Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autotest Volkswagen Golf VII Highline 1.4 TSI DSG

    Auto 19-12-2012Geen reacties

    De makers van ‘Das Auto’ claimen nog beter geluisterd en preciezer gekeken te hebben, met als doel een auto te ontwikkelen die de mens het beste begrijpt: de Volkswagen Golf.

    Volkswagen-Golf_01Vrij wollige marketingpraat: Volkswagen kiest met het uiterlijk van de zevende generatie Golf opnieuw voor herkenbaarheid en zekerheid. De auto staat, net als de Audi A3 die we eerder testten, op het gestandaardiseerde MQB-platform. Onderhuids is dan ook sprake van meer vernieuwing dat het uiterlijk doet vermoeden. De Golf legt met een vanaf-gewicht van 1.105 kilogram tot 100 kilogram minder in de schaal dan zijn voorganger, ondanks zijn iets toegenomen lengte en breedte. Daarmee is het gewicht terug op het niveau van de vierde generatie (1997-2003).

    Ondanks de verregaande standaardisatie bij Volkswagen zijn we er toch in geslaagd met een voor de Nederlandse markt bijzonder exemplaar op weg te gaan.

    Uniek exemplaar

    Ondanks de verregaande standaardisatie bij Volkswagen zijn we er toch in geslaagd met een voor de Nederlandse markt bijzonder exemplaar op weg te gaan. We rijden met de sterkste van de twee 1.4 TSI motoriseringen. Deze nieuw ontwikkelde motor levert 140 pk en is in ons land standaard voorzien van Active Cylinder Management. Hierbij worden bij lichte motorbelasting twee van de vier cilinders uitgeschakeld, om zo verbruik en CO2-uitstoot te drukken. Onze testauto bleek als pre-productiemodel helaas nog niet voorzien te zijn van deze technologie. Zodoende reden we dus alsnog een unieke auto.

    Uiterlijk

    De Golf VII heeft meer uitgesproken en hoekigere lijnen. Hij oogt daardoor breder en iets meer gestroomlijnd. Het verlaagde sportchassis en de 18 inch velgen waarmee onze testauto was uitgerust, dragen daar nog extra aan bij. Minder anoniem, maar onmiskenbaar Golf.

    Uiteraard was onze testauto in luxe Highline trim voorzien van allerhande optionele en deels prijzige verfraaiingen.

    Frivoliteit

    Het interieur is een verademing in vergelijking met zijn voorganger. Uiteraard was onze testauto in luxe Highline trim voorzien van allerhande optionele en deels prijzige verfraaiingen, maar ook in standaarduitrusting zien we een frivoler en licht naar de bestuurder gedraaid dashboard. Hiervoor zijn goede materialen gebruikt. Naast de meest uitgebreide Highline uitvoering biedt Volkswagen drie uitrustingsniveaus aan, met de Easyline als basisuitvoering. Kies je deze instapversie, houd er dan rekening mee dat je op het type lak na geen enkele meeruitvoering of optie kunt kiezen. Voor meer keuzevrijheid kies je de € 500 duurdere, maar meer realistische Trendline.Volkswagen-Golf_04Infotainment

    Het navigatiescherm met 20,3 centimeter groot touchscreen is beter verankerd dan voorheen. Volkswagen heeft het scherm en de besturingscomponenten gescheiden, waardoor je hopelijk bij deze generatie Golf minder bang hoeft te zijn ’s ochtends een groot gapend gat aan te treffen op de plaats waar voorheen dat fraaie systeem zat. Via een infraroodsensor ‘voelt’ het systeem de nabijheid van je hand en toont je vervolgens keuzemogelijkheden passend bij de actieve systeemfunctie. Dit werkt op zich redelijk, maar de lage positionering van het scherm is een ergonomisch minder geslaagde keuze. Zowel qua bedieningsgemak als kijkhoogte prefereren we een hoger geplaatst scherm zoals we dat onder meer in de Audi A3 mochten ervaren.

    Volkswagen-Golf_07

    De hoedenplank kan handig onder de in hoogte verstelbare laadvloer worden opgeborgen, mocht je extra ruimte nodig hebben.

