieke muscle cars heeft leren waarderen. Daarnaast is hij een niet onverdienstelijke thuisbarista. Koen heeft een voorliefde voor (bijna) alles wat Italiaans is. Behalve voor goede koffie geldt dat ook voor de keuken en perfect gesneden maatshirts/-pakken. En niet in de laatste plaats voor Italiaanse carrosseriebouwers en autodesign. Rijdt momenteel Zweeds, en daarvoor Duits, uit frustratie over het alsmaar uitblijven van een waardig alternatief uit Arese. En hoopt privé nog altijd op dat ene en unieke (lees: betaalbare) exemplaar van de Maserati Granturismo te stuiten.

Laat een reactie na: