Volvo zet met de nieuwe V40 hoog in: de nieuwe hatchback moet het de gevestigde Duitse premium orde in het volle C-segment moeilijk gaan maken. Een week om een beeld te krijgen hoe de kansen van de Zweed liggen ten opzichte van de nieuwe Audi A3 (en dan met name de nog te introduceren Sportback), Mercedes A-klasse en BMW 1-serie. Wat breder kijkend moeten we zeker ook de Alfa Romeo Giulietta, Ford Focus en onlangs gepresenteerde Volkswagen Golf VII tot de concurrenten rekenen.

De lage motorkap, de zeer schuin geplaatste voorruit en de lage daklijn geven de V40 een sportief en onderscheidend uiterlijk. De voorzijde met de op de hoeken geplaatste wat bolle lichtunits zal niet ieders smaak zijn, maar de lijnen sluiten naadloos aan bij de ontwerpstijl die Volvo met de S60 en V60 heeft geïntroduceerd. De achterzijde doet aan de C30 denken, maar ook aan de 480ES die medio jaren ’80 het levenslicht zag. Het is moeilijk de V40 exact te plaatsen. Het model is een mengeling van een stationwagon en een hatchback.

Volvo-V40_T3_Kinetic_5Interieur

De V40 beschikt over goed in te stellen stoelen met een voldoende lange zit en goede zijdelingse steun. De zitpositie is goed, maar de ver doorlopende voorruit zorgt voor soms hinderlijke spiegelingen van het instrumentenpaneel en navigatiescherm. Het zicht naar achteren houdt door de lage daklijn niet over. Ditzelfde geldt voor de hoofdruimte achterin. Op de achterbank zijn de twee buitenste zitplaatsen wat meer richting het midden gepositioneerd. Voor deze passagiers is de beenruimte goed. Een eventuele passagier in het midden zit echter minder comfortabel. De bagageruimte meet 335 liter, met neergeklapte achterbank te vergroten tot 1032 liter. Dit is iets kleiner dan die van de eerder genoemde concurrenten, wat we gezien het postuur van de auto niet hadden verwacht. Volvo biedt als optie een in hoogte instelbare dubbele bodem aan, waarmee spullen uit het zicht opgeborgen kunnen worden.

Volvo-V40_T3_Kinetic_6Kwaliteit

In het interieur zijn kwaliteitsmaterialen gebruikt. De bekende zwevende middenconsole is uiteraard aanwezig. De binnenspiegel zonder rand is een fraai designelement dat we nog niet eerder hebben gezien. Niet uniek, maar niettemin leuk is de in verschillende kleurtinten in te stellen sfeerverlichting. De kraakjes in het interieur die we tijdens het rijden opmerkten, passen niet bij de verder bijna perfecte afwerking. Wel bleek Volvo deze na melding direct te kunnen verhelpen door het verstellen van een deurpaneel.

Volvo-V40_T3_Kinetic_4Uitrusting

Onze testauto was voorzien van het met € 995 zeer gunstig geprijsde Intro Line pakket (de opties afzonderlijk zijn meer dan twee keer zo duur). Het pakket bevat onder andere een parkeerhulp inclusief camera, high performance multimedia systeem met betere speakers en bluetooth integratie, audiobediening in het stuurwiel en cruise control. Een mooie technische noviteit is het digitale en kraakheldere TFT-instrumentenpaneel (als losse optie verkrijgbaar, of als onderdeel van Intro Line), dat de bestuurder laat kiezen uit drie weergavemodi: Elegance, Eco en Performance. De met een blauwe gloed omgeven Eco instelling toont prominent het actuele verbruik. Elegance doet denken aan de analoge klokken van Volvo’s uit de jaren ’80 en Performance stelt de digitale snelheidsmeter met toerenteller centraal. Qua vormgeving kiezen we voor de laatste variant.

Volvo-V40_T3_Kinetic_2Multimedia

Het 7-inch scherm dat de bediening voor radio, klimaatinstelling en navigatie integreert, heeft een duidelijke menustructuur en is goed afleesbaar. Wel had het display iets meer naar de bestuurder gedraaid mogen zijn. De bediening vindt plaats via een draai- en drukknop op de middenconsole en is intuïtief. De wat houterige navigatiestem gaf ons af en toe incomplete instructies, waarbij bijvoorbeeld straatnaam of snelwegnummer ontbreken (“rijd nu de … op”). LED-dagrijverlichting en 17-inch lichtmetalen velgen zijn twee opties die onze V40 net dat beetje extra uitstraling gaven.