    Ruimte

    Bestuurder en voorpassagier zitten op stoelen die goede zijdelingse steun bieden. Hoewel je voorin al prima de ruimte hebt, zit je achterin bijkans als een vorst. Zowel hoofd- als beenruimte verrassen in positieve zin.  Een gevolg van de toegenomen wielbasis. Dit is echter niet ten koste gegaan van de bagageruimte, die 380 liter meet en met neergeklapte achterbank 1.270 liter. De hoedenplank kan handig onder de in hoogte verstelbare laadvloer worden opgeborgen, mocht je extra ruimte nodig hebben.

    Volkswagen-Golf_11Gulden middenweg

    De Golf maakt qua uitstraling en materiaalgebruik een sprong en blijft hiermee in het kielzog van eerdergenoemde stalgenoot, zonder deze qua verfijning op enig punt te overtreffen. Dit geldt ook voor het rijgedrag. De Golf laat zich redelijk direct sturen en is ook met sportonderstel en 18 inch lichtmetaal niet overdreven hard geveerd. Op geen enkel vlak drukt hij zich in extremen uit. Je gaat niet snel van deze auto houden, maar krijgt ook nooit een hekel aan hem. Misschien wel de verklaring voor het aanhoudende succes?

    Je gaat niet snel van deze auto houden, maar krijgt ook nooit een hekel aan hem.

    Motor en DSG

    De 1.4 TSI motor levert zijn maximale trekkracht al bij 1.500 toeren per minuut. Je kunt de Golf dus heerlijk rustig rijden en hebt op ieder gewenst moment voldoende achter de hand voor een snelle inhaalactie. De 7-traps DSG-transmissie doet niet helemaal ongemerkt zijn werk, tenminste niet in combinatie met het standaard rijprofiel. Met name bij lage snelheid voelt het af en toe of de bak je tegenwerkt, door snel en niet zonder schok op te schakelen. Met de bak in sportstand wordt dit al minder.

    Volkswagen-Golf_10Kies je echter voor een dynamischer rijprofiel, dan veranderen zowel gasrespons als schakelgedrag in positieve zin. Deze optie van 125 euro, die je een spectrum van rijstanden biedt, is wat ons betreft het geld meer dan waard. Over het praktijkverbruik kunnen we gelet op de korte testperiode geen gefundeerde uitspraken doen. De historie op de boordcomputer doet vermoeden dat de fabrieksopgave van 5,0 liter per 100 km ook in dit geval bij lange na niet gehaald wordt. PR-manager Ralf Dennissen merkt hierbij -ons inziens terecht- op dat twee maanden testen door autojournalisten geen representatief verbruik tot gevolg heeft.

    Het is lastig om uitgesproken minpunten te ontdekken, maar evenzogoed moeilijk om zaken te benoemen waardoor je per se voor een Golf móét kiezen.

    Conclusie

    Ook deze Golf zal ongetwijfeld een succes worden. Het is lastig om uitgesproken minpunten te ontdekken, maar evenzogoed moeilijk om zaken te benoemen waardoor je per se voor een Golf móét kiezen. De zevende generatie is qua uiterlijk, interieur en rijgedrag iets meer uitgesproken dan zijn voorganger, zonder door te slaan. Zouden we hem al iets kunnen nadragen, dan is het een gebrek aan beleving. Feit blijft dat een grote groep mensen een auto kiest om van A naar B te geraken en af en toe iets meer dan dat. En laat de Golf nu net daarin opnieuw onovertroffen zijn.

    Bekijk meer foto’s op onze facebook pagina. Read this test in English at driving-dutchman.com.

    Technische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Energielabel/Bijtelling: A/20%
    Gem. verbruik: 5,0 l/100 km
    CO2 uitstoot: 116 g/km
    Cilinderinhoud: 1.395 cc
    Cilinders/Kleppen: 4/16
    Max. vermogen: 103 kW/140 pk bij 4.500–6.000 tpm
    Max. koppel: 250 Nm bij 1.500–3.500 tpm
    Acceleratie 0-100 km/h: 8,4 sec.
    Topsnelheid: 212 km/h
    Transmissie: 7-traps DSG
    Gewicht: 1.190 kg
    Prijs basisversie: € 18.790
    Prijs gereden uitvoering: € 39.480

    Plus
    + Ruimte achterin
    + Uitstraling dashboard en cockpitgevoel
    + Gebruikte interieurmaterialen

    Min
    – Plaatsing touchscreen/navigatie
    – Schakelgedrag DSG in standaardinstelling
    – Onrealistische Easyline basisuitvoering

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Opel Ampera
    Next Article Introductie Honda Civic 1.6 i-DTEC

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?