De makers van ‘Das Auto’ claimen nog beter geluisterd en preciezer gekeken te hebben, met als doel een auto te ontwikkelen die de mens het beste begrijpt: de Volkswagen Golf.

Volkswagen-Golf_01Vrij wollige marketingpraat: Volkswagen kiest met het uiterlijk van de zevende generatie Golf opnieuw voor herkenbaarheid en zekerheid. De auto staat, net als de Audi A3 die we eerder testten, op het gestandaardiseerde MQB-platform. Onderhuids is dan ook sprake van meer vernieuwing dat het uiterlijk doet vermoeden. De Golf legt met een vanaf-gewicht van 1.105 kilogram tot 100 kilogram minder in de schaal dan zijn voorganger, ondanks zijn iets toegenomen lengte en breedte. Daarmee is het gewicht terug op het niveau van de vierde generatie (1997-2003).

Ondanks de verregaande standaardisatie bij Volkswagen zijn we er toch in geslaagd met een voor de Nederlandse markt bijzonder exemplaar op weg te gaan.

Uniek exemplaar

Ondanks de verregaande standaardisatie bij Volkswagen zijn we er toch in geslaagd met een voor de Nederlandse markt bijzonder exemplaar op weg te gaan. We rijden met de sterkste van de twee 1.4 TSI motoriseringen. Deze nieuw ontwikkelde motor levert 140 pk en is in ons land standaard voorzien van Active Cylinder Management. Hierbij worden bij lichte motorbelasting twee van de vier cilinders uitgeschakeld, om zo verbruik en CO2-uitstoot te drukken. Onze testauto bleek als pre-productiemodel helaas nog niet voorzien te zijn van deze technologie. Zodoende reden we dus alsnog een unieke auto.

Uiterlijk

De Golf VII heeft meer uitgesproken en hoekigere lijnen. Hij oogt daardoor breder en iets meer gestroomlijnd. Het verlaagde sportchassis en de 18 inch velgen waarmee onze testauto was uitgerust, dragen daar nog extra aan bij. Minder anoniem, maar onmiskenbaar Golf.

Uiteraard was onze testauto in luxe Highline trim voorzien van allerhande optionele en deels prijzige verfraaiingen.

Frivoliteit

Het interieur is een verademing in vergelijking met zijn voorganger. Uiteraard was onze testauto in luxe Highline trim voorzien van allerhande optionele en deels prijzige verfraaiingen, maar ook in standaarduitrusting zien we een frivoler en licht naar de bestuurder gedraaid dashboard. Hiervoor zijn goede materialen gebruikt. Naast de meest uitgebreide Highline uitvoering biedt Volkswagen drie uitrustingsniveaus aan, met de Easyline als basisuitvoering. Kies je deze instapversie, houd er dan rekening mee dat je op het type lak na geen enkele meeruitvoering of optie kunt kiezen. Voor meer keuzevrijheid kies je de € 500 duurdere, maar meer realistische Trendline.Volkswagen-Golf_04Infotainment

Het navigatiescherm met 20,3 centimeter groot touchscreen is beter verankerd dan voorheen. Volkswagen heeft het scherm en de besturingscomponenten gescheiden, waardoor je hopelijk bij deze generatie Golf minder bang hoeft te zijn ’s ochtends een groot gapend gat aan te treffen op de plaats waar voorheen dat fraaie systeem zat. Via een infraroodsensor ‘voelt’ het systeem de nabijheid van je hand en toont je vervolgens keuzemogelijkheden passend bij de actieve systeemfunctie. Dit werkt op zich redelijk, maar de lage positionering van het scherm is een ergonomisch minder geslaagde keuze. Zowel qua bedieningsgemak als kijkhoogte prefereren we een hoger geplaatst scherm zoals we dat onder meer in de Audi A3 mochten ervaren.

Volkswagen-Golf_07

De hoedenplank kan handig onder de in hoogte verstelbare laadvloer worden opgeborgen, mocht je extra ruimte nodig hebben.

Ruimte

Bestuurder en voorpassagier zitten op stoelen die goede zijdelingse steun bieden. Hoewel je voorin al prima de ruimte hebt, zit je achterin bijkans als een vorst. Zowel hoofd- als beenruimte verrassen in positieve zin.  Een gevolg van de toegenomen wielbasis. Dit is echter niet ten koste gegaan van de bagageruimte, die 380 liter meet en met neergeklapte achterbank 1.270 liter. De hoedenplank kan handig onder de in hoogte verstelbare laadvloer worden opgeborgen, mocht je extra ruimte nodig hebben.