Volvo-V40_T3_Kinetic_7Aandrijving

De T3 motor met 150 pk is de lichtste benzinemotor die Volvo levert in de V40. De € 1.300 duurdere en 30 pk sterkere T4 presteert pas bij toerentallen boven de 3.500 beter (qua trekkracht pas boven de 4.000 toeren) dan de T3. Rijd je je kilometers voornamelijk op Nederlandse wegen, dan presteert de T3 absoluut voldoende en adviseren we je om dat bedrag te besteden aan wat mooie interieuropties of een luxere uitrustingsvariant. De motor is stil en werkt goed samen met de soepel maar niet gevoelloos schakelende versnellingsbak. Je hoeft de V40 niet op toeren te houden om trekkracht te hebben. Dit stimuleert een rustig rijgedrag én een gunstig brandstofverbruik. Wij haalden een gemiddeld verbruik van 7,4 liter per 100 kilometer (1:13,5), maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat we niet 100% van de tijd bewust zuinig hebben gereden. Dit kan dus ongetwijfeld beter.

Rijden

Het stuur biedt voldoende weerstand, maar is wat gevoelloos rondom de neutraalstand. De auto is stevig geveerd, maar zeker niet zo hard dat het oncomfortabel wordt voor bestuurder en passagiers. Volvo heeft een goede balans gevonden, want de V40 is strak en precies bochten in te sturen en wordt nooit zweverig.

Volvo-V40_T3_Kinetic_10Veiligheid

Geen review van een Volvo zonder dit onderwerp. Net voor het ter perse gaan van dit verslag bereikte ons het bericht dat de Volvo V40 de hoogste score ooit in de NCAP crashtest heeft gescoord. Het moet gezegd: als fabrikant hoor je er tegenwoordig niet meer bij als je minder dan de maximale vijf sterren scoort. De V40 werd echter specifiek geroemd om de bescherming van de inzittenden en die van aangereden voetgangers. Volvo rust namelijk als eerste autofabrikant alle V40’s standaard uit met voetgangersairbag. Sensoren in de voorbumper detecteren een botsing met een voetganger, waarna de achterkant van de motorkap omhoog komt en een airbag geactiveerd wordt die zorgt voor minder ernstige verwondingen bij de voetganger, met name aan het hoofd. Ook standaard is City Safety, om aanrijdingen bij snelheden tot 50 km per uur te voorkomen als het snelheidsverschil met een voorligger 15 km per uur of minder is.

Conclusie

Volvo Nederland heeft voor 2012 een verkoopdoel van 1.750 V40’s gesteld. De importeur bevestigt dat dit doel zeker gehaald zal worden. Wij kunnen de V40 na een week testen als alternatief voor eerder genoemde concurrenten aanraden. De V40 is een fijne en complete rijdersauto. Uitgesproken in uiterlijk, qua rijgedrag wat anoniem, en wat veiligheid betreft onovertroffen. Verslaat hij zijn Duitse concurrenten, die al langer in het segment aanwezig zijn? Nee, maar het is zeker dat Volvo met de V40 een aantal troeven in handen heeft: de uitgebreide standaarduitrusting en het gunstige prijsniveau ten opzichte van de concurrentie zijn zeker in 2012 aspecten die potentiële kopers over de streep zullen trekken.

Bekijk meer foto’s van de Volvo V40 op onze Facebook pagina.

Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Energielabel/Bijtelling: A/20%
Gem. verbruik: 5,4 l/100 km
CO2 uitstoot: 125 g/km
Cilinderinhoud: 1.596 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 110 kW/150 pk bij 5.700 tpm
Max. koppel: 240 Nm bij 1.600-4.000 tpm (kortstondige overboost tot 270 Nm)
Acceleratie 0-100 km/h: 8,8 sec
Topsnelheid: 210 km/h
Transmissie: 6 versnellingen handgeschakeld
Gewicht: 1.268 kg
Prijs basisversie: € 25.995
Prijs gereden uitvoering: € 29.137

Plus
+ Vormgeving en kwaliteit interieur
+ Versnellingsbak
+ Gevoel van veiligheid
+ Gunstige prijs

Min
– Hoofdruimte achterpassagiers
– Kraakjes in interieur testauto
– Navigatie-instructies soms onvolledig

 

Deel.

Over de schrijver

Koen Zweers

Koen Zweers is global IT business process manager bij Jacobs Douwe Egberts (iets met koffie) en getrouwd met een Amerikaanse die hem klassieke muscle cars heeft leren waarderen. Daarnaast is hij een niet onverdienstelijke thuisbarista. Koen heeft een voorliefde voor (bijna) alles wat Italiaans is. Behalve voor goede koffie geldt dat ook voor de keuken en perfect gesneden maatshirts/-pakken. En niet in de laatste plaats voor Italiaanse carrosseriebouwers en autodesign. Rijdt momenteel Zweeds, en daarvoor Duits, uit frustratie over het alsmaar uitblijven van een waardig alternatief uit Arese. En hoopt privé nog altijd op dat ene en unieke (lees: betaalbare) exemplaar van de Maserati Granturismo te stuiten.

Laat een reactie na: