Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Autotest Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE

    Auto 29-04-2010Geen reacties

    Voor de Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE heeft Land Rover de 2.7 liter dieselmotor omgeruild voor de uit de Discovery 4 afkomstige TDV6.

    Het resultaat is een auto met 160Nm meer, die 3,4 seconden sneller naar 100 kilometer per uur sprint en toch 8,9 procent minder brandstof verbruikt. Het turbosysteem van de nieuwe Range Rover Sport maakt voornamelijk gebruik van de grote, primaire turbo. De kleine, secundaire turbo blijft in rust wanneer geen groot vermogen wordt verlangd. Hierdoor wordt het brandstofverbruik tot een minimum beperkt. Een nieuwe generatie brandstofinspuiting levert een substantiële bijdrage aan de verlaging van het brandstofverbruik.

    Range-Rover-Sport-3.0-TDV6-HSE_06

    Toerental

    Opvallend is het lage stationaire toerental van 710 toeren per minuut. Het Intelligent Power Management System functioneert als Smart Regenerative Charging. Hierbij laadt de dynamo de accu zoveel mogelijk tijdens de meest economische momenten, zoals bij uitrollen in plaats van tijdens accelereren. Het door de fabriek opgegeven vermogen en koppel komen niet overeen met de cijfers die onze vermogenstest aangaf. Land Rover communiceert 245pk bij 4000 toeren per minuut en 600Nm bij 2000 toeren per minuut. In werkelijkheid levert de motor 266 pk bij 3500 toeren per minuut en 660Nm bij 2000 toeren per minuut.

    Transmissie

    Om al die pk’s en Nm’s over te brengen wordt gebruikgemaakt van een zestraps automatische ZF-transmissie die is uitgerust met ‘intelligente schakeling’ en zorgt dat het vermogen en koppel over alle vier wielen gelijkmatig verdeeld wordt. De bak past zich aan de rijstijl van de berijder en rijomstandigheden aan. Behalve automatisch isde versnellingsbak ook handmatig te bedienen door middel van flippers aan het stuur en/of de transmissiepook in de middenconsole. Wij hebben deze opties uiteraard gebruikt, maar schakelden al snel terug naar de automatische optie.

    Range-Rover-Sport-3.0-TDV6-HSE_04

    Adaptive Cruise Control

    De Adaptieve Cruise Control zorgt voor extra veiligheid en verhoogd comfort. Met behulp van een radar scant het systeem de weg voor de auto tien keer per seconde op obstakels. Als er zich iets voor het voertuig bevindt, bepaalt het systeem of en hoeveel er afgeremd moet worden. De bestuurder wordt tegelijkertijd zichtbaar en hoorbaar gewaarschuwd. Er kan gekozen worden uit vier afzonderlijke tussenruimtes, die eenvoudig zijn in te stellen via schakelaars aan het stuur. Bij lage snelheden en filerijden schakelt het systeem zichzelf uit en waarschuwt het dat de chauffeur de bediening van het voertuig zelf moet overnemen. Dit systeem werkt op zich prima, al is het even wennen om te rijden in een auto die zelf afremt wanneer je je voorganger te dicht nadert.

    Comfort en veiligheid

    De Range Rover zit volgepropt met veiligheid- en comfortverhogende actieve en adaptieve hulpmiddelen die assistentie verlenen. Met Terrain Response stel je de auto specifiek in voor rijden op onder andere rotsen en keien, sneeuw en ijs, zand en modder. Het systeem helpt je de meest optimale instelling te kiezen en zorgt dat de auto onder alle omstandigheden beheersbaar blijft. Het lijstje wordt aangevuld met Dynamic Response (standaard op Supercharged en TDV8, optie op TDV6).

    Range-Rover-Sport-3.0-TDV6-HSE_03

    Dit systeem meet de bochtkrachten, vermindert het risico op slingeren, verbetert het rijgedrag en verhoogt het comfort. Het geavanceerde Bosch ABS remsysteem met elektronische remkrachtverdeling zorgt voor maximale beheersing, zonder dat de wielen blokkeren. Een kruislings gekoppeld elektronisch luchtveersysteem completeert en maximaliseert de voertuigbeheersing, het weggedrag en de balans in de auto. Het computergeregelde systeem zorgt dat de rijhoogte van elk wiel gelijk blijft, ongeacht de belading. Adaptieve DampTronic Valve Technology geregelde Bilstein schokdempers met continue verstelbare demperklepjes spelen in al deze gevallen een belangrijke rol.

    Interieur

    De uiterlijke verschillen met de vorige versie van de Range Rover zijn groot. Het interieur heeft een ware metamorfose ondergaan. Waar voorheen honderden knopjes het dashboard en middenconsole sierden, is het nu een oase van rust door de toepassing van een multifunctionele boordcomputer met touchscreen. Hiermee bedien je onder andere de audio, telefoon, navigatie.

    Range-Rover-Sport-3.0-TDV6-HSE_02

    Daarnaast biedt het scherm informatie over de stand van de wielen (handig bij terreinrijden) en geeft het zelfs beelden door van camera’s die her en der in de auto ingebouwd zijn. Deze camera’s vormen een handig hulpmiddel tijdens het inparkeren, maar ook bij terreinrijden. Ze tonen bijna 360 graden wat er rondom de auto gebeurt. Onze testauto is voorzien van het premium harman/kardon Logic7 audiosysteem, een lust voor het oor. Met het 480 Watt systeem met veertien luidsprekers zou menig audiofreak hier jaloers op zijn. Er zijn aansluitingen voor USB, en mp3 en iPod.

    Conclusie

    Met de beschikbare rijhulpmiddelen rij je zeer comfortabel in de Range Rover. Lange afstanden zijn geen probleem. De stoelen zijn nauwkeurig elektronisch in te stellen en zijn voorzien van een geheugenfunctie. De Land Rover Range Rover Sport is niet alleen geschikt voor de PC Hooftstraat, maar is ook prima inzetbaar als reisvoertuig, terreinauto, en autoambulance trekker. De Range Rover mag ongeremd 3500 kilogram trekken. Voor de Range Rover Sport zijn behalve de gereden versie ook nog een V8 diesel (272pk / 640Nm) en een V8 Supercharged (510pk / 625Nm) leverbaar.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Honda Insight Hybride
    Next Article Autotest Mini Cooper Countryman ALL4 Diesel

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?