Volkswagen-Golf_11Gulden middenweg

De Golf maakt qua uitstraling en materiaalgebruik een sprong en blijft hiermee in het kielzog van eerdergenoemde stalgenoot, zonder deze qua verfijning op enig punt te overtreffen. Dit geldt ook voor het rijgedrag. De Golf laat zich redelijk direct sturen en is ook met sportonderstel en 18 inch lichtmetaal niet overdreven hard geveerd. Op geen enkel vlak drukt hij zich in extremen uit. Je gaat niet snel van deze auto houden, maar krijgt ook nooit een hekel aan hem. Misschien wel de verklaring voor het aanhoudende succes?

Je gaat niet snel van deze auto houden, maar krijgt ook nooit een hekel aan hem.

Motor en DSG

De 1.4 TSI motor levert zijn maximale trekkracht al bij 1.500 toeren per minuut. Je kunt de Golf dus heerlijk rustig rijden en hebt op ieder gewenst moment voldoende achter de hand voor een snelle inhaalactie. De 7-traps DSG-transmissie doet niet helemaal ongemerkt zijn werk, tenminste niet in combinatie met het standaard rijprofiel. Met name bij lage snelheid voelt het af en toe of de bak je tegenwerkt, door snel en niet zonder schok op te schakelen. Met de bak in sportstand wordt dit al minder.

Volkswagen-Golf_10Kies je echter voor een dynamischer rijprofiel, dan veranderen zowel gasrespons als schakelgedrag in positieve zin. Deze optie van 125 euro, die je een spectrum van rijstanden biedt, is wat ons betreft het geld meer dan waard. Over het praktijkverbruik kunnen we gelet op de korte testperiode geen gefundeerde uitspraken doen. De historie op de boordcomputer doet vermoeden dat de fabrieksopgave van 5,0 liter per 100 km ook in dit geval bij lange na niet gehaald wordt. PR-manager Ralf Dennissen merkt hierbij -ons inziens terecht- op dat twee maanden testen door autojournalisten geen representatief verbruik tot gevolg heeft.

Het is lastig om uitgesproken minpunten te ontdekken, maar evenzogoed moeilijk om zaken te benoemen waardoor je per se voor een Golf móét kiezen.

Conclusie

Ook deze Golf zal ongetwijfeld een succes worden. Het is lastig om uitgesproken minpunten te ontdekken, maar evenzogoed moeilijk om zaken te benoemen waardoor je per se voor een Golf móét kiezen. De zevende generatie is qua uiterlijk, interieur en rijgedrag iets meer uitgesproken dan zijn voorganger, zonder door te slaan. Zouden we hem al iets kunnen nadragen, dan is het een gebrek aan beleving. Feit blijft dat een grote groep mensen een auto kiest om van A naar B te geraken en af en toe iets meer dan dat. En laat de Golf nu net daarin opnieuw onovertroffen zijn.

Bekijk meer foto’s op onze facebook pagina. Read this test in English at driving-dutchman.com.

Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Energielabel/Bijtelling: A/20%
Gem. verbruik: 5,0 l/100 km
CO2 uitstoot: 116 g/km
Cilinderinhoud: 1.395 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 103 kW/140 pk bij 4.500–6.000 tpm
Max. koppel: 250 Nm bij 1.500–3.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 8,4 sec.
Topsnelheid: 212 km/h
Transmissie: 7-traps DSG
Gewicht: 1.190 kg
Prijs basisversie: € 18.790
Prijs gereden uitvoering: € 39.480

Plus
+ Ruimte achterin
+ Uitstraling dashboard en cockpitgevoel
+ Gebruikte interieurmaterialen

Min
– Plaatsing touchscreen/navigatie
– Schakelgedrag DSG in standaardinstelling
– Onrealistische Easyline basisuitvoering

Deel.

Over de schrijver

Koen Zweers

Koen Zweers is global IT business process manager bij Jacobs Douwe Egberts (iets met koffie) en getrouwd met een Amerikaanse die hem klassieke muscle cars heeft leren waarderen. Daarnaast is hij een niet onverdienstelijke thuisbarista. Koen heeft een voorliefde voor (bijna) alles wat Italiaans is. Behalve voor goede koffie geldt dat ook voor de keuken en perfect gesneden maatshirts/-pakken. En niet in de laatste plaats voor Italiaanse carrosseriebouwers en autodesign. Rijdt momenteel Zweeds, en daarvoor Duits, uit frustratie over het alsmaar uitblijven van een waardig alternatief uit Arese. En hoopt privé nog altijd op dat ene en unieke (lees: betaalbare) exemplaar van de Maserati Granturismo te stuiten.

Laat een reactie na: