Voor de Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE heeft Land Rover de 2.7 liter dieselmotor omgeruild voor de uit de Discovery 4 afkomstige TDV6.

Het resultaat is een auto met 160Nm meer, die 3,4 seconden sneller naar 100 kilometer per uur sprint en toch 8,9 procent minder brandstof verbruikt. Het turbosysteem van de nieuwe Range Rover Sport maakt voornamelijk gebruik van de grote, primaire turbo. De kleine, secundaire turbo blijft in rust wanneer geen groot vermogen wordt verlangd. Hierdoor wordt het brandstofverbruik tot een minimum beperkt. Een nieuwe generatie brandstofinspuiting levert een substantiële bijdrage aan de verlaging van het brandstofverbruik.

Range-Rover-Sport-3.0-TDV6-HSE_06

Toerental

Opvallend is het lage stationaire toerental van 710 toeren per minuut. Het Intelligent Power Management System functioneert als Smart Regenerative Charging. Hierbij laadt de dynamo de accu zoveel mogelijk tijdens de meest economische momenten, zoals bij uitrollen in plaats van tijdens accelereren. Het door de fabriek opgegeven vermogen en koppel komen niet overeen met de cijfers die onze vermogenstest aangaf. Land Rover communiceert 245pk bij 4000 toeren per minuut en 600Nm bij 2000 toeren per minuut. In werkelijkheid levert de motor 266 pk bij 3500 toeren per minuut en 660Nm bij 2000 toeren per minuut.

Transmissie

Om al die pk’s en Nm’s over te brengen wordt gebruikgemaakt van een zestraps automatische ZF-transmissie die is uitgerust met ‘intelligente schakeling’ en zorgt dat het vermogen en koppel over alle vier wielen gelijkmatig verdeeld wordt. De bak past zich aan de rijstijl van de berijder en rijomstandigheden aan. Behalve automatisch isde versnellingsbak ook handmatig te bedienen door middel van flippers aan het stuur en/of de transmissiepook in de middenconsole. Wij hebben deze opties uiteraard gebruikt, maar schakelden al snel terug naar de automatische optie.

Range-Rover-Sport-3.0-TDV6-HSE_04

Adaptive Cruise Control

De Adaptieve Cruise Control zorgt voor extra veiligheid en verhoogd comfort. Met behulp van een radar scant het systeem de weg voor de auto tien keer per seconde op obstakels. Als er zich iets voor het voertuig bevindt, bepaalt het systeem of en hoeveel er afgeremd moet worden. De bestuurder wordt tegelijkertijd zichtbaar en hoorbaar gewaarschuwd. Er kan gekozen worden uit vier afzonderlijke tussenruimtes, die eenvoudig zijn in te stellen via schakelaars aan het stuur. Bij lage snelheden en filerijden schakelt het systeem zichzelf uit en waarschuwt het dat de chauffeur de bediening van het voertuig zelf moet overnemen. Dit systeem werkt op zich prima, al is het even wennen om te rijden in een auto die zelf afremt wanneer je je voorganger te dicht nadert.

Comfort en veiligheid

De Range Rover zit volgepropt met veiligheid- en comfortverhogende actieve en adaptieve hulpmiddelen die assistentie verlenen. Met Terrain Response stel je de auto specifiek in voor rijden op onder andere rotsen en keien, sneeuw en ijs, zand en modder. Het systeem helpt je de meest optimale instelling te kiezen en zorgt dat de auto onder alle omstandigheden beheersbaar blijft. Het lijstje wordt aangevuld met Dynamic Response (standaard op Supercharged en TDV8, optie op TDV6).

Range-Rover-Sport-3.0-TDV6-HSE_03

Dit systeem meet de bochtkrachten, vermindert het risico op slingeren, verbetert het rijgedrag en verhoogt het comfort. Het geavanceerde Bosch ABS remsysteem met elektronische remkrachtverdeling zorgt voor maximale beheersing, zonder dat de wielen blokkeren. Een kruislings gekoppeld elektronisch luchtveersysteem completeert en maximaliseert de voertuigbeheersing, het weggedrag en de balans in de auto. Het computergeregelde systeem zorgt dat de rijhoogte van elk wiel gelijk blijft, ongeacht de belading. Adaptieve DampTronic Valve Technology geregelde Bilstein schokdempers met continue verstelbare demperklepjes spelen in al deze gevallen een belangrijke rol.

Interieur

De uiterlijke verschillen met de vorige versie van de Range Rover zijn groot. Het interieur heeft een ware metamorfose ondergaan. Waar voorheen honderden knopjes het dashboard en middenconsole sierden, is het nu een oase van rust door de toepassing van een multifunctionele boordcomputer met touchscreen. Hiermee bedien je onder andere de audio, telefoon, navigatie.

Range-Rover-Sport-3.0-TDV6-HSE_02

Daarnaast biedt het scherm informatie over de stand van de wielen (handig bij terreinrijden) en geeft het zelfs beelden door van camera’s die her en der in de auto ingebouwd zijn. Deze camera’s vormen een handig hulpmiddel tijdens het inparkeren, maar ook bij terreinrijden. Ze tonen bijna 360 graden wat er rondom de auto gebeurt. Onze testauto is voorzien van het premium harman/kardon Logic7 audiosysteem, een lust voor het oor. Met het 480 Watt systeem met veertien luidsprekers zou menig audiofreak hier jaloers op zijn. Er zijn aansluitingen voor USB, en mp3 en iPod.

Conclusie

Met de beschikbare rijhulpmiddelen rij je zeer comfortabel in de Range Rover. Lange afstanden zijn geen probleem. De stoelen zijn nauwkeurig elektronisch in te stellen en zijn voorzien van een geheugenfunctie. De Land Rover Range Rover Sport is niet alleen geschikt voor de PC Hooftstraat, maar is ook prima inzetbaar als reisvoertuig, terreinauto, en autoambulance trekker. De Range Rover mag ongeremd 3500 kilogram trekken. Voor de Range Rover Sport zijn behalve de gereden versie ook nog een V8 diesel (272pk / 640Nm) en een V8 Supercharged (510pk / 625Nm) leverbaar.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: